bazarnews

کد خبر: ۴۲۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
عضو ایرانی سازمان جهانی توالت در گفتگو با بازارنیوز:
محمدجعفر نعناکار گفت: از چشمه توالت علاوه بر استخراج انرژی می‌توان در مواردی مثل تولید برق و کود کشاورزی، استفاده از پسماند‌ها در کوره‌ها و صادرات آن‌ها درآمدزایی کرد.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز: دیروز ۱۹ نوامبر، روز جهانی توالت بود. به همین بهانه با محمد جعفر نعناکار، تنها عضو ایرانی سازمان جهانی توالت (WTO) در مورد این سازمان و ارتباط این موضوع با اقتصاد کشور‌ها به گفتگو پرداختیم. نعناکار با اشاره به نحوه تاسیس سازمان جهانی توالت گفت: در سال ۲۰۰۱ سازمان جهانی توالت با اهداف حقوق بشری در سنگاپور ایجاد شد، اما در مراحل بعدی با وجود صنایع متصل و وابسته به توالت، این موضوع به صنعت هم راه پیدا کرد. در حال حاضر ۵۶ کشور در دنیا رسما عضو این سازمان هستند. ایران هم عضو رسمی سازمان نیست و بنده تنها عضو ایرانی این سازمان هستم.

بیشتر بخوانید:

حواس وزیر گردشگری به توالت باشد/به ازای هر ۵۰ کیلومتر،۳ چشمه توالت نیاز است




وی ضمن بیان چگونگی ارتباط این سازمان با اقتصاد و همچنین نیروی انسانی گفت: در حوزه اقتصادی برای مثال می‌توان به بخش توریسم اشاره کرد.  شما اگر بخواهید توریسم فعال داشته باشید، برای سرمایه گذاری در داخل کشور، نیازمند توسعه بهداشت هستید. یکی از المان‌های مهم در حوزه بهداشت و درمان و پیشگیری، وجود توالت‌های بهداشتی است. 

صنعت توالت و اقتصاد با هم مرتبط هستند/درآمدزایی کشور‌ها از توالت
وی با بیان اینکه می‌توان از صنعت توالت درآمدزایی کرد، گفت: برای مثال از چشمه توالت علاوه بر استخراج انرژی می‌توان در مواردی مثل تولید برق و کود کشاورزی، استفاده از پسماند‌ها در کوره‌ها و صادرات آن‌ها درآمدزایی کرد.
این وکیل دادگستری با اشاره به وجود آمار‌هایی از کشور‌های آفریقایی و چین و هند در مورد عدم وجود توالت در این کشور‌ها افزود: این مشکل به علت فقر، چه فقر فرهنگی چه اقتصادی، موجب ایجاد مشکلات حقوق بشری شود. مثلا در آفریقا بسیاری از تجاوزاتی که اتفاق میفتد به علت این است که توالت در دسترس نیست و افرادی که برای رفع حاجت به طبیعت میروند آنجا مورد اذیت و آزار و تجاوز قرار می‌گیرند. این‌ها مسائلی است که میتواند از دیدگاه حقوقی به آن پرداخته شود.

نعناکار در مورد ارتباط گردشگری و توالت گفت: یکسری استاندارد‌هایی وجود دارد که اگر این استاندارد‌ها را در ساخت و ساز‌های توالت بتوان اعمال کرد، می توان به صنعت گردشگری کمک کرد. به طور مثال طبق استاندارد‌ها به ازای هر ۵۰ کیلومتر بیرون از شهر، باید یک چشمه توالت برای آقایان و دو چشمه برای خانم‌ها در نظر گرفت. استاندارد دیگری که وجود دارد، وجود توالت‌هایی است که افراد با فرهنگ‌های مختلف بتوانند از آن استفاده کنند. یعنی به ازای هر ۳ چشمه توالت محلی یک چشمه باید باشد که قابلیت استفاده بین المللی داشته باشد. بحث بعدی استفاده سالمندان و افراد کم توان مثل خانم‌های باردار است که باید پیش بینی شوند. اگر این استاندارد‌ها را در حوزه گردشگری درون شهری و برون شهری رعایت کنیم، منجر به رشد توریسم ملی و چه توریسم بین المللی می شود. گرچه ممکن است خیلی مستقیم تاثیر گذار نباشد، ولی اگر به آن توجه شود نتایج مثبتی در صنعت گردشگری خواهد داشت.

وی در پایان با اشاره به وضعیت ایران در این سازمان گفت: ایران، چون رسما عضو سازمان نیست، بسیاری از استاندارد‌ها را رعایت نکرده و توجهی به آن ندارد. ولی در منشور حقوق شهروندی چند قانون در حوزه ساخت شهرک‌های صنعتی پارک‌ها و خدماتی داریم که آن هم به صورت غیر مستقیم، به این نکته اشاره کرده است، ولی فعلا رتبه بندی‌ خاصی برای کشور‌ها وجود ندارد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: