bazarnews

کد خبر: ۴۴۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷
عضو ارشد دموکرات کمیته امور اطلاعاتی سنای آمریکا به همراه یک سناتور جمهوری‌خواه، طرحی را با هدف اجبار دولت به اتخاذ رویکردی قاطعانه‌تر در برابر تهدیدات چین و دیگر کشورها در حوزه «دیجیتال و فناوری» ارائه دادند.

«مارک وارنر» سناتور دموکرات و عضو ارشد کمیته امور اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا و «مارکو روبیو» سناتور ارشد جمهوری‌خواه طرحی مشترک را ارائه دادند که هدف از آن مقابله با تهدیدات چین و دیگر کشورها در حوزه «دیجیتال و فناوری» اعلام شده است.

بنا بر گزارش پایگاه «پالیتیکو» ارائه این طرح، تازه‌‎ترین نشانه تداوم ناخرسندی رو به گسترش و فراحزبی (در کنگره) در قبال رویکرد رئیس‌جمهور دونالد ترامپ نسبت به چین و تلاش او برای حصول به یک توافق تجاری با پکن بدون درنظر گرفتن دغدغه‌های امنیت ملی آمریکا را به نمایش گذاشته است.

سناتور وارنر گفت: «مشخص است که چین مصمم به استفاده از هر ابزار در دسترس خود برای پیشی گرفتن از آمریکا در حوزه فناوری و همچنین غلبه بر ما از منظر اقتصادی است. ما به یک استراتژی کامل در سطح حکومتی برای حفاظت از رقابت آمریکا در فناوری‌های در حال رشد و در حوزه مصارف دوگانه و پرداختن به تهدید چین از راه مقابله با انتقال فناوری از آمریکا (به چین) نیاز داریم».

این دو سناتور، در طرح خود پیشنهاد تشکیل یک دفتر موسوم به «دفتر فناوری‌های حیاتی و امنیتی» را در کاخ سفید به منظور هماهنگی اقدامات نهادهای دولت فدرال آمریکا و همچنین ایجاد یک استراتژی ملی برای مقابله با «سرقت فناوری‌ها» و همچنین از بین بردن تهدیدات در این زمینه ارائه داده‌اند.

طبق این طرح، دفتر مذکور در کاخ سفید در همکاری با سازمان‌های فناوری و تنظیم‌کنندگان مخابراتی دولتی و همچنین خصوصی با سوءاستفاده‌های احتمالی از فناوری‌های با مصارف دوگانه مقابله خواهد کرد.

سناتور مارکو روبیو با تاکید بر اینکه هدف اولیه طرح مقابله با چین است، افزود: «چین به حملات هماهنگ علیه دارایی‌ها، بازرگانان آمریکایی و شبکه‌های حکومت ما ادامه می‌دهد و این کارها با حمایت کامل حزب کمونیست چین انجام می‌شود».

از نظر این قانونگذار ارشد آمریکایی، این کشور «به رویکردی هماهنگ‌شده‌تر به منظور مقابله مستقیم با این تهدید حیاتی نیاز دارد و باید اطمینان یابیم که به نحوی بهتر از فناوری آمریکا حفاظت کنیم».

این دو سناتور آمریکایی در ماه اکتبر سال 2018 هم در اقدامی جنجالی علیه چین، نامه‌ای مشترک به نخست‌وزیر کانادا نوشتند.

آنها در این نامه درباره خطرات مشارکت شرکت‌‌های چینی از قبیل «هوآوی» در طراحی و اجرای زیرساخت‌های مخابراتی نسل پنجم تلفن همراه کانادا هشدار داده بودند .

دولت چین همواره ضمن رد ادعاهای مقام‌های آمریکایی در حوزه سایبری و فناوری همواره اعلام کرده که واشنگتن برای مقابله با منافع مشروع شرکت‌های چینی به اقدامات غیرقانونی از قبیل ارعاب دیگر کشورها متوسل شده است.

 

فارس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: