bazarnews

کد خبر: ۴۵۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
بازارنیوز بررسی می‌کند:
آمار صادرات و واردات چین،نشان می دهد بزرگترین کشور بازرگانی تحت تاثیر جنگ تجاری قرار گرفته است.

گروه بین الملل بازارنیوز :  آمار صادرات و واردات چین،نشان می دهد بزرگترین کشور بازرگانی تحت تاثیر جنگ تجاری قرار گرفته است
در حالی که آمار صادرات چین در دو ماه اخر سال 2018 حدود 10 درصد و واردات این کشور در همین مدت 16 افزایش داشت،در دو ماه گذشته این روند رو به کاهش است.
میزان صادرات با کاهش 4 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2017 به 221 میلیارد دلار امریکا رسید که از سال 2016 بی سابقه است
در ماه گذشته واردات چین نیز با کاهش 7.6 درصدری نسبت به مدت مشابه در سال 2017 به 164 میلیارد دلار امریکا رسید.
کشمکش تجاری و جنگ تعرفه ها بین امریکا و چین به طور واضح بر روی اقتصاد چین تاثیر مستقیم گذاشته است و باعث کاهش سرعت رشد اقتصادی چین گردیده است.

آمریکا و چین چگونه وارد جنگ تجاری شدند؟

نخست در سوم آوریل گذشته دونالد ترامپ با انتشار فهرستی از حدود ۱۳۰۰ کالای چینی شامل تلویزیون، قطعات هواپیما و وسایل پزشکی اعلام کرد که قصد دارد با هدف برقراری عدالت تجاری میان دو کشور بر این کالاها تعرفه ۲۵ درصدی وضع کند. پیشتر و در جریان مبارزات انتخاباتی نیز آقای ترامپ در قامت یک نامزد احراز سمت رئیس جمهوری آمریکا از وضعیت موجود در تجارت میان چین و آمریکا انتقاد کرده بود.

به اعتقاد او، چین با اعمال محدودیت‌های غیرتعرفه‌ای مانع از رشد صادرات آمریکا به چین می‌شود و در عین حال چین حق مالکیت معنوی محصولات تولیدی آمریکا را رعایت نمی‌کند و با تولید کپی‌های ارزان از آنها به صنعت آمریکا ضربه می‌زند. حالا او به عنوان رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که با وضع تعرفه‌های جدید واردات ۵۰ میلیارد دلار کالای چینی را نشانه گرفته است.

یک روز بعد چین، آمریکا را به مقابله به مثل تهدید کرد. دولت چین نیز با انتشار فهرستی حاوی حدود ۱۰۰ کالای آمریکایی از جمله اتومبیل، هواپیما و طیف وسیعی از محصولات کشاورزی ایالات متحده به ارزش تقریبی ۵۰ میلیارد دلار اعلام کرد که زیان اقدام آمریکا را با اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر این محصولات آمریکا جبران خواهد کرد.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و آقای ترامپ بلافاصله به تیم بازرگانی دولت آمریکا دستور داد که وضع تعرفه ۲۵ درصدی را این بار برای مجموعه‌ای از کالاهای چینی با ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار برنامه‌ریزی کنند.

از این پس اختلاف تجاری دو کشور وارد مرحله تدارک جنگ تجاری شد. چرا که حتی برخی کارشناسان اقتصادی آمریکایی نیز اذعان کردند که فهرست اولیه اعلام شده توسط آقای ترامپ با منطق جبران زیان آمریکا از رعایت نشدن حق مالکیت معنوی محصولاتش در چین تهیه شده بود ولی جهش ۱۰۰ درصدی آن تنها با انگیزه آغاز جنگ تجاری با چین صورت گرفت. چنان که آقای ترامپ نیز در اظهارات خود با ذکر اصطلاح جنگ تجاری تاکید کرد که آمریکا پیروز جنگ تجاری با هرکشوری از جمله چین خواهد بود.

این بار نیز چین کوتاه نیامد و وزارت بازرگانی این کشور از اقدامات متقابل این کشور در برابر اقدامات آقای ترامپ خبر داد.

 

تاثیر جنگ اقتصادی بر تجارت چین در ماه دسامبر+اینفوگرافیک

برچسب ها: چین ، تجارت ، اقتصاد
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: