bazarnews

کد خبر: ۴۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با بازارنیوز:
نرسی قربان: در شرایط فعلی کشور، بودجه خوشبینانه نوشته شده است.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز : نرسی قربان متخصص حوزه انرژی در ارتباط با قیمت و میزان فروش پیش بینی شده نفت درلایحه بودجه سال ۹۸ گفت: در مورد این که ۵۴ دلار خوب است یا بد، نسبت به سال‌های قبل و عرضه و تقاضا‌هایی که شده بود، به نظر نامعقول نمی‌آید، ولی در مورد فروش یک و نیم میلیون بشکه در روز نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که می‌توانیم بفروشیم یا خیر. الان معلوم نیست که چه مقدار و به چه کسانی می‌فروشیم. دولت نمی‌گوید و حق هم دارد نگوید. چون آمریکا تحریم خواهد کرد. فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت خام در روز به سیستم مالی ویژه اروپا (SPV) بستگی دارد. باید دید این سیستم موفق خواهد بود یا خیر؟ اگر موفقیت آمیز باشد می‌توانیم یک و نیم میلیون بشکه را بفروشیم، ولی اگر نباشد احتمالا امکان ندارد بشود این مقدار فروخت.
نرسی قربان در ادامه در ارتباط با اتفاقات اخیر در بورس آمریکا و کاهش تاریخی آن و احتمال بحران اقتصاد جهانی در سال آینده که به تبع آن قیمت نفت کاهش پیدا خواهد کرد و کشور با کسری بودجه شدید مواجه خواهد شد، گفت: اتفاقاتی که اخیرا در آمریکا افتاد، عمدتا در یکی دو هفته گذشته افتاد، اما دولت بودجه را یک ماه است که دارد تدوین می‌کند آن هم بر مبنای گذشته. در نتیجه احتمالا این اتفاقات در نظر گرفته نشده. تمام این اتفاقات ممکن است بی افتد. بحران اقتصادی جهانی و کاهش قیمت نفت به دلیل رکود اقتصادی و فروریختن بورس آمریکا و اتفاقات دیگر. ولی چاره‌ای نیست. دولت باید یک رقمی را در بودجه قرار دهد. هرچند ممکن است این رقم غیر واقعی باشد و انجام نشود. در شرایط فعلی که قیمت دلار در حال حاضر زیر ۵۴ دلار است این بودجه خوشبینانه نوشته شده، ولی اگر SPV برقرار شود امکان تحقق این ارقام هست.
البته باید گفت این لایحه است و به مجلس رفته و در آنجا چکش کاری می‌شود و هنوز این لایحه به تصویب نرسیده است. تمام این احتمالات که گفتیم در کمیسیون‌های مجلس هم مطرح خواهد شد و تصویب این لایحه به مجلس بستگی دارد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: