bazarnews

کد خبر: ۴۳۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
بازارنیوز بررسی می‌کند:
دولت آمریکا نه تنها شهروندان خود را از استفاده از تلفن‌های هوشمند هواوی منع کرده، بلکه به شهروندان سایر کشورها هم توصیه کرده است که محصولات این شرکت را بایکوت نمایند.

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز : در حالی که شنبه دهم آذرماه ترامپ و شی جین ‌پینگ (رئیس جمهور چین) آتش‌بس تجاری ۹۰ روزه را در حاشیه اجلاس سران گروه جی-بیست اعلام کردند، همه انتظار داشتند روابط تجاری بین آمریکا و چین به روال سابق برگردد. اما هنگامی که رسانه‌های کانادایی گزارش دستگیری منگ وانجو مدیر ارشد مالی شرکت چینی هواوی و دختر رن ژنگ‌فی موسس هواوی را آن هم به درخواست مقامات آمریکایی بدون ارائه دلایل مشخص مخابره کردند، گمانه زنی‌ها در مورد ادامه روابط تجاری بین آمریکا و چین و البته روابط دیپلماتیک بین چین و کانادا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

علت اصلی دستگیری مدیر هوآوی در آمریکا چیست؟ /خنجر از پشت ترامپ به شی جین پینگ!

این چرخش 180 درجه‌ای که صبح پنج شنبه 15 آذرماه اتفاق افتاد، بسیار غیر منتظره بود و آثار زیادی بر بازارهای مالی دو کشور داشت. نیویورک تایمز برای توصیف اندازه این دستگیری در گزارش خود می‌نویسد: هرچند خانم منگ یک شخصیت آشنا برای آمریکایی‌ها نیست ولی دستگیری این شخصیت را معادل دستگیری خانم شریل سندبرگ مدیر حوزه فناوری، نویسنده آمریکایی و مدیر ارشد عملیات فیس‌بوک توسط چینی‌ها می‌داند. بر اساس تحلیل‌های منتشر شده توسط تحلیل گران بازارهای مالی دنیا، حجم معاملات بازار سهام در روز پنج شنبه کاهش یافته که منافع حاصل از اعلام آتش بس تجاری چند رو قبل را بطور کلی از بین برد.

نشریه آمریکایی «آبزرور» در آخرین گزارش خود به نکات مهم این دستگیری اشاره کرده که در ادامه می‌آید.

”یک منبع دولتی ادعا می‌کند که اقدام واشنگتن در مورد هواوی در واقع یک حرکت قابل‌پیش‌بینی در راستای مقابله آمریکا با غول‌های تکنولوژی چینی فعال در آمریکاست. این حرکت از 6 ماه پیش با قطع ادامه فعالیت‌های غول چینی حوزه تلکام (شرکت ZTE) بواسطه اعمال مجموعه‌ای از تحریم‌های آمریکا آغاز شد. در اردیبهشت ماه سال جاری، وزارت بازرگانی ایالات متحده همه شرکت‌های آمریکایی را از فروش قطعات به شرکت ZTE به خاطر معاملات تجاری غیرقانونی این شرکت چینی با کره‌شمالی و ایران و تخطی از تحریم‌های ایالات‌متحده منع کرد. در واقع این شرکت بدون تجارت با شرکت‌های آمریکایی عملا نمی‌توانست به حیات خود ادامه دهد زیرا فعالیت‌های فنی شرکت ZTE به طور کامل وابسته به چیپ‌های کامپیوتری تولید شده توسط شرکت‌های آمریکایی است. از این رو، شرکت ZTE در این پرونده بجای ممنوعیت معامله با آمریکا، جریمه بسیار سنگینی پرداخت.

علت اصلی دستگیری مدیر هوآوی در آمریکا چیست؟ /خنجر از پشت ترامپ به شی جین پینگ!

کریس گارسیا معاون سابق وزارت بازرگانی ترامپ معتقد است اقدام علیه شرکت ZTE در اوایل امسال معیار خوبی برای نشان دادن واکنش کاخ سفید به نقض قانون تحریم‌های آمریکا از طرف این شرکت است. حقیقت این است که وزارت دادگستری سال‌هاست که هواوی را زیر نظر دارد، از جمله در طول رسیدگی به پرونده ZTE. گزارشی که آبزرور در فروردین ماه سال جاری منتشر کرد، نشان می‌دهد ایالات‌متحده حداقل از سال ۲۰۱۶ و در پی اطلاعاتی که از یکی از اسناد کشف شده در تحقیقات از ZTE بدست آمد، هواوی را زیر نظر داشته است. سند ارسالی ZTE به وزارت بازرگانی نشان می‌داد که احتمالا هواوی محصولات غیر قانونی را تحت یک کد تجاری خاص به ایران ارسال می‌کرده است. موضوعات مطرح شده در پرونده این شرکت‌ها همزمان با تنش‌های فزاینده تجاری آمریکا با چین، فرصتی را برای ترامپ به ارمغان آورده تا با هوآوی نه تنها بعنوان ناقض تحریم‌های ایران بلکه عنوان اهرمی در مذاکرات تجاری آینده با چین استفاده کند.

علت اصلی دستگیری مدیر هوآوی در آمریکا چیست؟ /خنجر از پشت ترامپ به شی جین پینگ!

معاون سابق وزارت بازرگانی ترامپ معتقد است منفعت جانبی این دستگیری برای آمریکا که با دستاویز امنیت ملی انجام شده، این است که دولت ترامپ دست برتر را در مذاکرات تجاری آینده با چین داشته باشد. وی ادامه می‌دهد اگر به جدول زمانی مذاکرات تجاری آمریکا و چین نگاه کنید، ترامپ برای تداوم تجارت با چین، انتظار دارد تغییرات اساسی و سیستماتیک در شیوه‌ها و سیاست‌های تجاری این کشور رخ دهد. معاون سابق هشدار می‌دهد که جنگ تجاری در واقعیت متفاوت‌تر از چیزی است که تاکنون نشان داده شده است. به محض اینکه آتش‌بس موقت در فروردین ماه سال آینده پایان یابد، دو کشور به ناچار گفتگوهای تجاری را دوباره آغاز خواهند کرد و نتیجه مذاکرات به روش بازی چین بستگی دارد. “

مطالب ذکر شده در گزارش آبزرور نشان می‌دهد که در واقع نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران تنها بهانه‌ای برای دستگیری مدیر ارشد مالی شرکت هواوی بوده است و هدف اصلی آمریکا از این کار ردگیری فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ تکنولوژی چینی در آمریکا بوده است. برای حمایت از این ادعا و روشن‌تر شدن ابعاد این موضوع (دستگیری این فرد)، بخش بین الملل بازار نیوز در جستجوهای خود شواهدی را مرتبط با هدف قرار گرفتن شرکت های چینی توسط ایالات متحده که در نشریه «آبزرور» منتشر شده را پیدا کرده که در آن چهار مورد هشدار به شرکت هواوی در سال 2018 داده شده است. این چهار مورد عبارتند از:

  1. تلاش برای نفوذ به بازار گوشی‌های هوشمند آمریکا

اولین دلیل برای هدف قرار گرفتن هواوی، تلاش این شرکت برای ورود به بازار گوشی آمریکاست. «آبزرور» در تاریخ 15 آذر ماه می نویسد: مدتهاست که شرکت هواوی قصد دارد به بازار گوشی‌های هوشمند آمریکا که در حال حاضر در سیطره شرکت‌های اپل و سامسونگ است، نفوذ کند. برای رسیدن به این هدف، هوآووی در ماه ژانویه از یک گوشی هوشمند با کیفیت بالا با نام میت پرو Pro) (Mate بعنوان رقیب سری نوت سامسونگ و آیفون رونمایی کرد و قرارداد همکاری را با شرکت مخابرات آمریکایی AT&T (ای تی اند تی) امضا کرد. با این حال، اندکی پس از عقد قرارداد، ای‌تی اند تی در آخرین دقایق از قرارداد کناره‌ گیری کرد. فشار سیاسی واشنگتن دلیل این کناره گیری عنوان شده است. این شرکت بزرگترین شرکت مخابراتی است که در بین اپراتور های بزرگ دنیا رتبه ی دوم را دارا می باشد و در شهر دالاس تگزاس در آمریکا واقع شده است. اصلی ترین زمینه ای که این شرکت در آن فعالیت دارد، ارتباطات از راه دور می باشد. همچنین این شرکت سرویس‌ دهنده اینترنت با پهنای ‌باند وسیع و اشتراک تلویزیون اینترنتی می باشد.

علت اصلی دستگیری مدیر هوآوی در آمریکا چیست؟ /خنجر از پشت ترامپ به شی جین پینگ!

  1. هشدارهای نیروهای عالی رتبه اطلاعاتی آمریکا نسبت به استفاده از گوشی‌های هوشمند هواوی

در بهمن ماه سال 96، چند تن از افسران اطلاعاتی عالی رتبه ایالات‌متحده شاغل در FBI, CIA, NSA و سه آژانس اطلاعاتی دیگر، نسبت به استفاده آمریکایی‌ها از گوشی‌های هوشمند هواوی هشدار دادند. این ممانعت به دلیل احتمال بالای ارتباط این شرکت با دولت چین (که از سابقه نظامی بنیان گذار این شرکت نشات گرفته) بوده است. رئیس اف بی آی، به طور خاص در هشداری اعلام کرد که استفاده از تلفن‌های هواوی می‌تواند اطلاعات حساس امنیت ملی را در اختیار دولت چین قرار دهد و  ظرفیت‌های جاسوسی مخفیانه را برای دولت چین فراهم می آورد.

  1. نقض تحریم ها

در تاریخ دهم اردیبهشت ماه 96، نشریه «آبزرور» گزارش داد که تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا نشان می‌دهد که احتمالا این شرکت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برای مدت حداقل دو سال نقض کرده است. به این صورت که شرکت هواوی قطعات مخابراتی را از طرف آمریکایی خریداری می‌کرده و به ایران ارسال می کرده است. سوءظن ها در مورد هواوی در سال ۲۰۱۶ و در زمانی آغاز شد که بررسی مدارک رقیب اصلی چینی شرکت هواوی یعنی ZTE، به وزارت بازرگانی ایالات‌متحده نشان داد که هواوی احتمالا به طور مخفیانه محصولات خریداری شده را به ایران ارسال نموده است.

علت اصلی دستگیری مدیر هوآوی در آمریکا چیست؟ /خنجر از پشت ترامپ به شی جین پینگ!

  1. بایکوت هواوی توسط آلمان، ژاپن و ایتالیا

بر اساس گزارش دوم آذرماه 96 نشریه وال استریت ژورنال، دولت آمریکا نه تنها شهروندان خود را از استفاده از تلفن‌های هوشمند هواوی منع کرده، بلکه به شهروندان سایر کشورها هم توصیه کرده است که محصولات این شرکت را بایکوت نمایند. به همین علت، سایر کشورها از جمله آلمان، ژاپن و ایتالیا نیز اقدام به مسدود نمودن تمام تجهیزات مخابراتی شرکت هواوی به خصوص تجهیزات جدید 5جی بخاطر تهدیدات امنیت ملی نمودند. از تابستان امسال هم استرالیا و نیوزیلند، هواوی را از تامین تجهیزات زیربنایی برای ساخت شبکه‌های تلفن همراه 5جی این کشورها منع کردند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: