bazarnews

کد خبر: ۵۱۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
به مناسبت ۴۰ سالگی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی؛
امروز، ۲۱ فروردین ماه چهلمین سالروز فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تاسیس حساب ۱۰۰ و تشکیل بنیاد مسکن انقلابی است.

گروه راه و مسکن بازارنیوز: 21 فروردین،چهلمین سالروز افتتاح حساب شماره 100 در بانک ملی ایران به فرمان حضرت امام (ره) و تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال 1358 می‌باشد. حضرت امام (ره) در همان سال‌های ابتدای انقلاب با درایت و دوراندیشی خود، مسأله مسکن را به عنوان یکی از مشکلات اجتماعی کشور دارای اهمیت زیاد عنوان نمودند و با بسیج دولت و ملت در قالب افتتاح حسابی به شماره 100 در بانک ملی ایران، خواستار کمک دولت و ملت برای رفع مشکل مسکن محرومان شدند.

هدف اصلی بنیاد مسکن همان طور که حضرت امام(ره) در فرمانشان ذکر کردند ،خانه سازی برای  محرومان کشور است.از این حیث،بیشتر فعالیت های این بنیاد در راستای عمران مناطق محروم خصوصا مناطق روستایی است.مهم ترین وظایف بنیاد مسکن ،عمران روستایی،بخش معاونت بازسازی و مسکن روستایی،معاونت مسکن شهری و شرکت های تابعه است.

یکی از وظایف بنیاد،بازسازی مناطق روستایی است.خانه های روستایی که عمدتا به دلیل محرومیت،بیشتر با مصالحی مانند کاه گل و خشت ساخته شده اند،با کمک بنیاد مسکن و تسهیلاتی که دریافت کرده اند بهسازی شده و بسیاری از این خانه ها با مصالح مقاوم تر بازسازی شده اند.

سید حسین افضلی،عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،در رابطه با خدمات بنیاد این زمینه گفت:من خودم حضوری در کرمانشاه و حتی همین سیل های اخیر دیده ام،دیدم چقدر از ساختمان های روستایی که با نظارت و ساماندهی بنیاد مسکن-هم خانه های شهری هم خانه های روستایی- و کمک هایی که هدفمند به روستایی ها شد و خانه ها به صورت فنی ساخته شده بود،در همین زلزله و سیل اخیر جان 90 درصد مردم را نجات داد.خانه های خشتی و گلی در همین کرمانشاه پس از زلزله با خاک یکسان شده بودند.اگر همه خانه ها اینگونه بود میزان فاجعه انسانی کشور را تکان می داد و هزینه های تخریب هم قابل جبران نمی بود.

بنیاد مسکن در بحث مسکن مهر هم وظایفی دارد.بدین صورت که ساخت مسکن مهر در شهرهای کوچک زیر 25هزارنفر بر عهده بنیاد مسکن است.بهادری در رابطه با عملکرد بنیاد در بخش مسکن مهر گفت:همانطور که در شرح وظایف بنیاد آمده ساخت این مسکن ها بر عهده بنیاد است و تا جایی که مشخص است بنیاد به وظیفه خود عمل کرده و توانسته کار را تقریبا تمام کند.

بنیاد مسکن هم مثل برخی نهادهای دیگر مانند صدا و سیما تحت نظر مقام معظم رهبری است و نهاد نظارتی ای برای آن وجود ندارد.برخی نمایندگان مجلس به این موضوع اعتراض کردند و طرح تحقیق و تفحص از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی را مطرح کردند.سید هادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس درباره آخرین وضعیت این طرح در کمیسیون گفت:به دلیل این که در آخرین جلسه ای که قرار بود به این طرح پرداخته شود،عوامل اصلی حضور نداشتند،فعلا این طرح مسکوت مانده و راه به جایی نبرده است.

در ذیل متن فرمان حضرت امام خمینی(ره) را مشاهده می کنید:

40 سال با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی/ثمرات بنیاد در سیل و زلزله اخیر دیده شد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: