bazarnews

کد خبر: ۵۴۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
بازارنیوز بررسی می کند؛
Financial Times به تازگی داده‌هایی را منتشر کرده که نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۷ میلیون بشکه نفت از طریق خطوط حمل و نقل این تنگه در سال ۲۰۱۸ عبور می‌کند. این حجم بیشتر از هر تنگه دیگر است.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز: زمانی که ایران با شدت تنش‌های ایالات متحده و گسترش تحریم‌ها در طول سال‌ها مواجه شد، اغلب تهدید کرد که مسیر حمل و نقل تنگه هرمز را می‌بندد. در میان تنش‌های کنونی، در اواخر ماه آوریل، تحریم امریکا، تهدیدی جدی برای ایران بود. با توجه به این تهدیدات و این واقعیت که تنگه هرمز شاهد درگیری‌های شدید در گذشته بوده است، چقدر استراتژیک و مهم است؟

جمهوری اسلامی در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق بارها تهدید به "بستن تنگه هرمز" به روی کشورهای جهان کرد؛ تهدیدی که هم‌زمان بود با نبرد دریایی میان دو کشور و سرایت آن به متحدان آنان، "جنگ نفتکش‌ها" لقب گرفت. این تهدید اما عملی نشد و با ایجاد راهرویی آبی میان خلیج فارس و دریای عمان توسط ناوگان‌های آمریکایی، تنها به تثبیت حضور نظامی آمریکا و متحدان‌اش در آبهای منطقه زیر عنوان اسکورت نفتکش‌ها انجامید.

تهدید "بستن تنگه هرمز" نقش مهمی در پذیرش صلح با بغداد از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی داشت. در شرایط "ناامنی" و نه حتی بسته شدن این تنگه آبی بود که عراق و آمریکا پایانه نفتی خارک را در روز ۲۵ اردیبهشت ۶۷ بمباران و کاملا منهدم کردند. و باز هم در همین شرایط ناامنی بود که هواپیمای مسافربری ایران‌ایر با ۲۹۰ سرنشین در روز ۱۲ تیرماه ۶۷ هدف موشک نیروی دریایی آمریکا قرار گرفت و سقوط کرد.

پایان جنگ ایران و عراق همراه بود با سپردن تهدید بستن تنگه هرمز به بایگانی؛ تا هنگامی که این پرونده دوباره در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد از بایگانی خارج شود. 

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور وقت، دی‌ماه سال ۱۳۹۰ گفته بود: «اگر بنا باشد نفت ایران را تحریم کنند، یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد». سپس فرماندهان ارشد سپاه پاسداران از جمله محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، حسین سلامی جانشین فرمانده کل و علی فدوی فرمانده نیروی دریایی این نیروی مسلح نیز همین تهدید را تکرار کردند. سردار جعفری با اشاره به "گزینه" بستن تنگه هرمز گفته است: «با توجه به موقعیت استراتژیک تنگه هرمز، این موضوع هیچ‌وقت از دستور کار ما خارج نمی‌شود». در دوران احمدی‌نژاد ارتش و سپاه در تنگه هرمز مانور نظامی هم ترتیب دادند و حتی "نحوه بستن" این تنگه را هم تمرین کردند.

عربستان و امارات در این میان به قصد رهایی از وابستگی به تنگه هرمز، هر یک چاره‌ای اندیشیدند. اولی برای صادرات نفت خود خط لوله‌ای به سوی دریای سرخ کشید و دومی خط لوله‌ای را تا بندر فجیره در کرانه دریای عمان احداث کرد. خط لوله به فجیره که در سال ۲۰۱۶ میلادی عملیاتی شد، امکان انتقال ۷۰ درصد از نفت امارات را به بازارهای بین‌المللی دارد. حاکم فجیره، یکی از هفت امارت تشکیل‌دهنده امارات متحده عربی، با اشاره به احداث همین خط لوله بود که دسامبر ۲۰۱۶ گفت: «تهدید به بستن تنگه هرمز به تاریخ پیوست».

در عین حال آمریکا همواره اعلام کرده است که بسته شدن تنگه هرمز را هرگز تحمل نخواهد کرد. این تنها سیاست دولت ترامپ نیست. دولت اوباما نیز امنیت تنگه هرمز را از "خطوط قرمز" خود خوانده بود.

تنگه هرمز یکی از مهمترین شریان‌های نفتی جهان برای عرضه جهانی است. Financial Times به تازگی داده‌هایی را منتشر کرده که نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۷ میلیون بشکه نفت از طریق خطوط حمل و نقل این تنگه در سال ۲۰۱۸ عبور می‌کند. این حجم بیشتر از هر تنگه دیگر است. حجم نفت عبوری از تنگه مالاگا ۱۵.۷ میلیون بشکه در روز است  و ۴.۶ میلیون بشکه در روز از کانال سوئز عبور می‌کند.
تهدید‌ها برای بستن تنگه هرمز جدی گرفته می‌شود و اگر نفتکش‌ها نتوانند از این منطقه عبور کنند، پیامد‌های مهمی مانند افزایش قیمت نفت خواهد داشت. این فقط در مورد نفت نیست. حدود یک سوم گاز طبیعی مایع در جهان نیز از  این تنگه عبور می‌کند.
 
اهمیت استراتژیک تنگه هرمز+ اینفوگرافیک
برچسب ها: نفت ، تنگه هرمز ، امریکا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: