bazarnews

کد خبر: ۴۱۴۷۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
یادداشت/
با آرام گرفتن بازار ارز در محدوده چهارده هزار تومان، این روز‌ها خیلی به دنبال یافتن یک بازار جایگزین هستند تا بتونن سرمایه هاشون رو در مقابل تورم حفظ کنن. یکی از بازار‌های جذاب این روز‌ها بازار مسکن هست.

گروه راه و مسکن بازارنیوز : 
ما یه اصل کلی در اقتصاد داریم که می‌گه در «بلند مدت» بازده همه بازارها باید با هم برابر بشه.بنابراین تصور اولیه اینه که با توجه به اینکه در یک سال اخیر دلار و سکه چهار برابر شده،خوب به زودی باید قمیت مسکن هم چهار برابر بشه، در حالی که تا این لحظه حدودا هشتاد درصد رشد داشته. آیا می‌تونیم انتظار داشته باشیم که بازده مسکن هم به بازده دلار و طلا برسه؟! پاسخ به صورت قطعی منفی است. برای اینکه بتونیم توضیح بدیم که چرا این اتفاق نمی افته باید به چند نکته توجه کرد:

1- مبلغ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در مسکن با مبلغ مورد نیاز برای سایر دارایی‌ها مثل طلا و ارز کاملا متفاوت هست.مسکن نیاز به نقدینگی بالایی داره در حالی که در بازارهای ارز و طلا می‌شه با سرمایه‌های بسیار بسیار اندک هم موارد شد.بنابراین انتظار نداریم اون فشار تقاضایی که در بازارهایی مثل طلا و ارز بود در مسکن هم به وجود بیاد

2- سرمایه‌گذاری مسکن از حیث «دوره سرمایه‌گذاری» با بازارهای موازی متفاوت است.اصولا کسانی که در بازارهایی مثل ارز، طلا و مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند افق سرمایه گذاریشون کوتاه مدته اما در مسکن معمولا افق سرمایه‌گذاری بلندمدت است.بنابراین سرمایه‌گذاران در این بازارها متفاوت‌اند.

3- نقدشوندگی در بازار مسکن به مراتب پایین‌تر از بازارهایی نظیر طلا و ارز است. بنابراین علاوه بر اینکه برای سرمایه‌گذاری در مسکن مبلغ زیادی مورد نیاز است، شما نمی‌توانید به محضی که اراده کنید آن را به پول نقد تبدیل کنید و باید به دنبال مشتری در قیمت مد نظر خود زمانی را منتظر بمانید،در حالی که برای تبدیل طلا و ارز کافی است هر لحظه که اراده کنید به بازار مراجعه کنید.بنابراین کسانی که نقدشوندگی دارایی خصوصا در شرایط وخیم اقتصادی (مثل جنگ و انقلاب و...) براشون اهمیت داره کمتر به سراغ این بازار میان.

4- خرید مسکن به راحتی خرید ارز و طلا نیست.پیدا کردن مسکن مناسب نیازمند جستجوی فراوان است که گاها نیازمند وقت زیادی است.این عامل باعث میشه کسانی که برای دورههای کوتاه مدت میخوان سرمایه‌گذاری کنن کمتر به سمت این بازار بیان.
5- بازار مسکن بر خلاف دلار و ارز، با استهلاک مواجه است. کارمزد خرید و فروشش بالاست.
عوامل فوق و خیلی عوامل دیگه باعث میشه که اون هیجانات و جهش های ناگهانی رو در بازار مسکن شاهد نباشیم. علاوه بر اینکه بخشی از افزایش قیمت دلار و طلا ناشی از بی ثباتی های سیاسی است و نه اقتصادی، بنابراین این باعث میشه که رشد اونها بیشتر از واقعیت اقتصاد باشه. در حال حاضر نرخ دلار واقعی در اقتصاد ایران کمتر از هشت هزار تومان است. این بدان معنی است که از ابتداری سال تاکنون نرخ ارز حدودا دوبرابر شده است.

خوب حالا چه کار کنیم؟!در نهایت مسکن بخریم یا خیر؟

جمع بندی: با توجه به اینکه مسکن نیازمند نقدینگی زیاد است و این روزها حجم معاملات به شدت کاهش پیدا کرده، افراد کمتری ریسک می کنند و به سمت این بازار می آیند.انتظار من این است که در شش ماهه دوم سال قیمت مسکن نهایت 15 درصد دیگر رشد کند.

انتظار کاهش های قابل توجه در قیمت مسکن را نداریم. معمولا قیمت مسکن در ایران بصورت ناگهانی رشد می کند، چند سال ثابت می ماند و مجددا با یک جامپ دیگر به سطح جدیدی می رود. در نهایت اگر مسکن را به عنوان سرپناه و مصرفی می خواهید به نظر من فصل مناسبی برای خرید است. دقت کنید که برای خرید عجله نکنید. با توجه به تحولات بازار قیمت ها بسیار ناهمگن است و در یک منطقه و حتی یک خیابان و ساختمان قیمتهای متفاوتی را می توان یافت.

در صورتی که ملک را برای سرمایه گذاری مدنظر دارید توصیه به سرمایه گذاری نمی شود.

نام نویسنده: علی رئوفی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
1
6
به نظر من خونه رو هروقت بخری به نفعته .. هروقت
محمدرضا
|
France
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
3
4
مسکن بالاخره به این برابری خواهد رسید حالا با جهش یا آرام آرام ... شاید برای کوتاه مدت خوب نباشه اما جمع بندیتون غلطه و به نظرم برای سرمایه گذاری بسیار مناسب و امن هست.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: