bazarnews

کد خبر: ۳۷۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
معاون سازمان توسعه تجارت گفت: آهنگ وابستگی سبد ارزی واردات کشور به دلار، در حال نزول بوده و امروز این وابستگی در پایین‌ترین سطح نسبت به سال‌های گذشته قرار دارد.

به گزارش بازارنیوز به نقل از شاتا ، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این مطلب افزود: در حالی که تصور عمومی بر این است که پایه پولیتجارت کشور ارز خارجی دلار است، اما آمارها نشان می‌دهند که وابستگی سبد ارزی واردات کشور به دلار تقریباً ناچیز بوده و سهم عمده این مبادلات ارزی به یورو تعلق دارد.

محمدرضا مودودی با تحلیل ارزهای مختلف در سبد تجاری کشور طی سال‌های گذشته یادآور شد: در سال 93 سهم دلار از سبد ارزی تجارت کشور حدود 25 درصد بود. اما این میزان بعد از گذشت 5 سال به زیر 7 درصد رسیده است. این در حالی است که سهم 45 درصدی یورو در سال 93، امروز به بیش از60 درصد افزایش یافته است.

مودودی با اشاره به 5 ماه نخست سال جاری از سه ارز دیگر یوآن، وون و روپیه به عنوان ارزهای مهم در سبد وارداتی کشور یاد کرد و گفت: سهم ارزهای یوآن چین، وون کره و روپیه هند به ترتیب 15، 6 و 5 درصد از سبد ارزی تجارت کشور است و 7 درصد باقی‌مانده نیز به سایر ارزها تعلق دارد.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران اظهار امیدواری کرد: با توجه به عدم پذیرش رفتار امریکا از سوی کشورهای اروپایی و سایر اعضای گروه 1+5 و نیز از آنجا که دلار، ارز غالب حاکم بر تجارت خارجی کشور نیست و شرکای تجاری ایران نیز بر مبادله یورو و دیگر ارزهای محلی در تجارت با ایران تأکید دارند، امیدواریم که نفوذ آمریکا در محدود کردن مبادلات بانکی دنیا با ایران به حداقل رسیده و باعث تضعیف تحریم‌های یکجانبه و غیرمنطقی ایالات متحده شود.

برچسب ها: ارز ، دلار ، یورو ، سبد ارزی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: