bazarnews

کد خبر: ۱۸۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
بررس عملکرد اقتصادی دولت (6)
علی وقفچی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: در مقایسه دولت‌های قبلی روند سیاستی روحانی تغییر خاصی را در بخش کشاورزی ایجاد نکرده است و حتی در خیلی از زمینه‌ها، تسهیلاتی که دولت قبلی به کشاورزان با نرخ پایین می‌داد را این دولت کنار گذاشت.
علی وقفچی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در مصاحبه با خبرنگار بازار نیوز درباره عملکرد کشاورزی دولت گفت: این دولت جایگاه مجلس و قانون را رعایت نکرده است. دولت حداقل‌ها را در بحث کشاورزی برآورده نمی‌کند. در بحث بیمه کشاورزی و بیمه خود کشاورزان ما مشکلات گوناگونی داریم. در ارتباط با خرید محصولات کشاورزی صراحت قانونی وجود دارد که دولت باید بر اساس نرخ تورم افزایش قیمت داشته باشد. متاسفانه در استراتژیک‌ترین محصول یعنی کالایی که امنیت کشور به طور غیر مستقیم به آن وابسته است همانند گندم؛ دولت این قانون را رعایت نکرده است. در نتیجه دولت آنطور که باید در بحث زیرساخت‌های کشاورزی کار کند فعالیت نداشته است. 

وی درباره رشد متوسط 5 درصدی در 4 ساله دولت روحانی می‌گوید: اگر فرض را بر این بگیریم که رشد متوسط 5 درصدی در بخش کشاورزی داشتیم باید ببینیم این رشد از کجا شکل گرفته و این افزایش تولید به چه قیمتی و با هزینه از دست دادن چه منابعی رخ داده است. طبیعتا اگر به صورت مقطعی تصمیم‌گیری شود آنگاه ممکن است در کوتاه‌مدت به نتیجه برسیم ولی آیا در بلند مدت می‌توانیم شاهد ادامه رشد باشیم؟ آیا مشکلاتی که به وجود خواهد آورد قابل جبران است؟ این‌ها موضوعاتی است که رعایت نمی‌شود. 

این نماینده مجلس ادامه می دهد: آیا بهره‌وری در تولید رعایت شده است؟ آیا الگوی کشت رعایت شده است؟ آیا در این چهار سال به هیچ استانی تکلیف شده چه محصولی بکارید؟ به عنوان مثال دولت به استان‌ها می‌گوید گوجه فرنگی و هندوانه نکارد اما اشاره نمی‌کند چه چیزی کاشته شود. این‌ها ضعف‌هایی است که انتظار داریم در دولت آینده اصلاح شود. 

این نماینده مجلس درباره وضعیت کشاورزان می‌گوید: امروز ما زندانی‌های بسیاری داریم که به دلیل عدم تدبیر دولت، به سیستم بانکی بدهکار شده‌اند. این فرد هزینه کرده ولی درآمد وی مطابق با هزینه نیست، از طرف دیگر تسهیلات بانکی گرفته و نمی‌تواند آن را پرداخت کند. شاید برای اولین‌ بار است که کشاورزان تسهیلات بانکی می‌گیرند ولی نمی‌توانند آن پرداخت کنند. 

وقفچی درباره بستن چاه‌های غیرمجاز به خبرنگار بازار نیوز گفت: تصمیم معقول و عقلانی این نیست که چاه‌های غیر مجاز را ببندیم. یک نفر چندین سال است چاه کنده و از این طریق ارتزاق می‌کند. آیا فردی که زمین دارد و مجوز ندارد حق زندگی ندارد؟ آیا منابع آب فقط مختص کسانی است که پروانه چاه دارند؟ باید نگاه همه جانبه به موضوع داشته باشیم و با کار کارشناسی تصمیمی بگیریم تا مردم با اشتیاق تمام در ارتباط با موضوعاتی که به نفع جامعه است همکاری کنند. 

وی درباره دستاورد دولت در خودکفایی گندم می‌گوید: دولت در خودکفایی گندم کار خاصی انجام نداد. در این قسمت مردم تلاش کردند و میزان بارندگی بالایی که وجود داشت سبب شد گندم به خودکفایی برسد. دولت اگر می‌گوید فعالیت‌هایش سبب این اتفاق شد باید اعلام کند که در بخش آبیاری و کوددهی چه تغییراتی را داده است. یکساله که نمی‌توانیم معجزه کنیم. 

این نماینده مجلس درباره سیاست‌های بانکی دولت برای کمک به کشاورزان اعتقاد دارد: اگر سیستم بانکی تسهیلات بدون سود هم به کشاورزی، صنعت و خدمات ارائه دهد با این مدیریت غلطی که داریم باز هم موفقیتی وجود نخواهد داشت. ما تنها راه نجات کشورمان برای فعال کردن چرخه تولید این است که سیستم بانکی مشارکت واقعی با تولیدکنندگان همه بخش‌های صنعتی و کشاورزی داشته باشد. یعنی بانک‌ها در سود و زیان تولیدکنندگان مشارکت کنند تا بهره‌وری و کار کارشناسی افزایش یابد. اعتقاد دارم با این رویکرد می‌توانیم قدم‌هایی را برداریم. 

وی‌ در انتها می‌گوید: در مقایسه دولت‌های قبلی روند  سیاستی روحانی تغییر خاصی را در بخش کشاورزی ایجاد نکرده است و حتی در خیلی از زمینه‌ها، تسهیلاتی که دولت قبلی به کشاورزان با نرخ پایین می‌داد را این دولت کنار گذاشت. 



خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: