bazarnews

کد خبر: ۴۴۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
گمرک ایران هر چند که آمار (به اصطلاح خام) تجارت خارجی کشور را بر روی سایت خود منتشر کرده بود، اما هم اکنون با خودداری از ارائه آمار نهایی سال ۱۳۹۵، همان آمار را هم از روی سایت حذف کرده است.

گروه اقتصاد کلان بازار نیوز: احسان سلطانی پژوهشگر اقتصاد در کانال تلگرامی خود نوشت:

نیمه اول سال در حال اتمام است. گمرک ایران هر چند که آمار (به اصطلاح خام) تجارت خارجی کشور را بر روی سایت خود منتشر کرده بود، اما هم اکنون با خودداری از ارائه آمار نهایی سال ۱۳۹۵، همان آمار را هم از روی سایت حذف کرده است. عدم اعلام هر گونه گزارش از آمار تجارت خارجی سال ۱۳۹۵ ابهامات و سوالات زیادی را ایجاد می کند.
بانک مرکزی در اقدامی بی سابقه آمار رشد اقتصادی سال ۱۳۹۴ را منتشر نمی کند، اما در سال ۱۳۹۵ با تغییر سال پایه (ظرف مدت کوتاه ۵ سال) معجزه رشد اقتصادی دو رقمی را رقم می زند.
در جریان تغییر سال پایه نه تنها مبنای محاسباتی نرخ رشد اقتصادی دچار تغییرات زیادی می شود که ارقام حساب های جاری هم عوض می شود. در همین حال تا کنون جزئیات ارقام حساب های ملی سال ۱۳۹۵ منتشر نشده است.
با وجود آن که سبد مصرف خانوار و هزینه های مصرفی در ۵ سال گذشته تغییرات قابل توجهی را تجربه نکرده، مبنای محاسبه و سال پایه محاسبه و تعیین نرخ تورم عوض می شود.
ابهامات و اشکالات متعددی در آمار اعلامی رشد اقتصادی هم مرکز آمار و هم بانک مرکزی ملاحظه می شود و فضایی ایجاد می شود که کمتر کسی وقت خود را صرف بررسی آنها می کند.
با وضعیت اقتصادی کنونی و تشدید رکود، افزایش بیکاری، گرانی اقلام... گویا قرار است مراکز تولید اطلاعات اقتصادی دولتی کماکان به تولید اطلاعاتی که فقط به درد مسئولین کشور برای فخرفروشی در تریبونهای رسمی بخورد،‌ ادامه بدهند.
متاسفانه چیزی که فراموش می شود این است که بخش مهمی از اندیشمندان و اقتصاددانان مستقل (و غیر دولتی) این آمار را حتی قابل بررسی ندانسته و عامه مردم هم که وضعیت نابسامان کنونی را تجربه می کنند، اندک اعتمادی که دارند را نیز از دست می دهند.
در اغلب سایتهای وزارتخانه ها به جای درج مرتب و منظم و به سهولت در دسترس اطلاعات و آمارهای دستگاهها، آن چه به چشم می خورد.. عکسها و آلبومهای وزیران و مقامات ارشد و گزارش های تمجید و تشکر و تقدیر است.
در سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار ناچیز دوره ای و کاملی از شاخص های پزشکی و درمان کشور در دسترس است، اما به جای آن از درج آدرس وب سایت شخصی وزیر و گزارش های پر از تمجید فراوان غفلت به عمل نیامده است.
دستکاری ها و تحریف های آماری، مسابقه برای تولید آمار پیشرفت ها، عدم انتشار به موقع اطلاعات، انتشار گزینشی آمارها و توقف یا عدم انتشار اطلاعات از رویه معمول و متداول بعضی از دستگاههای دولتی و حتی عمومی شده است. اجتناب از انتشار اطلاعات صحیح و درست و به موقع، مانع از تصمیم گیری های علمی و کارشناسی، برخورد با ریسکهای آتی و برنامه ریزی درست شده و می شود و آینده کشور را سخت به خطر می اندازد.
اطلاع رسانی دولت و ارائه آمار دستگاهها به هیچ عنوان دربرگیرنده تصاویر گوناگون از مقامات در ژستهای و موقعیتهای مختلف و گزارش های پر از تمجید و تفاخر نیست... اینها بیش از هر چیز خودشیفتگی و از مردم بیگانگی این مقامات رانشان می دهد.
با توجه با تاکید ریاست جمهور و حق قانونی و شهروندی، به عنوان یک شهروند از ایشان درخواست می شود که با وضعیت نابسامان و نامطلوب انتشار اطلاعات کشور از طرف وزارتخانه ها و دستگاه های ذیربط، به صورت ناقص، منفصل، قطره چکانی و پر ابهام و ایراد مقابله شود.

 

 

برچسب ها: گمرک ، بانک مرکزی ، دولت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: