bazarnews

کد خبر: ۳۸۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۷
معاملات آخرین روز کاری هفته بورس تهران در حالی پیگیری شد که در بین سه شاخص اصلی بازار، تنها شاخص کل با افت مواجه شد ولی شاخص فرابورس رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد. این در حالی بود که به جهت چرخش تمایل فعالان بازار به سهام گروه های کوچکتر از جمله خودرویی، سیمانی و غذایی، شاخص هم‌وزن با رشد بیش از دو درصدی مواجه شد.

به گزارش بازارنیوز به نقل از اقتصادآنلاین؛ در جریان معاملات امروز تالار شیشه ای، گروه های بزرگ بازار دیگر نقشی در رشد شاخص نداشتند. از سویی دیگر اما با کوچ سهامداران از نمادهای بزرگ و تاثیرگذار بر شاخص کل به نمادهای کوچکتر بازار، شاهد جهش پُرشتابشاخص هم وزن بودیم.

گفتنی است گروه معاملات مثبت خودروامروز بیشترین نقش را در رشد دو درصدی شاخص هم وزن داشت. در این گروه «خساپا» به دلیل رشد بیش از 20 درصد قیمت در پنج روز کاری متوقف شد. از این رو شاهد افزایش تقاضا در دیگر لیدر گروه بودیم. پس از این بود که «خودرو» نیز صف خرید را تجربه کرد. گفتنی است اغلب نمادهای خودرویی روز پُررونق و داغی را سپری کردند. در مجموع در این گروه شاهد دادوستد 98 میلیون سهم به ارزش 19.8 میلیارد تومان و بازدهی 3.2 درصدی بودیم.

دیگر گروه تاثیرگذار امروز بانکی ها بودند که همچون روز گذشته بیشترین حجم نقدینگی تازه وارد را به خود اختصاص دادند. نکته قابل توجه بازار امروز، ورود بیش از 160 میلیارد تومان نقدینگی جدید با وجود افت ملموس شاخص کل به بازار سهام بود که بیشترین میزان این ورود همچون روز گذشته به گروه بانکی اختصاص داشت. در این بین از ابتدای صبح شاهد تشکیل صف خرید بیش از 300 میلیون سهمی در نماد «وتجارت» بودیم که همین امر سبب اقبال اهالی بازار به سایر نمادهای این گروه شد. از سوی دیگر اما در نماد «وبملت» پس از رالی صعودی هشت روزه، این نماد امروز را در محدوده های منفی سپری کرد. گفتنی است «وبملت» در هشت روز کاری گذشته، بیش از 33 درصد بازدهی نصیب سهامدارانش کرده است. در مجموع امروز این گروه با جابجایی بیش از 916 میلیون سهم به ارزش 99.2 میلیارد تومان دومین گروه پُرارزش بازار بودند اما به دلیل معاملات منفی و پُرحجم در نماد بانک ملت، میانگین بازدهی این گروه برای معاملات امروز به رقم 0.14 درصد رسید.

اما در گروه‌های مطرحی همچون فلزی-معدنی و پترو-پالایشی، معاملات نسبتا متعادل و بعضا در محدوده‌های منفی و بدون هیجان خاصی دنبال شد. در گروه فلزات اساسی فشار فروش محسوس و اکثر نمادها با افت قیمتی مواجه شدند که البته فشار عرضه در نمادهای فولادی بالاتر بود. اما نمادهای «وتوکا»، «فزرین»، «فسپا»، «فروس» و «فجر» با تقاضای مناسبی روبرو شدند. دراین گروه 146 میلیون سهم به ارزش 56 میلیارد تومان و بازدهی منفی 1.73 درصدی دادوستد شد.

اما شیمیایی ها امروز کاملا برخلاف روز گذشته خود عمل کردند و این گروه بازدهی منفی 2.22 درصدی مواجه شد. 165 میلیون سهم به ارزش 56 میلیارد تومان دادوستد شد. همچنین در این گروه امروز شاهد خروج 1.1 میلیارد تومان نقدینگی بودیم. اما جو کلی نامناسب گروه سبب افت قیمت در اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز شد.

اما وضعیت در گروه های کوچک بازار کاملا متفاوت بود و شاهد معاملات مثبت و پُررونق در گروه های سیمانی، ساختمانی، قندی و غذایی بودیم. به عقیده کارشناسان، پس از رشد قیمتی در گروه دلاری و صادارتی، نوبت به افزایش قیمت در نمادهای کوچکتر و کم اهمیت تر فرارسیده است.

در مجموع امروز شاخص کل پس از یک رفت و برگشت به ارتفاع 156 هزار، نهایتا با افت 743 واحدی در پله 157 هزار و 328 واحد ایستاد. شاخص هم وزن اما با رشد 547 واحدی خود را به رقم 27 هزار و 104 واحد رساند. همچنین امروز بیش از سه هزار و 617 میلیارد ورقه بهادار به ارزش 952 میلیارد تومان در بورس دادوستد شده که از این میزان 838 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

 در بین صنایع مطرح، شیمیایی ها، فلزی ها و  بانکی ها بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند. در این بین نمادهای «فارس»، «پارسان» ،«تاپیکو» و «فولاد» بیبشترین تاثیر منفی را بر نماگر اصلی بازار داشتند. اما «رمپنا» و «مبین» تا حدی از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری کردند. البته گفتنی است باتوجه به کند شدن روند عرضه در نمادهای بزرگ و تاثیرگذار در انتهای ساعت معاملاتی به نظر می‌‍‌‌رسد هیجان منفی حاکم بر بازار مقطعی و گذرا بوده است.

در فرابورس هم آیفکس برخلاف شاخص اصلی عمل کرد و با رشد بیش از 21 واحدی خود را در ارتفاع یک هزار و 858 واحد تثبیت نمود. در این بازار نیز 801 میلیون ورقه بهادار به ارزش 634 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 235 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

همچنین در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی، «مارون» و «سمگا» بیشترین نقش را در تقویت آیفکس اعمال کردند. از سویی دیگر «ذوب»، «شراز» و «هرمز» از رشد بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: