bazarnews

کد خبر: ۲۰۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
مهندس رضایی رئیس راه و شهرسازی استان البرز می‌گوید: تسهیلات جدید نوعی تضمین برای سازنده ها از بابت پایان رکود تقاضا در بازار مسکن محسوب می شود که پیامد آن باعث تحریک به تکمیل ساختمان های نیمه کاره و ساخت و ساز جدید خواهد شد
به گزارش خبرنگار بازار نیوز بانک مرکزی در آخرین اقدام خود در زمینه بهبود شرایط مسکن  تصمیم گرفت تسهیلات مسکن بدون سپرده را به 120 میلیون تومان افزایش دهد. در این خصوص مهندس رضایی رئیس راه و شهرسازی استان البرز در یادداشتی که برای بازار نیوز ارسال کرد درباره این طرح می‌نویسد: 

بخش مسکن در ایران یکی از مهمترین بخش های اقتصادی محسوب می شود که بسیاری از فرصت های مناسب سرمایه گذاری متعلق به این حوزه است، به طوری که در حدود 20 تا 30 درصد از تشکیل سرمایه کشور سالانه به این بخش اختصاص می یابد.    پروانه های ساخت، زیربنای ساخته شده ، سرمایه گذاری در این بخش ، اشتغال در مسکن و قیمت مسکن به عنوان متغیرهای این بازار همواره مطرح بوده و در تحریک بازار مسکن تاثیر گذار بوده است. 
مسکن سهم قابل توجهی از هزینه خانوار را به خود اختصاص می دهد و از طرفی سهم 15 درصدی ارزش افزوده مسکن از تولید کل و شاخص 70 درصدی پیوند با سایر بخش ها نشان دهنده اهمیت آن در تولید است، لذا شناخت ماهیت بازار مسکن برای تولید کننده، تقاضا کننده و سیاستگذاران اهمیت دارد. 

 شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات بدون سپرده به زوجین موافقت کرد و این اقدام گامی  مثبت در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی از جمله رونق تولید ، اشتغال و بخش مسکن  در جامعه می باشد . . با وجود بالا بودن نرخ تسهیلات این اقدام دولت شروع خوبی برای رونق بخش مسکن است.  یکی از مهمترین مشکلات متقاضیان مسکن، کاهش شدید قدرت خرید نسبت به قیمت ها است و این اقدام شورای پول و اعتبار می تواند یک گام به جلو برای تحریک تقاضا در بازار مسکن در آینده به حساب آید.   مبلغ های قبلی نمی توانست قدرت خرید آنها را به جایی برساند که بتوانند وارد بازار شوند و حالا امیدها برای تحریک موثر تقاضا در بازار مسکن افزایش یافته است.  خارج کردن مسکن از رکود، تعیین تکلیف واحدهای نیمه تمام، تشویق سازندگان به ادامه تکمیل واحدها و شروع به ساخت واحدهای جدید از اهداف پرداخت این تسهیلات است.  

 همچنین با تلاشها و برنامه های  وزارت راه و شهرسازی  در خصوص پیشرفت و اجرای اصول و مبانی مبحث اقتصاد مقاومتی که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری (مدظله) و همچنین ریاست محترم جمهور قرار داشته ،  از جمله اجرای پروژه‌های بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی واقع در بافت های فرسوده با تسهیلات ارزان قیمت ، تشویق به استفاده از فناوری نوین ساختمانی ، اهتمام جدی جهت اتمام پروژه های نیمه تمام مسکونی و ... می توان در آینده نزدیک نشانه هایی از رونق و بهبود اوضاع در بازار مسکن را مشاهده کرد.   

در پایان ضمن مثبت ارزیابی کردن این اقدام دولت می توان گفت تسهیلات جدید نوعی تضمین برای سازنده ها از بابت پایان رکود تقاضا در بازار مسکن محسوب می شود که پیامد آن باعث تحریک به تکمیل ساختمان های نیمه کاره و ساخت و ساز جدید خواهد شد و این نوع تسهیلات یکی از راههای تحریک تقاضا و خروج بخش مسکن از رکود است ولی این اقدام در گام بعدی باید به گونه ای باشد که اقشار مختلف مردم قادر به استفاده از آن باشند.   اعطای تسهیلات، سود وام و سایر تصمیم های اتخاذ شده باید باواقعیت زندگی مردم هماهنگی داشته باشد تا از آن استقبال شده و تاثیر اجتماعی و اقتصادی آن به بار بنشیند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: