bazarnews

کد خبر: ۵۱۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
صبح امروز اولین و بزرگترین محموله هوایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از فرودگاه مهر آباد به مقصد اهواز برای توزیع در مناطق سیل زده استان خوزستان بارگیری و ارسال شد.

صبح امروز اولین و بزرگترین محموله هوایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از فرودگاه مهر آباد به مقصد اهواز برای توزیع در مناطق سیل زده استان خوزستان بارگیری و ارسال شد.

 


دکتر محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در جمع خبرنگاران عنوان کرد: امروز سنگین‌ترین محموله هوایی با حجمی بالغ بر ۱۰۰ تن به اهواز ارسال شد، لازم به ذکر است که اقلامی که امروز بارگیری و ارسال شد مبنی بر اعلام نیاز فوری از سوی مناطق سیل دیده کشور بود، جا دارد که بنده از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تشکر کنم، چراکه بدون هیچ هزینه و چشم داشتی یک فروند هواپیمای ۷۴۷ را برای ارسال کمک‌های امدادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام اختصاص داد.
وی افزود: محموله امدادی تهیه شده شامل ۳ تن اقلام بهداشتی، ۲ تن دارو، ۱۵ هزار تخته پتو، ۱۰۰۰ تخته چادر، ۵۵ هزار عدد از انواع کنسرو و ۱۲ هزار متر مربع موکت است، که امروز نیمی از آن بصورت هوایی به اهواز ارسال شد، همچنین ۱۰۰ هزار بطری آب معدنی از نزدیک‌ترین مناطق به شهر‌های سیل زده بصورت زمینی ارسال خواهد شد.
مخبر در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه مهم‌ترین نکته پس از ارسال این اقلام موضوع چگونگی توزیع و رسیدن آن به دست افردای است که واقعا نیازمند و آسیب دیده هستند، گفت: مصادیق توزیع اقلام توسط مسئولین محلی تعیین می‌شود، یعنی توزیع طبق لیست‌های تهیه شده توسط استانداران است، که شامل مشخصات و آدرس افراد آسیب دیده بوده انجام می‌شود، لازم به ذکر است که ستاد اجرایی به هیچ وجه در توزیع تصمیم گیری ندارد و تنها وظیفه تهیه و ارسال و تحویل را عهده دار شده است.

 


وی درباره چگونگی حضور این مجموعه و مراحل امداد رسانی در مناطق سیل زده کشور تشریح کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تا به این لحظه در سه مرحله به ۸ استان سیل زده امداد رسانی کرده است، شروع مرحله اول از قبل وقوع حادثه سیل بود، چرا که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام حادثه خیزی مناطق مختلف را در کشور از قبل پیش بینی کرد، و با برپایی قرارگاه‌‍‌های جهادی و خدمت رسانی، ملزومات و اقلام ضروری و اولیه مانند چادر، پتو و کنسرو را از قبل تهیه و در این قرارگاه‌ها توزیع کرده بود، به همین دلیل ستاد اجرایی در ساعات اولیه حادثه در استان‌هایی که سیل زده حضور فوری داشت بصورت فعال و مستمر اقدام به امداد رسانی کرد.
مخبر افزود: ستاد اجرایی در مرحله دوم امداد رسانی، پس از وقوع حادثه اقدام به برپایی ۸ قرارگاه جهادی دیگر، در ۸ استان درگیر سیل کرد. لازم به ذکر است که عوامل ستاد اجرایی با همکاری نیرو‌های جهادی از ۲۸ اسفند سال گذشته که آغاز حادثه بود تا به امروز مشغول امداد رسانی و ارائه انواع خدمات به مردم آسیب دیده هستند.

 


محمد مخبر درباره خدمات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام پس از وقوع حادثه در استان‌های سیل زده توضیح داد: برای عنوان خدمات امدادی ستاد اجرایی میتوان به راه اندازی ۸ درمانگاه سیار، اعزام ۲۵۰ پزشک و حدود ۲۰۰ خودرو سبک و سنگین، تهیه و توزیع روزانه ۶۰ الی ۷۰ هزار پرس غذای گرم در سراسر ۸ استان سیل زده اشاره کرد.
وی افزود: همچنین اقلام ارسالی به مناطق آسیب دیده شامل ۴۰۰ هزار بطری آب معدنی، ۱۲ تن گوشت، ۱۴ هزار بسته جیره خشک مواد غذایی، ۲۴ هزار تخته پتو، ۱۴۰۰ تخته چادر اسکان، ۳۲ هزار متر مربع موکت، انواع اقلام امدادی اعم از پلاستیک، بیل، بادیگیر و چکمه، ۴۰۰ هزار عدد از انواع کنسرو، ۳۷ تن برنج، ۶ تن روغن و مقادیر قابل توجهی از قند و شکر، ۶ هزار بسته پوشک بچه و ۷۵۰۰ بسته لوزام بهداشتی مختص بانوان بوده است. 
مخبر تصریح کرد: مرحله سوم که پس از اتمام حادثه اجرایی خواهد شد، توزیع ۲۰ هزار بسته لوازم خانگی شامل: یخچال، گاز، قالی، موکت، ظروف و کالای خواب است، در حال حاضر اقدامات لازم جهت تهیه اقلام مذکور انجام شده و این محموله نیز تا اوایل هفته آینده به استان گلستان ارسال خواهد شد.
وی افزود: همچنین ۸ هزار راس دام زنده سبک در حال تهیه است که بین افرادی که کاملا همه دام خود را در سیل از دست داده اند توزیع و ۲۵ تا ۳۰ هزار بسته لوام التحریر تهیه شده است، که در اسرع وقت بین دانش آموزان مناطق سیل زده توزیع خواهد شد.
رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام اعلام کرد: از دیگر تصمیمات بسیار مهم و حساس ستاد اجرایی ایجاد فوری ۹ هزار شغل خرد با مدل اشتغالزایی بنیاد برکت در مناطق سیل زده خواهد بود. 
مخبر در ادامه خاطر نشان کرد؛ از دیگر اقدامات ستاد اجرایی، ارائه بیمه مسکن روستاییان بوده که بخشی از مراحل اجرایی و عملیاتی آن قبل از وقوع سیل در کشور انجام شده بود و حتما پس از ساماندهی و اتمام مسائل مربوط به حادثه تلخ سال جدید بصورت وسیع از سر گرفته خواهد شد.

وی در تشریح مراحل اجرا شده بیمه مسکن روستاییان افزود، ستاد اجرایی حدود ۳۵۰ هزار واحد مسکن روستایی را در سطح کشور بیمه کرده که از این رقم تعداد ۱۴۰ هزار واحد روستایی مربوط به استان خوزستان و ۹۰ هزار واحد آن مربوط به استان لرستان است. طرح بیمه مسکن روستایی طرح بسیار مناسب و کاربردی بود چرا که مالکان واحد‌های آسیب دیده به راحتی امکان دریافت خسارت مسکن خود خواهند داشت، در حال حاضر عوامل ستاد اجرایی در استان لرستان مشغول به مستند سازی و پرداخت حاشیه خسارت به مردم آسیب دیده هستند.

فردانیوز

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: