bazarnews

کد خبر: ۴۴۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم مطرح کرد:
عبدالله حاتمیان گفت:تعیین قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید غیرکاشناسی بود به همین دلیل تصمیم بر این شد که نرخ جدیدی در کارگروهی متشکل از دولت و مجلس بر اساس هزینه‌های تولید بررسی و تعیین شود.

گروه کشت‌وصنعت بازارنیوز : زمان دقیقی برای اعلام قیمت جدید خرید تضمینی گندم تعیین نشده ولی بررسی ها برای پیشنهاد نرخ جدید این محصول از روز گذشته آغاز شده است.

وی همچنین اظهارداشت: نرخ تضمینی خرید گندم برای سال زراعی جدید یک هزار و ۴۷۰ تومان تعیین شد که با ورود مجلس و حمایت دولت این نرخ به یک هزار و ۶۰۰ تومان به ازای هرکیلو افزایش یافت چون غیر منطقی بود.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه تعیین نرخ یک هزار و ۶۰۰ تومانی خریدتضمینی گندم نیز غیر کارشناسی است، گفت: اگر دولت بخواهد کشاورزان گندمکار را در عرصه تولید حفظ کند به ناچار باید نرخ خرید تضمینی دو هزار تومان به ازای هرکیلوگرم محصول گندم را بپذیرد.

وی افزود: هرچند نرخ خرید تضمینی گندم در حال حاضر به ازای هرکیلو دو هزار تومان هم تعیین شود نفع چندانی برای کشاورز نخواهد داشت چرا که هزینه های تولید بسیار بالاست.

حاتمیان اظهارداشت: افزایش هزینه های تولید تنها مختص گندم نیست بلکه سایر محصولات نیز با چنین شرایطی مواجه هستند چون بسیاری از نهاده ها در شرایط انحصاری و گران تهیه می شود.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه کشاورزان باید کشت خود را براساس مزیت نسبی و متناسب با داشته های خود تعریف کنند، گفت: فرض کنید عملکرد تولید گندم آبی در شهرستان درگز بطور متوسط در هر هکتار دوهزار و ۷۰۰ کیلوگرم باشد در چنین وضعیتی کشاورز دو راه بیشتر ندارد یا زمین خود را به زیر کشت می برد یا نمی برد اگر برد باید میزان تولید در هکتار را به میانگین کشوری نزدیک کند و همچنین بتواند با بکارگیری شیوه های نوین دستکم ۵۰ درصد هزینه ها را کاهش دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه شیوه های ۲۰ تا ۲۵ سال پیش همچنان در کشاورزی کشور بکارگیری می شود.

وی اذعان داشت: ناگفته نماند کشت و کار تعداد زیادی از کشاورزان در ایران مبتنی بر شیوه های مدرن و به تبع عملکرد تولید ۷ تا ۱۰ تن در هکتار دارند.

حاتمیان اضافه کرد: میانگین تولید محصولات کشاورزی امروز در ایران کمتر از ۵۰ درصد کشاورزان برتر کشور است بنابراین ضرورت ایجاب می کند تولیدکنندگان با استفاده از شیوه های نوین و کاهش هزینه ها عملکرد تولید در واحد سطح را ارتقا دهند.

 

رادیو اقتصاد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: