bazarnews

کد خبر: ۳۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷
بانک مرکزی جزئیات آمارهای محاسبه نرخ تورم مردادماه را منتشر کرد. این آمارها نشان می‌دهد بیشترین فشار تورمی در بخش خرید کالا با تورم نقطه‌به‌نقطه ۳۴.۵ درصد به خانوارها وارد شده است اما به‌دلیل پایین بودن نرخ تورم اعلامی برای بخش‌های اثرگذار در سبد سنجش قیمت کالا و خدمات مصرفی، نرخ تورم کل از گرانی‌های احساس‌شده در سطح جامعه کمتر بوده است.

به گزارش بازارنیوز به نقل از اقتصادآنلاین، همشهری نوشت؛ تورم نقطه‌به‌نقطه کل در مردادماه امسال 24.2درصد بوده که بالاترین رکورد تورم در 55‌‌ماه اخیر محسوب می‌شود اما بااین‌وجود بازهم قادر به انعکاس گرانی‌های ایجاد شده در سطح جامعه نیست درحالی‌که مردم در اغلب موارد نرخ تورم را با گرانی هزینه‌های اولیه معیشت می‌سنجند و خنثی‌شدن گرانی این کالاها در محاسبات تورم را به‌حساب دستکاری آمارها می‌گذارند. بررسی محاسباتبانک مرکزی به تفکیک گروه‌های کالا و خدمات حاکی از این است که در مردادماه سال‌جاری تورم نقطه‌به‌نقطه به مدد تورم 14.4درصدی گروه خدمات روی رقم 24.2درصد ثابت شده اما تورم گروه کالا که بیانگر تحولات قیمتی در سطح بازارهاست، 34.5درصد بوده است.

مسکن منجی نرخ تورم شد
بانک مرکزی بیشترین سهم از سبد تعیین نرخ تورم، معادل 37.05درصد را به بخش «مسکن، آب، برق ، گاز و سایر سوخت‌ها» اختصاص داده که تورم نقطه‌به‌نقطه آن در مردادماه 11.6درصد بوده و توانسته انعکاس گرانی خوراکی‌ها در رقم شاخص کل را خنثی کند. در حقیقت، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در مردادماه امسال در حالی 24.2درصد اعلام شده که 37درصد از کل این سبد تورم 11.6درصدی داشته و نرخ میانگین تورم سبد را کاهش داده است. همچنین نرخ تورم سالانه بخش مسکن نیز در این آمارها 9.2درصد یعنی 2.3درصد کمتر از نرخ تورم کل محاسبه شده است.

دخانیات؛ متورم‌ترین کالا
در گروه کالایی با میانگین تورم نقطه‌به‌نقطه 34.5درصد، تورم دخانیات 114.4درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است. البته ضریب اهمیت این کالا در سبد تعیین نرخ تورم فقط 0.37درصد است و اثرگذاری چندانی روی نرخ تورم کل ندارد. میوه‌ها و خشکبار با تورم 85.3درصدی در رتبه دوم تورم قرار گرفته‌اند و با ضریب اهمیت 5.51درصدی در سبد تورم تأثیر قابل‌توجهی روی نرخ تورم داشته‌اند. سهم کل گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سبد تعیین نرخ تورم بانک مرکزی 25.51درصد اعلام شده که تورم نقطه‌به‌نقطه آنها در مردادماه سال‌جاری نسبت به مرداد96 معادل 35.9درصد اعلام شده و میوه، گوشت و نان جزو بااهمیت‌ترین اقلام آن محسوب می‌شوند.

4h2
چشم‌انداز افزایشی برای نرخ تورم
آمارهای منتشر شده از محاسبات نرخ تورم مردادماه امسال از رشد قابل‌توجه تورم نقطه‌به‌نقطه حکایت دارد. به‌عبارت‌دیگر گرانی در مردادماه امسال نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل افزایش محسوسی داشته اما از آنجا‌که گرانی‌های این‌ماه فقط یک دوازدهم رقم تورم کل را شامل می‌شود و برای تعیین نرخ تورم 12ماهه، باید متوسط قیمت در 12‌ماه اخیر ملاک محاسبه قرار گیرد، نرخ تورم کل به‌مراتب از نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه پایین‌تر است. بااین‌وجود در ماه‌های آینده با تکرار گرانی انتظار می‌رود نرخ تورم کل نیز به‌تدریج روند افزایشی بگیرد و با فرض ثابت ماندن این شرایط، در مردادماه سال آینده به بالای 24درصد برسد. فعلا بانک مرکزی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مرداد را 24.2درصد و نرخ تورم 12‌ماه منتهی به مرداد سال‌جاری را 11.5درصد اعلام کرده است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: