bazarnews

کد خبر: ۴۹۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
بازارنیوز بررسی می کند:
نیروهای ارتش هند و پاکستان صبح روز پنج‌شنبه، 9 اسفند، برای ساعاتی در کشمیر و از دو سوی دو منطقه تحت کنترل خود به سمت یکدیگر آتش گشودند.

گروه بین الملل بازارنیوز: شدت گرفتن درگیری‌‌‌ها میان این دو قدرت هسته‌ای باعث ایجاد نگرانی جامعه بین الملل شد و بسیاری از کشور‌ها را واداشت تا اسلام‌آباد و دهلی‌نو را به خویشتنداری دعوت کنند. این تبادل آتش‌ پس از حوادث هفته گذشته صورت می گیرد، روزی که این دو قدرت هسته‌ای ادعا کردند هواپیماهای جنگی یکدیگر را سرنگون کرده اند. پاکستان نیز با انتشار تصاویری از به اسارات گرفتن یک خلبان هند خبر داد.

رویترز
خلبان هندی که به اسارت ارتش پاکستان درآمده است

تنش اخیر میان هند و پاکستان بدنبال عملیات انتحاری ۱۴ فوریه در منطقه تحت کنترل هند در کشمیر و کشته شدن دست‌کم ۴۰ نفر از نظامیان هندی آغاز شد و با حملات هوایی انتقامجویانه هند به مواضعی در جامو و کشمیر تحت کنترل پاکستان که هند آن را مواضع گروه اسلامگرای جیش محمد خواند، شدت گرفت.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در پی درگیری و تنش‌های روز دوشنبه در سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم پاکستان، بر لزوم گفتگو و مذاکره با هند تاکید کرد و گفت:‌«جنگ پر از محاسبات اشتباه است. سوال من این است که با سلاح‌هایی که ما یعنی هر دو طرف در اختیار داریم آیا می‌توانیم از پس این محاسبات اشتباه بر بیاییم یا خیر؟ بنابراین باید بنشینیم و مذاکره کنیم.»

 ارتش پاکستان تجهیزات خوبی در اختیار دارد و در برخی موارد مانند تعداد کلاهک های هسته‌ای از هند پیشی گرفته است. علی رغم اینکه رده بندی های مختلفی از سوی نهادهای بین المللی برای قدرت ارتش‌های جهان ارائه می شود ولی بررسی رده بندی چند موسسه معتبر نشان می‌دهد که ارتش هند در رتبه چهارم تا ششم و ارتش پاکستان نیز بین رتبه های نهم و سیزدهم جای گرفته‌اند. دو کشور تا کنون 4 جنگ بزرگ را تجربه کرده‌اند و هریک به پیروزی هایی دست یافته و در جبهه هایی نیز شکست را پذیرا شده‌اند.

اتفاقات اخیر ما را بر این داشت که در اینفوگرافیک زیر قدرت نظامی دو کشور را بررسی کنیم:

مقایسه قدرت نظامی هند و پاکستان+اینفوگرافیک

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: