bazarnews

کد خبر: ۴۵۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶
بررسی لایحه بودجه ۹۸ نشان می دهد رشد اعتبارات برنامه های فصل منابع آب در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ با توجه به اهمیت این بخش و تورم موجود در کشور، قطعاً پاسخگوی نیاز این بخش نخواهد بود.

اعتبارات برنامه های مختلف فصل منابع آب در لایحه بودجه سال 1398 و مقایسه آن با قانون بودجه سال 1397 را نشان میدهد. در میان برنامه های مختلف فصل منابع آب، بیشترین سهم، ابتدا مربوط به برنامه عرضه آب(50 درصد)و سپس مربوط به برنامه تأمین آب (33 درصد) است. براساس این گزارش اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی هایسرمایه ای برنامه های مختلف فصل منابع آب، در مجموع، نسبت به قانون بودجه سال 1397 به ترتیب 95 و 11 درصد رشد داشته است. از این میان برنامه های عرضه آب، تأمین آب و توسعه منابع آب در حوضه های آبریز رودخانه های مرزی و مشترک دارایرشد بوده اند، در حالی که برنامه های مهندسی رودخانه ها و سواحل و بهبود بهره برداری و حفاظت از منابع آب، کاهش اعتبار داشته است.

اعداد و ارقام مهم جدول زیر حاکی از آن است که اعتبارات هزینه ای برنامه عرضه آب، مربوط به خرید تضمینی آب استحصالی و پساب تصفیه شده از بخش غیردولتی است همچنین رشد 113 درصدی اعتبار مربوط به برنامه توسعه منابع آب در حوضه های آبریز رودخانه های مرزی و مشترک با توجه به رقم ناچیز آن در مقایسه با حجم و مقیاسسرمایه گذاری های این برنامه، قابل توجه نیست. براساس این گزارش، کاهش اعتبارات بهبود بهره برداری و حفاظت از منابع آب در مقایسه با برنامه های عرضه و تأمین آب حاکی از بی توجهی متولیان بخش به راهکارهای مدیریت تقاضا و صیانت از منابع آب کشور است. نکته حائز اهمیت دیگر این است که رشد اعتبارات برنامه های فصل منابع آب با توجه به اهمیت این بخش و تورمموجود در کشور، قطعاً پاسخگوی نیاز این بخش نخواهد بود.

اعتبارات برخی طرحهای مهم بخش آب در الیحه بودجه سال 1398

جدول زیر اعتبار برخی از طرح های مهم بخش آب در لایحه بودجه سال 1398 را نشان میدهد. طرحهای مذکور در حقیقت طرح های چالشی و مهم بخش آب بوده و یا در لایحهبودجه سال 1398 نسبت به سایر طرح ها از اعتبار بیشتری برخوردارند.

 

تسنیم

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: