bazarnews

کد خبر: ۴۴۳۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهار داشت:
عبدالکریم کردی گفت:سواحل مکران بهترین ظرفیت برای اتصال سه بازار بزرگ در منطقه است.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز : به گفته عبدالکریم کردی ، سواحل مکران ظرفیتی است که علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی در شرق کشور می تواند اقتصاد کل کشور و منطقه راهم پشتیبانی کند.

وی ضمن اشاره به اینکه به شرایط اقتصادی منطقه از دو بعد نگریسته می شود، اظهارداشت: در بعد نخست شرایط کنونی، منطقه سواحل مکران نقطه عطفی برای خروج از خلیج فارس است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: بسیاری از بنادر ارائه کننده خدمات دریایی، فعالان اقتصادی و شرکت های بزرگ حاضر در منطقه به دلیل تهدیدهایی که تصور می کنند در آینده در خلیج فارس وجود داشته باشد قصد خروج از آن را دارند.

وی با اعلام این خبر که خروج از خلیج فارس از یک دهه گذشته آغاز شده است، گفت: بسیاری از بنادر برای انتقال محصولات خود به کشورهای های مختلف و برای فروش منابع انرژی خود به کانال هایی خارج از منطقه خلیج فارس نیاز دارند به همین دلیل سواحل مکران در حاشیه دریای عمان اهمیت بالایی می یابد.

کردی افزود: در بعد دوم مسیر های حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا اهمیت بسیاری پیدا می کند چراکه در زمان کوتاه تر و با سرعت بیشتری باید محصولات به بازارهای هدف برسند.

وی اظهارداشت: در این راستا اتصال سه بازار عمده در منطقه اهمیت ویژه ای خواهد داشت که ایران بهترین نقطه برای اتصال این بازارها به یکدیگر است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: آسیای میانه، قفقاز و روسیه یک بخش از بازار، بخشی از اروپا، قسمتی از آسیای شرقی و آفریقا نیز بخش های دیگر بازار مدنظر را تشکیل می دهند که ایران بهترین منطقه برای اتصال آنها به یکدیگر در ایجاد دسترسی های بهتر است.

وی افزود: پیوند مناطق آبی و خشکی با یکدیگر اهمیت بسیاری دارد در این راستا سواحل مکران در بعد بین المللی اهمیت بالایی داشته و بسیاری از سرمایه گذاران تلاش می کنند در این منطقه استقرار پیدا کنند.

کردی در ادامه گفت: از طرفی هم افغانستان ثبات را تجربه می کند و کشورهای آسیای میانه نیز در مسیر رشد اقتصادی بیشتری قرار دارند بنابراین نیازمند تبادل با دنیای خارج از منطقه هستند که برای تحقق این مهم به یک میسر نزدیک و مطمئنی مانند سواحل مکران نیاز است.

وی ضمن اشاره به اینکه در سواحل مکران تنها بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی با زیرساخت ارتباطی و اقتصادی وجود دارد، اظهارداشت: طی سال های گذشته وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی اقدام های اساسی و مهمی را در پیوند این زیرساخت ها با ظرفیت ها و امکانات حمل و نقلی کشور انجام داده اند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه بندر شهید بهشتی ظرفیت هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تنی را داراست و محدودیتی در پهلوگیری هرگونه کشتی را ندارد، ادامه داد: از طرفی خط آهن نیز با سرعت مطلوبی در حال ساخت است.

وی افزود: رسیدن زیرساخت های مورد نظر به یکدیگر این پیام را برای سرمایه گذاران دارد که می توانند مسیرهای خود را کوتاه کنند که این مهم در کاهش هزینه ها نقش موثری ایفا می کند.
کردی همچنین گفت: در حوزه محیط زیست مطالعات طرح پهنه بندی و لکه گذاری کاربری های سواحل مکران از سوی وزارت راه شهرسازی انجام و به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده تا تصویب شود بنابراین هیچ نگرانی در حوزه محیط زیستی وجود ندارد.

وی در ادامه اظهارداشت: بهترین مسیر حرکتی ۹ درصد تجارت دنیا چابهار است در واقع ۱۵۰ میلیون تن بار می تواند از این مسیر جابجا شود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار یادآور شد: اگر تنها ۵۰ درصد از بار ۹ درصد تجارت دنیا از چابهار جابجا شود می توان تا ۸۰ میلیون تن بار از این مسیر جابجا کرد که تحقق این مهم در افزایش درآمدهای ترانزیتی و اشتغالزایی شرق کشور نقش مهمی ایفا می کند.


رادیو اقتصاد

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرهاد صمدی نارمکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
0
0
حیف؛اگر دولت سرمایه گذار ها را حمایت می کرد(نه درحرف وشعار بلکه درعمل)خود من پدرم را ودیگر اعضای خانواده وفامیل را مُجاب میکردم که درتهران همه ی ملک واملاکشان راپول کنند وهمراه باخودشان و کلِّ سرمایه شان رادراین منطقه سرمایه گذاری کنند اینایی که گفتم نهایتِ آرزومه ضمناً تهران همچین آشِ دهن سوزی هم نیست.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: