bazarnews

کد خبر: ۲۷۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
شبکه راشاتودی هفته‌ها پس از آزادی موصل گزارشی درباره آن نوشته است؛ شهری که همچنان تعداد زیادی از اجساد مردم از جمله زنان و کودکان در زیر آوارهایش به جا مانده و صحنه‌هایی ناگوار با بویی نامطبوع خلق کرده که هر بیننده‌ای را متاثر می‌کند.
بازارنیوز - براساس این گزارش اجساد زیادی از تروریست‌های داعش و همچنین غیرنظامیان در موصل همچنان در زیر آوار خانه‌ها در گرمای وحشتناک ماه اوت باقی مانده‌اند. امدادگران به بیرون کشیدن اجساد دفن شده زیر آوار ادامه می‌دهند در حالی که بسیاری از خانه‌ها به دلیل بمباران‌های جنگ، به خاکستر تبدیل شده‌اند.

بخش‌هایی از مناطق مسکونی موصل اکنون تبدیل به خرابه شده‌اند و صحنه‌های خیابان‌های ویران شده بسیار تاسف برانگیز است. یکی دیگر از جنبه‌های وحشتناک تبعات جنگ در موصل که در تصاویر تلویزیون احساس نمی‌شود بوی بسیار بد اجساد در این شهر است.

مراد گازدیف، خبرنگار راشاتودی در موصل می‌گوید: احتمالا درباره کشته شدن هزاران نفر و درد و رنج‌های غیرنظامیان در موصل شنیده‌اید اما چیزی که نمی‌توان شنید بوی بسیار بد اجساد است که واقعا تهوع‌آور و منزجر کننده است و همه جا بوی فساد اجساد احساس می‌شود.

با ورود تیم راشاتودی به بخش قدیمی موصل دوربین تصویر خرابی‌های ایجاد شده در موصل به عنوان دومین شهر بزرگ عراق را ثبت می‌کند. خودروهای سوخته در کنار خیابان‌ها پراکنده شده‌اند و دیوارهای از بین رفته و پنجره‌های خالی نشان می‌دهد که غیرنظامیان برای آزادسازی موصل چه هزینه سنگینی پرداخت کرده‌اند.

گازدیف می‌گوید: در زیر آوارها صدها جسد چه متعلق به افراط گران و چه متعلق به غیرنظامیان وجود دارد. همین امروز صبح جسد دو زن و دو کودک بیرون کشیده شد و ظاهرا کار کسانی که به دنبال بیرون کشیدن اجساد هستند فعلا تمامی ندارد. سرویس‌های اورژانس محلی در بخش قدیمی موصل می‌گویند با پیشرفت کار و فهمیدن تعداد بالای اجساد شوکه شده و ترسیده‌اند.

یک افسر عراقی به نام ابراهیم به راشاتودی گفت: چیزی که من در اینجا دیده‌ام من را به گریه می‌اندازد. هرکسی را که به اینجا بیاورید به گریه می‌افتد به دلیل اینکه همه ما انسان هستیم.

بازسازی موصل دشوارتر از آزاد کردن آن
امدادگران احتمالا چند ماه زمان لازم خواهند داشت تا همه اجساد را بیرون بکشند و چند ماه نیز برای فراهم شدن مقدمات آغاز بازسازی این شهر زمان لازم است و با توجه به اوضاع در عراق احتمالا بازسازی شهر سال‌ها زمان می‌ببرد و به قول برخی حتی از آزادسازی آن به مراتب دشوارتر خواهد بود.

سازمان ملل برآورد کرده که برای ترمیم و بازسازی زیرساخت‌های اساسی موصل بیش از یک میلیارد دلار بودجه لازم است.


برچسب ها: موصل ، اجساد متعفن ، داعش
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: