bazarnews

کد خبر: ۴۴۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
با سه برابر شدن هزینه‌های تشکیل خانواده:
وام ازدواج به عنوان یکی از عینی‌ترین سیاست‌های حمایتی تغییری نکرد و همان ۱۵ میلیون تومان باقی ماند. با توجه به رشد ۲ تا ۳ برابری هزینه‌های تشکیل خانواده، افزایش مبلغ وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان حداقل خواسته جوانان در بودجه ۹۸ است.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز : لایحه بودجه ۹۸ در حالی توسط دولت به مجلس تحویل داده شد که در آن تنها تبصره مرتبط با جوانان یعنی وام ازدواج، هیچ تغییری پیدا نکرد.

این عدم تغییر در حالیست که نه تنها حقوق کارمندان دولت و سایر هزینه های مرتبط دستگاه ها با توجه به افزایش هزینه ها در سال جاری رشد قابل توجهی داشته، بلکه هزینه های تشکیل خانواده نیز ۲ تا ۳ برابر شده است.

وام ازدواج تقریبا تنها سیاست حمایتی کشور از تشکیل خانواده است و باید متناسب با هزینه های ازدواج، تنظیم شود؛ در غیر اینصورت اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی حداقل خواسته جوانان در بودجه ۹۸

هرچند رهبر انقلاب از دولت خواست تا لایحه بودجه ۹۸ را متناسب با وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم اصلاح کند، اما وام ازدواج به عنوان یکی از عینی ترین سیاست های حمایتی در این زمینه تغییری نکرد.

این درحالیست که منابع قرض الحسنه مردم در بانک ها، کفایت لازم برای افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان را دارد و این مهم، حداقل خواسته جوانان در بودجه ۹۸ است.

۴ منبع قرض الحسنه برای وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی

طبق آخرین آمار منتشر شده از بانک مرکزی مربوط به شهریورماه سال جاری، بانک ها معادل ۹۱.۳ هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه از مردم جذب نموده اند و از این مبلغ، تاکنون ۶۸.۲ تسهیلات قرض الحسنه به مردم اعطا شده است.

همچنین صف وام ازدواج تا پایان شهریور ماه حدود ۲۰۰ هزار نفر بوده و از آنجا که سالانه حدود ۱ میلیون وام ازدواج داده می شود، باید برای اعطای وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی به ۱.۲ میلیون جوان برآورد انجام شود.

بر این اساس در سال آتی، اعطای وام ازدواج به این تعداد جوان نیازمند ۳۶ هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه است؛ لذا در ادامه ظرفیت ۴ منبع موجود در این زمینه سنجیده می شود:

۱- سپرده های موجود و مصرف نشده قرض الحسنه: طبق آمارهای ارائه شده در حال حاضر حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه مردم در بانک ها صرف اعطای تسهیلات قرض الحسنه نشده است. بر این اساس، در صورتی که سایر مصارف قرض الحسنه و موارد دیگر را نیز در نظر گرفته و از این میزان کسر کنیم، حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان از این منابع می تواند در اعطای وام ازدواج مورد استفاده قرار گیرد.

۲- بازپرداخت اقساط تسهیلات قرض الحسنه: برآوردها و آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد سالانه حدود ۲۰ درصد از حجم کل تسهیلات قرض الحسنه بازپرداخت شده و به عنوان منبع جدید جهت اعطای وام، در اختیار بانک ها قرار می گیرد. بنابراین از این محل حداقل حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان جهت اعطای تسهیلات قرض الحسنه در اختیار بانک ها قرار خواهد گرفت.

۳- افزایش سپرده های قرض الحسنه پس انداز: میزان سپرده های قرض الحسنه در شهریورماه ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۱ درصدی داشته است. آمارهای سال های گذشته نیز نشان می دهد که سپرده های قرض الحسنه در هر سال حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد رشد دارد. بر این اساس و با در نظر گرفتن رشد حداقل ۲۰ درصدی سپرده های قرض الحسنه، ۱۸ هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه جدید جهت اعطای تسهیلات قرض الحسنه در اختیار بانک ها قرار خواهد گرفت.

۴- سپرده های قرض الحسنه جاری: درصورتی که تنها ۱۰ درصد از سپرده های قرض الحسنه جاری که بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان حجم آن است، جهت اعطای تسهیلات قرض الحسنه مورد استفاده قرار گیرد، از این محل نیز حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان جهت اعطای وام قرض الحسنه از جمله ازدواج در اختیار بانک ها خواهد بود.

افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان امکانپذیر است

برای اعطای وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی به ۱.۲ میلیون جوان در سال آتی، به ۳۶ هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه نیاز است. (با در نظر گرفتن شهریورماه به عنوان مرجع)

بررسی ها نشان می دهد منابع قرض الحسنه جدید در اختیار بانک ها در سال آتی در مجموع ۵۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود که می تواند وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی را پوشش دهد و ۲۰ هزار میلیارد تومان مازاد آن نیز به سایر مصارف قرض الحسنه برسد.

۱۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع موجود که وام داده نشده است، ۱۳ هزار میلیارد تومان از محل بازپرداخت اقساط تسهیلات قرض الحسنه، ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل افزایش حداقلی سپرده های قرض الحسنه و ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز از محل ۱۰ درصد سپرده های قرض الحسنه جاری، این ۵۶ هزار میلیارد تومان را تشکیل می دهد.

حتی در صورتی که سپرده های قرض الحسنه جاری نیز در نظر گرفته نشود، سپرده های قرض الحسنه پس انداز کفاف وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی را می دهد و ۵ هزار میلیارد تومان از آن نیز مازاد خواهد بود.

مقاومتی

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: