bazarnews

کد خبر: ۴۴۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
بازار سهام کشور در حالی هفته خود را آغاز کرده است که بازار جهانی نفت روزهای گذشته را با تلاطم‌های قابل توجهی طی کرده است. بازار امروز درحالی با رشد اندک شروع به کار کرد که طی دقایق بعد از آن رفته رفته زور فروشندگان در بسیاری از نمادها بر خریداران چربید و قیمت‌ بسیاری از نمادها را کاهش داد.

هفته گذشته در حالی پایان یافت که قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال طی تنها پنج روز، هشت دلار از ارزش خود را از دست داد و به سطح 53 دلار در هر بشکه رسید؛ کاهشی که تمامی بازارهای مرتبط با این کالای استراتژیک را تحت تاثیر ریزش خود با ضعف بیشتری رو به رو خواهد کرد. بورس تهران را می‌توان اولین قربانی هفته سیاه نفت دانست. این بازار که بسیاری از نمادهای شاخص ساز آن تحت تاثیر مستقیم تغییرات قیمت در بازارهای جهانی هستند، هم اکنون و پس از فشاری که قیمت نفت در بازارهای بین المللی متحمل می‌شود، به طورجد با مشکل مواجه شده است.

روزگار سیاه‌تر از نفت پالایشی‌ها

گروه فرآورده‌های نفتی این روزها را درحالی سپری می‌کنند که هم اکنون کاهش قابل توجهی نسبت به سقف قبلی خود یافته و تقریبا 61 درصد از رشد قبلی عقب نشینی کرده است. این گروه که بیشتر نمادهای ان را شرکت‌های پالایشی تشکیل می‌دهند بیشترین تاثیر را از قیمت جهانی نفت می‌پذیرد. به طوریکه پس از کاهش نفت در روزهای اخیر، پیوسته حرکتی منفی داشته و بیبشتر نمادهای آن، در منفی کامل معامله می‌شوند. معاملات این گروه که تا کنون حجمی 38 میلیونی را رقم زده‌اند، ارزشی بالغ بر 29 میلیارد تومان دارند.

در گروه شیمیایی که نمادهای پتروشیمی را در خود جای می‌دهد، وضعیت اندکی از خیمه پالایشی‌ها امیدوارکننده تر است. نمادهای این گروه که همچون پالایشی‌ها تحت تاثیر قیمت نفت قرار دارند از آن روی که سرنوشتشان در گروه قیمت محصولات پتروشیمی است، حال و روز بهتری دارند، و به جز چند نماد عمدتا در شرایط اصلاح قیمت و نوسان‌های یکی دو درصدی به سر می‌برند. گفتنی است میزان معاملات در این گروه درحالی از 34 میلیارد تومان فراتر می‌رود که تا کنون 80 میلیون سهم در نمادهای گروه نامبرده معامله شده‌اند.

روز خوش بانکی‌ها

نمادهای بانکی در حالی روزخود را با خبر خوش سترداد سهام واگذار شده شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس به بانک تجارت آغاز کرده اند که اکثر نمادها با صف خریدهایی امیدوار کننده به استقبال اخبار پیش روی این گروه می‌روند. همانطور که قبلا نیز اشاره شد نمادهای بانکی این روزها بیش از هر چیز در سایه حدس و گمان معامله می‌شوند و در صورتی که روند اخبار مناسب باشد می‌توانند سود خوبی را نصیب سهامداران خود کنند.

 

 آمار و ارقام بازار

 بنا بر آنچه که پیش‌تر گفته شد و به موجب تمامی عوامل موثر بر معاملات در روز جاری، شاخص بورس تهران کاهشی در حدود یک هزار و 274 واحدی را تجربه کرده است.

مجموع معاملات بورس و فرابورس تاکنون حدوداً ارزشی بالغ بر 517 میلیارد تومان داشته و کل معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه حجمی حدود یک میلیارد و 144 میلیون سهمی را شکل داده است.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی، نمادهای «شبندر»، «فارس» و «پارسان» بیشترین نقش منفی را در حرکت امروز شاخص داشته‌اند. شاخص آیفکس نیز که تا کنون 10 واحد کاهش را تجربه کرده است تحت تاثیر نمادهایی همچون «ذوب»، «زاگرس» قراردارد.

 

اقتصادآنلاین

برچسب ها: رشد ، سهام ، شاخص ، نفت ، قیمت نفت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: