bazarnews

کد خبر: ۴۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
یادداشت/
ایران با تیمی پا به این مسابقات گذاشت که شرایطی مشابه این روز‌های اقتصاد ایران داشت. پرسپولیس با یک اشتباه کوچک! می‌بایست جریمه‌ای به بزرگی محرومیت دو دوره‌ای از پنجره نقل و انتقالات را می‌پرداخت.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز : تنها چند روز از آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان می‌گذرد. تحریم‌هایی که به عقیده بسیاری، کامل‌ترین و هوشمندترین تحریم‌های دوره معاصر علیه یک کشور است.
در عرصه ورزشی اما ایران میزبان فینال جام باشگاه‌های آسیا بود. رویدادی که نه تنها مشعل ورزشگاه آزادی را بعد از پنج دهه روشن کرد، حضور زنان، هر چند گزینشی، بارقه امید بود بر سپهر سیاسی ایران که این روزها حال و روز خوشی ندارد.
ایران با تیمی پا به این مسابقات گذاشت که شرایطی مشابه این روزهای اقتصاد ایران داشت. پرسپولیس با یک اشتباه کوچک! می‌بایست جریمه‌ای به بزرگی محرومیت دو دوره‌ای از پنجره نقل و انتقالات را می‌پرداخت. به عبارتی این تیم به مدت دو سال نمی‌توانست با بازیکن جدیدی قرارداد ببندد و در بهترین حالت می‌توانست قرارداد بازیکنان فعلی‌اش را تمدید کند. اما پرسپولیس محروم نه تنها در همان دوره به قهرمانی در جام باشگاه‌های ایران دست یافت، که امروز با نیمکتی که به دلیل همان محرومیت‌ها و مصدومیت‌ها خالی از بازیکن بود، پس از سال‌ها مجددا یک تیم ایرانی را به فینال جام باشگاه‌های آسیا رساند. هر چند پرسپولیس در فینال این مسابقات ناکام و دستش از جام کوتاه ماند، اما حدود یک سال پیش، خوشبینانه‌ترین تحلیل‌ها نیز دستیابی به همین میزان از موفقیت را هم متصور نبودند. این اتفاق قطعا در پرتو یک مربی کاردان، داشتن برنامه متناسب برای حفظ بازیکنان با توجه به محرومیت‌های پیش‌رو، مدیریت مناسب جهت حفظ روحیه بازیکنان با توجه به فشردگی مسابقات، حمایت تماشاچیان و... میسر نبوده است.
فوتبال فراتر از یک ورزش، فراتر از یک تفریح، امروز یک درس بزرگ برای زندگی به ما و مسئولین ما آموخت و آن هم اینکه عبور از هر شرایطی، تنها با برنامه‌ریزی منسجم و متناسب با آن شرایط و با حمایت مردم ممکن است.
حالا سوال اساسی اینجاست که آیا اقتصاد ایران نیز داری چنین شاخصه‌های کلیدی برای عبور از بحران است؟ آیا اقتصاد ایران به اندازه کافی برای مواجه با تحریم‌های هوشمند خود را آماده کرده است؟! آیا در این برهه حساس سکان تیم اقتصادی را در دستان فردی کاردان قرار داده‌ایم؟

این روزها مردم نگران کوچک شدن سفره هایشان هستند، ممکن است روزهای سخت تری در پیش باشد اما قطعا مسئولین به خوبی می دانند که عبور از این بحران تنها در سایه اعتماد دول و ملت میسر است. اعتمادی که تنها با تجهیز اقتصاد ایران به سلاح های لازم برای گذار از این شرایط محقق می شود.

البته مسلم است که پیروزی در این جنگ اقتصادی گاها نیازمند اقداماتی است که شاید نتوان آنها را از تریبون ها اعلام کرد و لذا باید منتظر ماند و دید آیا دولتمردان ایران درس آموخته هایی از تحریم های گذشته داشته اند تا کاربست های لازم  برای گرفتن نمره قبولی از مردم را به کار گیرند؟!

ما مردم ایران عادت داریم تا دقیقه نود امیدوار به بازگشت باشیم. مثل بازگشت تیم ملی ایران در مقدماتی جام جهانی 1998، مثل بازگشت پرسپولیس مقابل الدحیل مثل...

نام نویسنده: علی رئوفی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: