bazarnews

کد خبر: ۴۴۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی، بدترین سال خود را از سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون تجربه کرد که در ادامه، برخی دلایل این افت بررسی می‌شود.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز: به نقل از شبکه  خبری سی‌ان‌بی‌سی ، در سالی که بسیاری از مؤسسه‌های مالی آمریکا پیش‌بینی می‌کردند برای نخستین بار در چهار سال اخیر قیمت نفت از ۱۰۰ دلار فراتر می‌رود، بازار نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی بدترین افت سالانه خود را از سال ۲۰۱۵ تاکنون تجربه کرد.

تغییر جهت ناگهانی بازار نفت در سه ماه چهارم ۲۰۱۸، روند دو سال و نیم بازسازی قیمت‌ها را متوقف کرد. تحلیلگران انتظار دارند قیمت نفت در سال آینده میلادی دوباره افزایش یابد، اما خطرهای ژئوپولیتیک که در طول ۲۰۱۸ بر بازار نفت سنگینی می‌کردند، همچنان در سال جدید به عنوان متغیری بزرگ باقی می‌مانند.

قیمت شاخص نفت دبیلو‌تی‌آی آمریکا در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی در سطح ۴۵ دلار و ۴۱ سنت برای هر بشکه و قیمت شاخص نفت خام برنت حدود ۵۴ دلار به ازای هر بشکه تثبیت شد که حدود ۲۰ درصد کمتر از قیمت پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی است. این کاهش‌ها، نخستین کاهش از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون به شمار می‌آیند.

حدود سه ماه پیش، قیمت نفت به بالاترین سطح چهار ماه گذشته رسیده بود و اگرچه بسیاری از تحلیلگران می‌گفتند این رشد قیمت بدون مبناست و احتمال کاهش قیمت وجود دارد، تعداد اندکی از آنها پیش‌بینی می‌کردند که قیمت‌ها با چنین شدتی کاهش یابند. از اوج تا حضیض، قیمت نفت آمریکا حدود نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

با نگاه به گذشته، تا حدی راحت است که سقوط قیمت نفت را توضیح دهیم.

در ماه مه ۲۰۱۸، دولت آمریکا تحریم‌های ضد ایران، سومین تولیدکننده عمده نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را باز گرداند. در ماه پس از آن، اوپک و متحدانش توافق کاهش تولید نفت را کنار گذاشتند و به‌ویژه عربستان تحت فشار آمریکا و دیگر مصرف‌کنندگان نفت، تولید خود را از ماه ژوئن تا نوامبر این سال، حدود یک میلیون بشکه افزایش داد.

با این همه، در ماه اکتبر امسال کارشناسان هشدار دادند که تقاضای نفت با سرعتی کمتر از برآوردها افزایش می‌یابد. در همان ماه، در پی افت ارزش سهام شرکت‌های بزرگ فناوری، ادامه جنگ تجاری چین و آمریکا و افزایش نرخ بهره، بازارهای سهام سقوط کردند.

سرمایه‌گذاران سرمایه‌های پر خطر را کنار گذاشتند و تا پایان ماه اکتبر، قیمت نفت حدود ۱۱ دلار از نقطه اوج خود در این ماه کاهش یافت. به گفته کارشناسان، عوامل فنی معاملاتی و تحولات بازار گاز طبیعی نیز به تعمیق افت قیمت نفت کمک کردند.

از سوی دیگر، اعطای معافیت‌های عمده به مشتریان نفت ایران پس از آغاز رسمی تحریم‌ها، مسئله را پیچیده‌تر کرد. این کار به آن معنا بود که عربستان، روسیه و چند تولیدکننده دیگر عرضه نفت در بازار را افزایش داده بودند، تقاضا کاهش یافته بود و نفت ایران نیز از بازار حذف نشده بود.

در پایان سال، جنگ تجاری چین و آمریکا همچنان حل نشد و بازارها همچنان نگرانند که این اختلاف بر تقاضای نفت تأثیر منفی گذارد. در این میان، عرضه نفت آمریکا با شتابی فراتر از انتظار افزایش می‌یابد و تولید این کشور از تولید عربستان و روسیه بیشتر شده و آمریکا به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده است.

با این همه، بسیاری از تولیدکنندگان نفت در آمریکا نیاز دارند که قیمت نفت در بازه ۵۰ تا ۵۵ دلار باشد تا بتوانند هزینه حفر چاه‌های جدید را تأمین کنند.

به گفته نیل دینگمان، کارشناس مؤسسه سانتراست رابینسون هامفری، این مسئله بسیاری از تولیدکنندگان نفت آمریکا را وادار کرده است که پا روی ترمز بگذارند.

وی گفت: همیشه می‌گویم که درمان قیمت پایین نفت در آمریکا، همان قیمت پایین نفت است؛ شما از حالا شاهد عقب‌نشینی بعضی از تولیدکنندگان نفت آمریکا هستید.

به گفته این کارشناس، این مسئله می‌تواند به معنای کاهش تدریجی تولید نفت آمریکا در سه ماه نخست یا سه ماه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی باشد و این مسئله به تلاش اوپک برای باز گرداندن توازن به بازار نفت، کمک می‌کند.

مؤسسه‌های مالی آمریکا به‌طور کلی انتظار دارند قیمت شاخص نفت خام برنت به حدود ۷۰ دلار و قیمت شاخص دبلیو‌تی‌آی آمریکا به حدود ۶۰ دلار باز گردد، با این همه، همچنان خطرهایی وجود دارد که می‌توانند بازار نفت را متلاطم نگه دارند و استمرار جنگ تجاری آمریکا و چین و انقضای معافیت کشورها از تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا، از جمله آنها هستند.

به گفته دینگمان، با استمرار تأثیر جو سیاسی بر بازار نفت، رسیدن بازار به توازن می‌تواند دشوارتر باشد و سرمایه‌گذاران برای نوسان بیشتر آماده می‌شوند.

برچسب ها: بازار نقت ، میلادی ، قیمت ، بورس
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: