bazarnews

کد خبر: ۴۴۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
وزارت نفتی که منتقدان را به فراگیری مبانی اقتصاد جهانی دعوت می‌کند، گویا از خاطر برده است چه استدلال‌هایی برای مسئله‌ای تراشید که خود داعیه دارش بوده و اگر قرار است کسی به فراگیری مبانی اقتصاد جهانی بپردازد

گروه نفت و انرژی بازار نیوز: وزارت نفت با انتشار جوابیه‌ای درباره خروج توتال از فاز 11 نوشت که منتقدان خروج توتال هنوز به درک درستی از اتمسفر اقتصاد جهانی نرسیده‌اند؛ این جوابیه می‌گوید: «اینکه برایتان عجیب است شرکت فرانسوی توتال پس از تحریم‌های ضدایرانی از سوی آمریکا و با نگرفتن معافیت‌های تحریمی از طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی خارج شد، به همین دلیل است که از اساس الگوی کار شرکت‌های بزرگ در محیط بین‌المللی را در نمی‌یابید. احتمالا مجموعه اطلاعات شما از اعداد و ارقام وابستگی اقتصادی شرکت‌های بزرگ به اقتصاد آمریکا بسیار ضعیف است.»

این بخش از جوابیه به نوع خود شاهکار وزارت نفت است که خود، پاسخ انتقادات وارده به عملکرد خود را داده است، بدون هیچ حرف اضافه‌ای و به شکلی کاملا حرفه‌ای. این نهاد دولتی معتقد است کسانی که از خروج توتال از فاز 11 انتقاد می‌کنند بی‌سواد هستند و البته این وزارتخانه، کلکسیونی از مدیران با تجربه و با دانش؛ فارغ از اینکه امروز در وزارت نفت چه کسانی حکمفرمایی می‌کنند باید مسئولان وزارت نفت را کمی رو به عقب چرخاند تا به گذشته هم نگاهی کنند، جایی که منتقدان وقتی دلیل اصرار وزارت نفت را برای سپردن توسعه فاز 11 به توتال جویا می‌شدند صدایی واحد شنیده می‌شد با این محور که با این کار ریسک تحریم ایران بالا می‌رود؛ با این قرارداد اقتصاد بر سیاست و تحریم چیره می‌شود و دیگر تحریم نمی‌شویم. به یاد داریم در همان روزها بسیاری از منتقدان موضوع سهام توتال در بورس آمریکا را کد کردند و نوشتند که با وزیدن «کوتاه باد» تحریمی توسط آمریکا، توتال ایران را ترک می‌کند.

خب وزارت نفت می‌گفت نه چنین نیست و قرارداد به طوری تنظیم شده است که توتال از تحریم‌های آمریکا تبعیت نمی‌کند و قانون حاکم در قرارداد قوانین اتحادیه اروپا و شورای امنیت ست. حتما به خاطر دارید که وزیر نفت رسما این موضوع را اعلام کرد و گفته شد با این قرارداد، گام بزرگی برداشته می‌شود. هرچه منتقدان از عاقبت این قرارداد خبر می‌دادند اما وزارت نفت معتقد بود با این قرارداد و اینگونه قراردادها، توتال می‌تواند از نفوذ خود برای جلوگیری از تحریم‌های احتمالی استفاده کند اما نه تنها اینطور نشد، بلکه این شرکت تمامی اسناد مربوط به پارس جنوبی را از ایران برد و دیگر تمام.

حالا از زمین به آسمان می‌بارد؛ وزارت نفتی که منتقدان را به فراگیری مبانی اقتصاد جهانی دعوت می‌کند، گویا از خاطر برده است چه استدلال‌هایی برای مسئله‌ای تراشید که خود داعیه دارش بوده و اگر قرار است کسی به فراگیری مبانی اقتصاد جهانی بپردازد، بدون تردید وزارت نفت و مدیران آن در صف نخست آن کلاس خواهند نشست تا کمی از «جهل مرکب» خود خارج شوند.

نکته جالب دیگر آن است که وزارت نفت گفته است ما این روزها را پیش بینی کرده بودیم و همانطور که وزیر نفت هم گفته بود، ترتیبی در قرارداد گنجانده شده بود که اگر توتال برود، شرکت چینی کار را به دست بگیرد. خب این هم از آن استدلال‌هایی که در نوع خود قابل ستایش است چرا که سعی دارد اصل مسئله را پاک کند. وزارت نفت بجای آنکه روند معمول یک قرارداد را روشن سازد، باید به این پرسش مهم پاسخ دهد که قانون حاکم بر این قرارداد چه بوده است؟ یا وزیر نفت دروغ گفته است یا این وزارتخانه با انحراف کامل، همچنان قصد ندارد از توتال شکایت کند که چگونه برخلاف قرارداد عمل کرده است؟

هر چه هست وزارت نفت امروز باید پاسخگو باشد و با حفظ خونسردی و پرهیز از حالت عصبی چند وقت اخیر خود، بصورت شفاف و دقیق پاسخ دهد چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ؟ سوال هم ساده است ولی این وزارتخانه با از دست دادن آرامش خود، همه چیز را به هم ربط داده و حتی به منتقدان خود می‌گوید چرا از سال‌های 84 تا 92 نمی‌گویید؟ یعنی با گذشت بیش از پنج سال از پایان کار دولت دهم هنوز هم برای پاسخگویی به انتقادات موجود، به گذشته ارجاع داده می‌شود؟!

یا در بخشی از این جوابیه آمده است توتال در سال 84 آماده امضای قرارداد فاز 11 بود و دولت نهم که آمد همه چیز به هم خورد که این ادعا با اظهارات سال گذشته محمد مشکین فام در تضاد است که برای تطهیر توتال در آن سال‌ها، گغته بود چیزی که میان شرکت ملی نفت و توتال بود قرار خاصی نبود و نباید توتال را متهم به کم کاری در انعقاد قرارداد فاز 11 کنیم!

جوابیه‌ای که وزارت نفت منتشر کرده روایتگر دقیق حال امروز این وزارتخانه است:عصبی، ناکارآمد، بی تفاوت و سیاسی کار. بهتر است این وزارتخانه با آرامش به پرسش‌های مهمی که مطرح می‌شود پاسخ دهد که پرسش‌های فاز 11

برچسب ها: وزارت نفت ، فاز 11 ، جوابیه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: