bazarnews

کد خبر: ۴۴۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
بازارنیوز گزارش می‌دهد:
ارائه خدمات پرداخت مبتنی بر فناوری نوظهور بلاک‌چین شرکت ریپل با استقبال بانک‌ها و نهاد‌های بزرگ، خصوصا در منطقه شرق آسیا، مواجه شده است. همین امر به رشد چشمگیر ریپل در بازار‌های مالی جهانی منجر شده است. اکنون ریپل عملا به عنوان یک رقیب جدی برای سوئیفت مطرح است.

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز: ریپل یکی از معدود رمزارز‌هایی است که پس از سقوط اخیر بازار رمزارز‌ها دچار زیان قابل توجه نشد. در حال حاضر رمزارز ریپل با نام XRP در جایگاه ارز دوم این بازار بعد از بیت‌کوین و قبل از اتریوم [۱]قرار گرفته است.

شبکه سوئیفت از فناوری روز دنیا عقب مانده است

شبکه بلاک‌چین ریپل در حال گسترش است و در طول هفته گذشته چندین کاربر جدید به آن پیوسته اند؛ که بانک‌های بزرگ از سراسر جهان نیز در میان این کاربران جدید دیده می‌شود.

در همین حال، برَد گارلین‌هوس [۲]مدیرعامل ریپل ادعا کرده که ریپل به زودی از شبکه سوئیفت، که در حال حاضر بیشتر تبادلات بانکی جهان از طریق آن انجام می‌شود، سبقت خواهد گرفت. به گفته گارلین‌هوس شبکه سوئیفت قدیمی شده است و مانند ریپل به فناوری‌های نوآورانه‌ای همچون بلاک‌چین متکی نیست.

وی ادامه می‌دهد: فناوری‌هایی که امروزه بانک‌ها از آن استفاده می‌کنند، چند دهه قبل توسط سوئیفت توسعه داده شده اند و اکنون متناسب با وضعیت بازار به‌روز نشده اند. سوئیفت مدتی قبل اعلام کرده بود که بلاک‎‌چین را به عنوان یک راه حل برای بانکداری کارگزاری [۳]قبول ندارد. این در حالی است که بیش از ۱۰۰ مشتری ریپل موافق این گفته نیستند.

وی می‌افزاید: با توجه به اقداماتی که ما روز به روز انجام می‌دهیم به زودی از سوئیفت پیشی می‌گیریم.

با این حال شرکت سوئیفت برخی از این اخبار را رد کرده است. اما این نکته صحیح است که سوئیفت نسبت به انتقادات واکنش نشان داده و تصمیم به گسترش ارتقاء نوآوری پرداخت‌های جهانی [۴](GPI) -که در نتیجه آن فرآیند و زمان تبادل کاهش می‌یابد- گرفته است. با این حال پیاده سازی نوآوری پرداخت‌های جهانی جدید ارتباطی با ادغام ریپل در سوئیفت، که قبلا پیشنهاد شده بود، ندارد.

آمادگی ریپل برای تصاحب بازار سوئیفت

در حال حاضر سوئیفت در بیش از ۲۰۰ کشور فعالیت دارد و حدود ۱۱ هزار شرکت عضو آن هستند. با این حال گارلین‌هوس مطمئن است که زمان تغییر رسیده است. شرکت وی مقابل سوئیفت قرار دارد و شبکه ریپل‌نت هم‌اکنون متشکل از بیش از ۱۰۰ بانک و شرکت پرداخت است که از جمله آن‌ها می‌توان به گروه مالی میتسوبیشی UFJ، مانی‌گرام BBVA و استاندارد چارترد اشاره کرد.

در حالی که انتقال سوئیفت به یک شبکه مبتنی بر بلاک‌چین در زمان کوتاهی نمی‌تواند رخ دهد، ریپل گام‌های محسوسی در جهت گسترش بر می‌دارد. البته این تغییرات به طور چشم گیری در مدت زمان کوتاهی رخ خواهد داد چراکه شبکه ریپل به سرعت در حال رشد است.

استقبال بانک‌های شرق آسیا از فناوری بلاک‌چین ریپل
تنها در ماه گذشته چندین کاربر موثر در عرصه مالی جهانی به شبکه ریپل پیوستند؛ در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ بانک MUFG ژاپن که در حال حاضر عضو ریپل‌نت است با شرکت برزیلی بنکو بردسکو تفاهم نامه‌ای را به منظور توسعه کانال پرداخت‌های فرامرزی مبتنی بر تکنولوژی ریپل امضاء کردند.

همچنین در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ گروه مالزیایی CIMB که پنجمین بانک آسه‌آن است، اعلام کرد با همکاری شرکت ریپل یکسیستم پرداخت سریع فرامرزی برای بازار‌های CIMP ایجاد خواهد کرد. بر طبق این قرارداد، گروه CIMP عضوی از ریپل‌نت خواهد شد.

در همین ماه، شرکت ریپل اعلام کرد که بانک تجاری سیام [۵](SCB) تایلند ریپل را به عنوان همکار انتخاب کرده است.

به گفته گارلین‌هوس، این شرکت شاهد بانک‌ها و موسسات مالی از سراسر جهان است که به سمت تسویه‌های بلاک‌چین حرکت می‌کنند؛ چرا که بکارگیری این فناوری باعث تجارب پرداخت با هزینه کمتر، سریعتر و شفافتر می‌شود.

اکنون ریپل تسویه xRapid خود را نیز راه اندازی کرده و به دلیل قابلیت‌های آن، بانک‌های بیشتری مایل به استفاده از فناوری بلاک‌چین هستند.

پینوشت:

[۱]Ethereum

[۲]Brad Garlinghouse

[۳]correspondent banking

[۴]Global Payments Innovation

[۵]Siam Commercial Bank

مقاومتی نیوز/
برچسب ها: بلک چین ، بانک ، ریپل
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: