bazarnews

کد خبر: ۴۴۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳
بازارنیوز گزارش می‌دهد:
دولت برزیل با هدف بهبود عمق ساخت داخل در صنایع نفت و گاز، اقدامات مؤثری در دستور کار قرار داده است. در نهایت این اقدامات سبب شده است میزان عمق ساخت داخل از ۶۰ درصد به بیش از ۸۰ درصد افزایش یابد.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز: حمایت از تولید داخلی و ترویج خرید کالاهای ملی، یکی از مهمترین دغدغه های مسئولین کشورها است.

به همین دلیل در سیاست صنعتی کشورهای مختلف، وضع قوانین الزام آور برای ارتقاء داخلی سازی در کالاهای مختلف تولیدی در دستور کار قرار می گیرد. قوانینی که منجر می شود تا کسب و کار شرکت های داخلی رونق بگیرد و شغل های متعددی ایجاد شود.

بهبود داخلی سازی راهبرد برزیل برای حمایت از صنایع

کشور برزیل از منظر جمعیت و تولید داخلی، به عنوان بزرگترین کشور منطقه آمریکای لاتین شناخته می شود. دولت این کشور با حمایت از توان داخلی خود توانست تا در بحران های اقتصادی، ثبات نسبی اقتصادی را ایجاد نماید.

در گزارش قبلی بیان شد، بر اساس قوانین داخلی سازی در برزیل، دولت این کشور شرکت های تولیدکننده داروی خارجی را ملزم کرده است که داروهای تولیدی خود را بومی سازی کنند. این سیاست موجب شده حداقل ۷۰ درصد تولیدات دارویی برزیل توسط تولیدکنندگان بومی این کشور داخلی سازی شود.

حمایت از صنایع داخلی نفت و گاز در دستور کار برزیل

دولت برزیل با بهره گیری از توان داخل در صنایع نفت و گاز به موفقیت های چشمگیری دست یافته است. دولت این کشور آمریکای لاتین برای حمایت از تولیدکنندگان صنایع مولدی همچون صنعت نفت و گاز مشوق های مالیاتی در نظر گرفته است.

به عنوان نمونه مواد خام مورد استفاده برای کالاهای تولید داخل، مشمول انواع معافیت های مالیاتی از قبیل معافیت مالیاتی تأمین اجتماعی و معافیت از مالیات واردات می شوند. همچنین پرداخت وام به تولیدکنندگان از طریق صندوق توسعه ملی، در نظر گرفتن معافیت های مالیاتی برای پروژه های تحقیق و توسعه و تأمین بودجه برای بخش های اولویت دار از جمله اقداماتی است که دولت برزیل در دستور کار خود قرار داده است.

مطابق قانون، بانک توسعه اقتصادی-اجتماعی برزیل وظیفه حمایت‌های مالی را بر عهده دارد. همچنین در صنعت نفت و گاز چندین مؤسسه مستقل نظیر سازمان ملی صنعت نفت وظیفه حمایت مالی از تولیدکنندگان این بخش را بر عهده دارند.

بهبود داخلی سازی صنایع نفت و گاز در دستور کار برزیل

تاریخچه حمایت از صنایع نفت و گاز در برزیل نشان می دهد، این کشور تا قبل از سال ۲۰۰۳ میلادی هیچ  سیاست حمایتی برای بهبود عمق ساخت داخل در صنایع نفت و گاز نداشته است.

با این حال از ابتدای سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون سیاست های الزام آوری برای افزایش داخلی سازی در این صنایع راهبردی در نظر گرفته شده است. اقدامات دولت برزیل موجب شده است میزان عمق ساخت داخل از ۶۰ درصد به بیش از ۸۰ درصد افزایش یابد.

الزام شرکت های نفتی به مشخص کردن عمق ساخت داخل در برزیل

توسعه زنجیره تأمین کالا و خدمات همواره یکی از سیاست های دولتمردان برزیلی به منظور حمایت از بهبود داخلی سازی در صنایع مختلف بوده است. ازجمله اقدامات دیگر دولت برزیل برای بهبود عمق ساخت داخل، می‌توان به الزام شرکت‌ها به تعیین عمق ساخت داخل و نیز به ارائه گزارش فصلی از میزان پیشرفت در اجرای آن اشاره کرد.

در پایان می توان گفت دولت برزیل با وضع قوانین توانست در صنایع نفت و گاز پیشرفت قابل توجهی را محقق نماید. اما تصویب قانون به طور خودکار به افزایش داخلی سازی و یا حمایت از تولیدات داخلی منجر نمی شود؛ بررسی ها نشان می دهد، قوانین موجود تمامی کشورهایی که در زمینه حمایت از توان داخل به موفقیت ‏های نسبی دست یافته‌اند، از دو ویژگی بارز برخوردار است که عبارتند از: «رصد کامل فرآیند اجرای قانون» و «در نظر گرفتن مجازات های بازدارنده».

مقاومتی نیوز/

برچسب ها: نفت ، برزیل ، نفت و گاز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: