bazarnews

کد خبر: ۴۴۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
بازارنیوز گزارش می‌دهد:
بانک مرکزی توانست با توجه به شرایط حساس کشور در ماه‌های گذشته، بازار ملتهب کریسمس را کنترل کند.
گروه بورس، بانک وبیمه بازارنیوز : در کشور ما، چهارم دی ماه سال جاری مصادف با جشن سال نو میلادی که به کریسمس مشهور است تفاوت داشت. هر ساله در ایام منتهی به کریسمس به دلایل مختلف قیمت ارز صعودی می‌شد، ولی امسال این روند به جز یکی دو روز با توجه به شرایط حساس چند ماه اخیر،تقریبا نزولی بود.

                                                        جدول مقایسه قیمت 20 روزه منتهی به کریسمس دلار از سال 94 تا 97
سیبیسب


طبق جدول بالا در بازه زمانی ۲۰ روزه در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ قیمت دلار همیشه دچار نوسان به سمت بالا بوده، ولی در سال ۱۳۹۷ این نوسان کاهشی بوده و به جز دو سه روز اخیر که بیشتر به دلیل همزمانی با تقدیم لایحه بودجه سال ۹۸ از طرف دولت به مجلس افزایش قیمت داشتیم، بقیه روز‌ها کاهشی بوده است.

این در شرایطی است که دولت طی سال‌های ۹۳ تا ۹۶ سیاست کنترل قیمت ارز از طریق مداخله در بازار و موارد دیگر را پیش گرفته بود که این سیاست در سال ۹۷ اجرا نشد و همچنین در در سال ۹۷ چالش خروج آمریکا از برجام باعث افزایش بدون مهار قیمت دلار تا ۱۸، ۱۹ هزارتومان شد.

دلایل مختلفی برای این موضوع بالا رفتن ارز در زمان کریسمس بیان می‌شود که عمدتا به مسائل غربی و جهانی بر می‌گردد. مهمترین عاملی راکه برای این معضل مطرح می‌کنند افزایش تقاضا برای دلار فیزیکی در دنیاست.

در بازه زمانی جشن کریسمس بسیاری از مردم برای تفریحات یه کشور‌های دیگر خصوصا کشور‌هایی که جشن کریسمس بهتر و سرگرم کننده تری دارند مانند ارمنستان سفر می‌کنند. این افراد برای مخارج خود در سفرهایشان نیازمند ارز اول بین المللی یعنی دلار هستند؛ بنابراین دلار فیزیکی خواهان زیادی پیدا می‌کند که این امر باعث افزایش قیمت دلار می‌شود.

دلیل دیگری که برای افزایش قیمت دلار در روز‌های پایانی سال میلادی در نظر می‌گیرند، افزایش تقاضای شرکت‌های غربی به دلیل پایان سال مالی است که عمدتا از مهرماه شروع شده و در ایام کریسمس و تا پایان سال میلادی به طول می‌انجامد.

روز گذشته عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی درباره‌ی افزایش قیمت چند روز اخیر در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "همانگونه که پیش بینی شده بود، در روز‌های اخیر به دلیل فرصت زمانی باقیمانده از سال جاری میلادی برای تسویه حساب بنگاه‌ها و تجار با طرف حساب‌های خارجی، تقاضای واقعی ارز به طور طبیعی تا حد زیادی افزایش پیدا کرد. متاسفانه این بار نیز فرصت جویان و نوسان گیران با سوار شدن بر این موج و با کمک گرفتن از جو روانی در فضای مجازی افزایش کوتاه مدتی را در نرخ ارز موجب شدند. بر اساس پیش بینی انجام گرفته، در این مقطع نیز بانک مرکزی با برنامه و تدبیر نیاز تجار و سایر متقاضیان ارز را تامین و با اقدامات لازم ثبات را به بازار ارز برگرداند و آن را در مسیر تعادلی بر پایه بنیاد‌های بازار و البته مدیریت بانک مرکزی، قرار داد. قبلا نیز تاکید کردم که ذهائر اسکناس کشور در وضعیت بسیار مطلوبی است و تسلط و احاطه بانک مرکزی پر قدرت‌تر از همیشه است. در پاسخ به اظهار نگرانی برخی از صاحب نظارن محترم در خصوص معضلات پیش انباشته نظام بانکی، ذکر این نکته ضروری است که برنامه‌ها و اقدامات بانک مرکزی در بخش ارزی همراستا با اقدامات اساسی، ولی دقیق این بانک در اصلاح و بازسازی نظام بانکی بوده و همچنان هر دو سیاست با قوت ادامه خواهد یافت"
 
 
 
دلار؛ هدیه کریسمس همتی
 

با توجه به آمار و ارقام و نوسانات افزایش لجام گسیخته دلار در سال ۹۷ در مقایسه با سال‌های قبل می‌بینیم که تیم جدید بانک مرکزی در دولت دوازدهم نسبتا عملکرد مثبت و قابل قبولی داشته و توانسته بازار ارز را برای تلاطم‌های کریسمس کنترل کند که ممکن بود مثل ماه‌های گذشته، در صورت بی تدبیری، قیمت‌های نجومی را مقابل دلار ببینیم.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: