bazarnews

کد خبر: ۴۹۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵
مصباحی مقدم :
عضو مجمع تشخیص مصلحت : در اثر عدم باور به بانکداری اسلامی در دیگ بانکداری ما یک موش گذاشتند. وقتی یک موش مرده در یک دیگ وارد شد تمام غذا را نجس می‌کند، موشی که وارد کردند سود پول است.
گروه اقتصاد کلان بازار نیوز: غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی تصویری با برنامه اینترنتی بگما از بانکداری اسلامی و مشکلات آن صحبت کرده است که بخشهایی از آن در ادامه خواهد آمد : 
 
فرهنگی جا افتاده که خانواده ها به فکر افتادند پس اندازی داشته باشند و از آن پس انداز زندگی خود را بگذرانند، تقریبا 60درصد خانواده های کشور ما صاحبان سپرده‌هایی هستند که این سپرده ها حداقل معیشتی را برای آن ها تعیین می‌کند و دیگر شاغل نیستند، آن هایی که مبالغ درشت تر دارند تعبیر جالبی به کار می‌برند که بجای اینکه خودم کار کنم پولم کار می کند... این اتفاق برای یک نظام اقتصادی سم مهلکی است، در نظام اقتصادی باید صاحبان سرمایه ها کار کنند و ظرفیت خود را هم به کار بگیرند پول باید بعنوان کمک باشد و در تولید و تجارت دخیل شود تا از این جریان سود به دست بیاید. در حال حاضر پول وارد جریان تولید نمی شود و سود می کند. این اتفاق 60 درصد اقتصاد ما را به خودش اختصاص داده و اقتصاد ما را ناکارآمد کرده است. همین موجب شده که بانک های ما به دلیل اینکه تعهداتی را برای خودشان ایجاد کرده اند و از پس این تعهدات برنمی‌آیند همه دچار مشکل شوند که اکنون در شرایط نزدیک به بحران هستند و حتی می‌توان گفت وارد بحران هم شده اند.
 
 
مسلما اقتصاد اسلامی راه نجات است، تجربه های اقتصاد اسلامی بسیار موفق و مفید بوده و در رقابت با اقتصاد لیبرالی برتری خودش را نشان داده، بانکداری اسلامی در بعضی کشورها اجرا شده و در مالزی پیشتاز است، مالزی 53درصد مسلمان دارد و بقیه غیر مسلمان هستند و جالب است بانکداری اسلامی آنجا آنقدر موفق بود که غیر مسلمان ها منابع مالی خودشان را در بانکداری اسلامی سرمایه گذاری کردند، اوراق مالی مالزی در بازار های اروپا به کار گرفته شده و بانکداری اسلامی در بانک هایی مانند اس اچ بی سی، سیتی بنک ورود پیدا کرده و گیشه ی بانکداری اسلامی دارند، در غرب برای جذب منابع مسلمان ها بانکداری اسلامی را می پذیرند اما در میان کشورهای اسلامی از جمله ایران اهتمام لازم برای عملکرد اقتصاد اسلامی و بانکداری اسلامی مشاهده نمی‌شود.
 
 
در سال 1362 مجلس شورای اسلامی قانون بانکداری بدون ربا را تصویب کرده، و از سال 1363 این قانون در کل بانکداری ایران به اجرا درآمده است، از ابتدا در اثر عدم باور به بانکداری اسلامی به تعبیر عامیانه در دیگ بانکداری ما یک موش گذاشتند. وقتی یک موش مرده در یک دیگ وارد شد تمام غذا را نجس می‌کند، موشی که وارد کردند سود پول است. به بانک ها گفتند مجاز هستید که وعده سود علی الحساب بدهند، واژه سود علی الحساب معنای بدی ندارد اما آنچه که در عمل اتفاق افتاد چیزی جز سود پول نبود، به عبارتی دیگر سپرده گذاران سرمایه های خود را برای سرمایه گذاری به  بانک می دهند اما به نسبت مدت و مبلغ، سود از قبل تعیین شده می گیرند این سود پول است.  عملکرد بانک های ما در مقام عمل دوگونه است، در بعضی جاها از عقود مبادله ای درست استفاده میکنند مثل تامین مالی برای خرید مسکن، شاید در مورد فروش خودرو هم در مواردی درست عمل کنند آنجایی که تامین مالی برای خرید خودرو از سوی بانک صورت میگیرد و وجه به حساب شرکت خودروساز واریز میشود و به خریدار داده نمیشود به این معنا است که بانک نقدی خودرو را می خرد و به صورت قسطی به مشتری می فروشد اما آنجایی که صوری میشود و فاکتور صوری تهیه میکنند این دقیقا نشان دهنده عملکرد غیرشرعی بانک است، جایی که بانک تحت عنوان مشارکت مدنی به سرمایه گذاران تسهیلات میدهد و به گونه ای عمل میکند که یک سود از پیش تعیین شده روشن و قطعی به دستش بیاید. این هم صوری عمل کردن است، بر این اساس نمیتوان گفت که این بانکداری اسلامی است، این عمل نامشروع است.
 
 
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: