bazarnews

کد خبر: ۴۵۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
دنیای پرمشغله امروز شکاف زیادی را در خانواده‌ها ایجاد کرده است. آن‌ها کمتر فرصت بایکدیگر بودن را پیدا می‌کنند؛ یک نفر در آشپزخانه، یک نفر در اتاق‌خواب، یک نفر در حال درس خواندن و یک نفر هم در حال چک کردن شبکه‌های اجتماعی است. اما روش‌های ساده‌ای برای لذت بردن از دورهمی‌های خانوادگی وجود دارد که ما به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

اگر در طول روز تنها 2-3 ساعت در کنار اعضای خانواده خود هستید و یا تنها در آخر هفته‌ها مجالی برای باهم بودن پیدا می‌کنید، باید برای همان زمان اندک برنامه‌ریزی داشته باشید تا از حضور در جمع خانوادگی نهایت لذت را ببرید. هر خانواده علایق خاص خود را دارد، اما ما با رعایت احترام به سلایق آنها، برنامه‌هایی را تدارک دیده‌ایم تا با اجرای آنها خاطرات خوشی را از دورهمی‌های خانوادگی برای خود رقم بزنید.

بفرمایید شام با خانواده

غذا خوردن در کنار همدیگر متأسفانه در برخی از خانواده‌ها مورد غفلت قرار می‌گیرد. این امر نه تنها باعث شادی و نشاط در خانواده می‌شود بلکه می‌تواند تأثیرات فوق‌العاده‌ای در کودکان و نوجوانان داشته باشد؛ محققان دریافته‌اند که شام خوردن در جمع خانوادگی باعث سلامت روانی، بالا بردن اعتمادبه‌نفس، انعطاف‌پذیری، از بین بردن افسردگی، پیشرفت و قوی کردن روابط بین والد و فرزند می‌شود.(1) اگر در طول هفته به علت ساعات کاری و برنامه‌های مختلف فرصت نمی‌کنید یک وعده غذایی را کنار هم باشید، روزهایی را در هفته مشخص کنید به صورت نوبتی یا دسته جمعی آن را تهیه و کنار هم میل کنید.

لذتِ بازی خانوادگی

 اگر اهل بازی هستید با در نظر گرفتن سن و روحیه اعضای خانواده‌تان یک لیست از بازی‌هایی که می‌توانید گروهی در خانه باهم انجام دهید را تهیه کنید و در ساعاتی از شبانه‌روز که فرصت را مناسب دیدید به بازی بپردازید؛ گل‌یاپوچ، پانتومیم، مشاعره، منچ، دبلنا، حل جدول، بیست‌سؤالی و... . بازی‌های گروهی خانوادگی بیش از آنکه شما را وارد فضای رقابتی کند، همدلی را بیشتر و به یکدیگر نزدیک‌تان می‌کند.

عملیات مشترک علیه بی نظمی

نظافت کردن به‌تنهایی در سلامت روح و روان تأثیرگذاراست؛ پژوهشگران طبق یک تحقیق علمی در دانشگاه مالمو سوئد به این نتیجه رسیدند که در محیط نامرتب افراد دچار افسردگی و بی‌حوصلگی می‌شوند و تمایلی ندارند که بعد از اتمام ساعات کاری به محل زندگی خود برگردند، لذا روزانه 20 دقیقه نظافت منزل یا نظافت محل کار، سلامت روح و روان را تضمین می‌کند.(2) هر یک از اعضای خانواده بعد از یک روز کاری و تحصیلی وقتی به خانه بازمی‌گردند ترجیح می‌دهند در یک محیط تمیز و مرتب استراحت کنند و انتظار دارند یک نفر از قبل همه‌چیز را برای آنها مهیا کرده باشد. بنا بر زمان‌های بیکاری که دارید، یک روز در هفته یا ماه خانه‌تکانی دسته‌جمعی و تغییر چیدمان را تجربه کنید. گرچه این باهم بودن خستگی به دنبال دارد اما خود آن می‌تواند باعث نزدیک‌تر شدن نظرات شما به یکدیگر شود.

گردش در شهر یک تفریح کم هزینه

در طول هفته حداقل یک روز را به گردش اختصاص دهید. حتماً لازم نیست به یک رستوران مجلل و گران‌قیمت بروید تا به شما خوش بگذرد بلکه هر غذایی را که قرار است در خانه میل کنید را آماده و به دل طبیعت بروید.

هر فصلی زیبایی های خاص خودش را دارد؛ در فصل تابستان کوه نوردی و رفتن به پارک و در فصل زمستان تماشای برف لذت بخش خواهد بود.

کنار هم فیلم ببینید و با هم گفتگو کنید

ممکن است برای برخی از خانواده‌ها حرف زدن در ارتباط با موضوع یک کتاب، مجله، مقاله، یا موضوع روز جامعه و... جذاب باشد. می‌توانید یک مطلب که مناسب همه اعضای خانواده است را کنار هم بخوانید و به بحث درباره آن بپردازید. برخی دیگر تمایل بیشتری به دیدن انواع فیلم و سریال‌ها دارند، تماشای یک فیلم و بحث درباره روند آن می‌تواند یک دورهمی را برای شما رقم بزند.

تماشای برنامه‌های کودک با اعضای کم سن و سال، نه‌تنها شما را به یاد دوران کودکی‌تان می‌اندازد بلکه فرزندان کوچک خانه هم می توانند با لذت بیشتری به تماشای آن برنامه بپردازند و از حضور در کنار خانواده لذت ببرند.

خانه مادربزرگ‌ها را فراموش نکنید

نگوی در اطرافتان آدم‌های ارزشمندی هستند که از تنهایی خسته شده‌اند و چشم‌به‌راه هستند به خانه‌شان بروید و دلشان را شاد کنید. رفتن به خانه پدربزرگ و مادربزرگ را از دست ندهید. می‌توانید یک روز در هفته را  برنامه‌ریزی کنید و همراه خانواده و حتی با هماهنگی سایر اقوام به خانه مادربزرگ‌ها بروید.

در ظاهر اجرای هر یک برنامه‌های  فوق می‌تواند ساده به نظر برسد اما در اجرایی کردن آن بهانه‌های زیادی سر راه شما قرار می‌گیرد با چنین برنامه‌ریزی‌های ساده‌ای روابط خانوادگی را گرم‌تر، صمیمی‌تر و شادتر کنید. آخر همین هفته فرصت خوبی برای تمرین کردن است.

 

تبیان

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: