bazarnews

کد خبر: ۵۵۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۲
واکنش‌های بین‌المللی به عبور قریب‌الوقوع ایران از سقف ۳۰۰ کیلویی اورانیوم
سخنگوی دولت انگلیس در ادامه لفاظی‌های این کشور علیه ایران گفت که در صورت اقدام ایران در توقف اجرای تعهدات برجامی، لندن همه گزینه‌ها را در نظر می‌گیرد.

انگلیس اعلام کرد، در صورتی که ایران تعهداتش به توافق هسته‌ای (برجام) را نقض کند، لندن تمامی گزینه‌ها را مدنظر خواهد داشت.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از سخنگویان «ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس امروز (دوشنبه) به خبرنگاران گفت: «ما درباره قصد ایران مبنی بر کاهش پایبندی به برجام به وضوح ابراز نگرانی کرده‌ایم. در صورتی که ایران اجرای تعهداتش را متوقف کند، ما همه گزینه‌هایی که در اختیار داریم را در نظر خواهیم گرفت.»

سخنگوی دولت آلمان هم امروز از جمهوری اسلامی ایران خواست تا به تمام تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای عمل کند.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) گفته بود که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهد کرد.

این اقدامات پس از آن انجام شد که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.

لندن تهران را تهدید کرد

کرملین: تمام شواهد بیانگر پایبندی ایران به برجام است

ایرنا نوشت: سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که روسیه اظهارات مقام‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی را ملاک قضاوت خود در خصوص ایران قرار می‌دهد که گفته اند ایران به تمام تعهدات هسته‌ای خود در قالب توافق هسته ای موسوم به برجام پایبند است.

دمیتری پسکوف روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در واکنش به پرسش‌های متعدد آنان این مطلب را بیان کرد و افزود: همان طور که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفته است ایران بیشترین بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی را داشته است و با شفافیت کامل عمل می‌کند و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز این واقعیت را بارها تأیید کرده است.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اظهار داشت: بازرسی اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی و گزارش آن حاکی از این واقعیت است که ایران به طور کامل به تعهدات برعهده گرفته پایبند است.

 

دیدار پوتین و ترامپ در گروه ۲۰ مفصل نخواهد بود

پسکوف در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص دیدار احتمالی پوتین و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نشست گروه ۲۰ کشور صنعتی جهان موسوم به جی ۲۰ نیز گفت: هنوز هیچ چیز مشخص نیست اما احتمال می‌دهیم سران روسیه وآمریکا در این اجلاس با هم دیدار کنند.

وی با بیان اینکه روسیه تاکنون هیچ درخواستی از طرف مقابل در خصوص برگزاری دیدار دوجانبه دریافت نکرده است، اظهار داشت: احتمالاً سران دو کشور در این اجلاس با هم دیدار می‌کنند اما انتظار نمی‌رود در این دیدار تمام مسائل مورد توجه بررسی شود و دیداری مفصل باشد.

 اظهار بی اطلاعی در خصوص دیدار پوتین با ترزا می

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در خصوص احتمال دیدار پوتین با ترزا می نخست وزیر انگلیس که در آستانه کنار رفتن از قدرت قرار دارد نیز گفت: چیزی در این باره نمی دانم هر چند که ما معتقدیم روابط دو کشور براساس اطلاعات و اسناد نادرست به وضعیت کنونی کشیده شده است.

گفتنی است روابط روسیه و انگلیس نزدیک به دو سال است که به پایین‌ترین سطح خود رسیده است چرا که انگلیس روسیه را متهم به دست داشتن در ترور بیولوژیک سرگئی اسکریپال جاسوس روس و دخترش در یک مکان عمومی در انگلیس می‌کند.

انگلیس در همین رابطه موفق شد حمایت ۳۰ کشور جهان را از خود بدست آورد و نزدیک به ۱۵۰ دیپلمات روس را از حدود ۳۰ کشور جهان اخراج کند.

آمریکا نیز در حمایت از انگلیس یکی از سه کنسولگری باقیمانده روسیه در این کشور را تعطیل کرد تا تعداد کنسولگری‌های روسیه از چهار به دو تنها در طول سه سال کاهش یابد.

روسیه همواره اتهامات انگلیس مبنی بر دست داشتن در ترور ناموفق سرگئی اسکریپال را رد کرده است و خواستار همکاری با انگلیس در تحقیقات ادعایی در این باره شده است.

اولین واکنش آلمان به دور جدید کاهش تعهدات برجامی ایران

فارس نوشت: وزارت خارجه آلمان امروز (دوشنبه) از جمهوری اسلامی ایران خواست تا به تمام تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای عمل کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» سخنگوی وزارت خارجه آلمان با صدور بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره کاهش یا توقف اجرای تعهدات برجامی، گفت: «ما از ایران می‌خواهیم که تعهداتش ذیل برجام را به‌صورت کامل اجرا کند».

جزئیات بیشتری از این خبر هنوز منتشر نشده است.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) گفته بود که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده 3.67 درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف 300 کیلو عبور خواهد کرد.

این اقدامات پس از آن انجام شد که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.

پیام دفتر اقدام خارجی اتحادیه اروپا درباره «برجام»

دفتر اقدام خارجی اتحادیه اروپا در دفاع از دستاوردهای «برجام» بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر اقدام خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در پیامی توئیتری اعلام کرد: اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام نقشی کلیدی در دستیابی و حفظ توافق هسته ای ایران ایفا کرده است.

در پیام توئیتری صادره از سوی دفتر اقدام خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص آمده است: این توافق در راستای اهدافش پیش می رود و از مسابقه تسلیحات هسته ای جلوگیری کرده است.

بر این اساس این توافق برای امنیت اروپا، خاورمیانه و فرای آن حیاتی است و تضمین می کند ایران به مواد تولید یک سلاح هسته ای دست نمی یابد یا آن را تولید نمی کند. این توافق ستونی کلیدی از نظام منع اشاعه جهانی است.

 

واکنش‌های بین‌المللی به عبور قریب‌الوقوع ایران از سقف 300 کیلویی اورانیوم

اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران و هشدار این سازمان درباره عبور کردن از سقف 300 کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده با واکنش‌های مختلفی در جهان مواجه شد.
«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، امروز (دوشنبه) طی نشست خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) ضمن تشریح آخرین اقدامات فنی این سازمان برای اجرای بیانیه شورای عالی امنیت ملی در کاهش و توقف اجرای برخی تعهدات ذیل توافق هسته‌ای، وعده داد که ایران در ۱۰ روز آینده از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده عبور می‌کند.

نمای کلی: این اظهارات با واکنش‌های مختلف بین‌المللی از روسیه و انگلیس گرفته تا آلمان و رژیم صهیونیستی مواجه شد. دولت‌های غربی و متحدان آمریکا، همگی از تصمیم ایران برای توقف برخی تعهدات برجامی و عبور از سقف تعیین‌شده ابراز نگرانی کردند.

آنها بدون اینکه درباره خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای (در 18 اردیبهشت 97) یا عدم اجرای تعهدات خود برای بهره‌مند شدن ایران از عواید اقتصادی برجام عمل کنند، از تهران خواستند که به الزامات خود ذیل توافق پایبند باشد.

جزئیات: «ولادیمیر شامانوف»، رئیس کمیته دفاعی پارلمان سفلی روسیه (دوما) در واکنش به صحبت‌های کمالوندی گفت: «مسکو و تهران اختلافاتی دارند که باید این اختلافات را از بین ببرند. روند مذاکره با ایران اما هنوز به پایان نرسیده است».

پس از او، کاخ کرملین در واکنش به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت که فعلا بر این فرض هستند که تهران به تعهداتش ذیل برجام پایبند است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه طی نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات امروز سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره کاهش یا توقف اجرای برخی تعهدات برجامی، گفت: «ما فعلا بر مبنای این فرض عمل می‌کنیم که ایران به الزاماتش پایبند است».

وی در واکنش به ادعای مقامات آمریکایی و صهیونیستی درباره نقض تعهدات توسط ایران، گفت: «گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تایید می‌کنند که ایران تا کنون به تمام تعهدات برجامی‌اش پایبند بوده است».

سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز با صدور بیانیه‌ای بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا و عدم اجرای تعهدات بانکی و نفتی توسط اروپا، از ایران خواست که به الزامات خود ذیل بندهای توافق هسته‌ای پایبند کاملا بماند.

پس از آلمان نوبت به انگلیس رسید تا لفاظی‌ها را علیه تهران ادامه دهد.

سخنگوی «ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس مدعی شد: «ما درباره قصد ایران مبنی بر کاهش پایبندی به برجام به وضوح ابراز نگرانی کرده‌ایم. در صورتی که ایران اجرای تعهداتش را متوقف کند، ما همه گزینه‌هایی که در اختیار داریم را در نظر خواهیم گرفت».

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز که پای همیشگی واکنش‌های تند علیه ایران است، با درخواست اعمال تحریم‌های هرچه بیشتر بر ایران، ادعا کرد که اجازه نمی‌دهد ایران تسلیحات اتمی بسازد.

نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت: «امروز ایران تهدید کرد که اورانیوم را بیشتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای غنی‌سازی خواهد کرد. این ما را شگفت‌زده نکرد. در زمانی که (ایران) به تهدیداتش جامعه عمل پوشانده و توافق هسته‌ای را نقض می‌کند، جامعه بین‌المللی باید فورا تحریم‌هایی را که قبلا (لغو کرده بود)، مجددا اعمال کند. اسرائیل اجازه نمی‌دهد که ایران اتمی بسازد».

اهمیت موضوع: طبق بندهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران می‌تواند تا سقف ۳۰۰ کیلوگرم به غنی‌سازی اورانیوم آن‌هم با خلوص ۳.۶۷ درصد ادامه دهد که این سطح از غنی‌سازی به ادعای غربی‌ها برای تامین انرژی مورد نیاز نیروگاه‌های تولید برق و مصارف صلح‌آمیز کفایت می‌کند.

ایران اما پیش از امضای توافق هسته‌ای توانسته بود به توانایی غنی‌سازی 20 درصدی نیز دست پیدا کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 2012 گزارش داده بود که ایران حدود 109 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در اختیار دارد.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و به کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند

کمالوندی در نشست خبری امروز با اشاره به این تصمیم شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد که از زمان چهار برابر شدن ظرفیت، تولید اورانیوم 3.67 درصد افزایش یافته است. وی با بیان اینکه منتظر تصمیم مقامات کشور برای گام دوم هستند، درباره آب سنگین تولیدی در تاسیسات آب سنگین اراک هم گفت: «ممکن است در سنوات آینده میزان استفاده از آب سنگین در داخل افزایش یابد».

موضع‌گیری هلند به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

وزیر خارجه هلند نیز به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره کاهش یا توقف اجرای تعهدات برجامی تهران واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورونیوز، استیف بلاک وزیر خارجه هلند امروز دوشنبه در واکنش به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره کاهش یا توقف اجرای تعهدات برجامی ایران گفت: توافق هسته‌ای ایران باید متناسب با محتوای این پیمان مورد قضاوت قرار بگیرد.

وزیر خارجه هلند در این خصوص گفت: بنابراین بسیار مهم است که از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعیین شود که آیا ایران همچنان به معیارهای این توافق پایبند است. لذا تا زمانیکه این پایبندی وجود داشته باشد، باید این توافق را حفظ کنیم.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در مجتمع هسته‌ای آب سنگین اراک برگزار شد، اظهار داشت: ششم تیرماه (۲۷ ژوئن) از مرز تولید ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور خواهیم کرد و علاوه بر آن، افزایش تولید به شدت بالا خواهد رفت و ما بعد از عبور از ۳۰۰ کیلوگرم، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با درجه پایین را از ۳.۶۷ درصد بیشتر خواهیم کرد.

به گزارش مهر، اظهارات وزیر خارجه هلند در حالی بیان شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون ۱۴ بار بر پایبندی ایران به توافق بین المللی برجام تصریح کرده است.

موگرینی فردا برای مذاکره درباره ایران به آمریکا می‌رود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فردا برای مذاکراتی درباره ایران و مسائل دوجانبه به آمریکا خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ف ردا ۱۸ ژوئن برای مذاکراتی درباره ایران و مسائل دوجانبه به آمریکا خواهد رفت.

موگرینی صبح امروز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران ضمن تشریح برنامه دیدار وزیران دفاع و خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در پاسخ به پرسشی در مورد تحولات اخیر خلیج فارس خواستار خویشتن داری حداکثری در منطقه شد.

وی افزود: همانطور که دبیر کل سازمان ملل «آنتونیو گوترش» نیز اعلام کرده منطقه تحمل یک بحران جدید را ندارد. ما در نشست امروز درباره تحولات اخیر خلیج فارس رایزنی می‌کنیم و بار دیگر خواسته خود را مطرح می‌کنم که ما خواستار خویشتن داری حداکثری و خردورزی در منطقه هستیم.

 

سناتور دموکرات آمریکایی:تصمیم ترامپ در خروج از برجام «احمقانه» بود

یک سناتور دموکرات آمریکایی و از منتقدان رئیس جمهور این کشور از خروج «دونالد ترامپ» از توافق هسته‌ای سال 2015 انتقاد کرد.

یک سناتور دموکرات آمریکایی و از منتقدان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، از خروج یکجانبه دولت کشورش از برجام انتقاد کرد.

سناتور «پاتریک لیهی» دوشنبه حین برگزاری نمایشگاه هوایی در پاریس در گفت‌وگویی کوتاه با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ضمن اظهار نظر درباره تصمیم جدید ایران درباره افزایش میزان اورانیوم غنی شده، با گلایه از اقدام‌های یکجانبه رئیس جمهور آمریکا در خصوص برجام گفت، تصمیم ترامپ در خروج از توافق هسته‌‌ای سال 2015 «احمقانه» بود.

بر اساس این گزارش، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) گفت که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده 3.67 درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف 300 کیلو عبور خواهد کرد. (جزئیات بیشتر)

این اقدامات پس از آن انجام شد که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در 18 اردیبهشت 1398 با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای 60 روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را اجرا کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این سناتور آمریکایی افزود، «وقتی کار احمقانه‌ای کرده‌ایم، دیگر دشوار می‌توانیم حرف چندان زیادی بزنیم.»

سناتور پاتریک لیهی در ادامه اظهار نظر خود مدعی شد که تصمیم امروز ایران در زمینه افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده، این کشور را در وضعیت دشوار قرار می‌دهد.

هایکو ماس: هنوز مشخص نیست چه کسی در پشت حمله به نفتکش‌ها قرار دارد
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت کشورش هنوز به نتیجه نهایی درباره اینکه چه طرفی در پشت حمله به نفتکش‌ها در خلیج عمان قرار دارد، نرسیده است.

 به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در سخنانی گفت داده های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس در خصوص حمله به نفتکش ها در خلیج عمان باید با اطلاعات دیگر کشورهای هم‌پیمان مورد مقایسه قرار گیرد.

وی در سخنانی پیش از نشست دیپلماتهای ارشد اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفت: آلمان هنوز در خصوص اینکه چه کسی در پشت حملات به نفتکش‌ها در خلیج عمان قرار دارد، به نتیجه نهایی نرسیده است.

هایکو ماس همچنین گفت: ما باید بسیار محتاط باشیم. آلمان هنوز در مرحله جمع آوری اطلاعات بوده و شواهد اراده شده تاکنون یک‌سویه است.

گفتنی است پیشتر آمریکا مدعی شده بود ایران در پشت حمله رخ داده به دو نفتکش که هفته گذشته نزدیک تنگه هرمز به وقوع پیوست، قرار دارد.

چین از جامعه جهانی درباره حادثه دریای عمان درخواست کرد

فارس: وزارت خارجه چین عصر دوشنبه به وقت تهران در نشست مطبوعاتی هفتگی در زمینه حمله به دو نفتکش در دریای عمان در پنجشنبه گذشته و مشارکت چین در منطقه نشان داد.

به نوشته «وبگاه وزارت امور خارجه چین» «لو کانگ» از سخنگویان وزارت خارجه چین در این زمینه اظهار داشت: «چین و آمریکا از طرق مختلف تماس بین خود در زمینه امور بین‌المللی ، منطقه‌ای و نگرانی‌های دو جانبه را حفظ کرده‌اند. درباره حادثه دریای عمان، چین به شدت نگران تداوم تنش در خلیج فارس است.»

بر اساس این گزارش، رسانه‌ها پنجشنبه گذشته از وقوع دو انفجار مهیب در دریای عمان خبر دادند. در جریان این حادثه نفتکش «فرانت آلتر» با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ با محموله «اتانول»‌ و نفتکش«کوکوکا کوریجس» با پرچم پاناما با محموله «متانول» با حمله مواجه شدند.

بعد از این ماجرا مقام‌های ارشد آمریکا و برخی شرکای این کشور تلاش بسیاری کرده‌اند که ایران را به دست داشتن در انفجار این دو نفتکش متهم کنند، اما بسیاری از تحلیلگران و مقام‌های خارجی اذعان داشته‌اند که آمریکا هیچ سند و مدرکی دال بر دخالت ایران در این ماجرا ندارد.

به گزارش وبگاه وزارت خارجه چین، لو کانگ در ادامه سخنان خود اظهار داشت: «بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی نیز از طرف‌های درگیر خواستند تا با اجتناب از نتیجه گیری‌های شتابزده و انجام تحقیقات کامل با حفظ آرامش در مسیر جلوگیری از افزایش تنش‌ها تلاش کنند.»

این دیپلمات چینی در خاتمه افزود: «در منافع مشترک جامعه بین‌المللی، امیدواریم که تمام طرف‌های درگیر بتوانند با همکاری با یکدیگر امنیت دریانوردی و صلح و ثبات در منطقه را حفظ کنند.»

سناتور ارشد آمریکایی: ترامپ دنبال آغاز جنگ با ایران نیست

رهبر اکثریت سنای آمریکا ضمن دفاع از تصمیم «دونالد ترامپ» در خروج از برجام ،از اعمال تحریم‌های شدید دولت آمریکا علیه ایران حمایت کرد.
رهبر اکثریت سنای آمریکا دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری «فاکس نیوز» با تصریح بر اینکه آمریکا خواستار آغاز جنگ با ایران نیست، افزود که تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران خیلی سخت بوده است.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «نیوز مکس» «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری خواه سنای آمریکا در این گفت‌‌وگو اظهار داشت:«‌ما آن‌ها را با تحریم‌های شدید تحت فشار قرار می‌دهیم و وزارت خزانه داری در پیگیری این کار عالی عمل کرده است.»

وی در ادامه بدون ارائه هیچگونه سند و مدرکی، حمله پنجشنبه گذشته به دو نفتکش در دریای عمان را به ایران ربط داد.

این در حالی است که یک سناتور دموکرات آمریکایی امروز خروج رئیس جمهور آمریکا از برجام را «احمقانه» خواند.

سناتور «پاتریک لیهی» دوشنبه حین برگزاری نمایشگاه هوایی در پاریس در گفت‌وگویی کوتاه با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ضمن اظهار نظر درباره تصمیم جدید ایران درباره افزایش میزان اورانیوم غنی شده، با گلایه از اقدام‌های یکجانبه رئیس جمهور آمریکا در خصوص برجام گفت، تصمیم ترامپ در خروج از توافق هسته‌‌ای سال 2015 «احمقانه» بود.(جزئیات بیشتر)

به نوشته نیوز مکس، مک‌کانل در ادامه گفت: «دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به طور آشکار گفته که خواستار شروع جنگ با ایران نیست.»

مک‌کانل در خاتمه افزود بر این باور است که که تصمیم ترامپ در خروج از برجام درست بوده و برجام شباهت چندانی به توافق نداشت.

 

واکنش دیپلمات فرانسوی به اقدام برجامی ایران: آمریکا نمی‌تواند هم خدا را بخواهد هم خرما را

سفیر سابق فرانسه در آمریکا روز دوشنبه در واکنش به قصد ایران برای عبور از سقف ذخائر اورانیوم نوشت آمریکا نمی‌تواند هم خدا را داشته باشد هم خرما را.
«جرارد آرود»، سفیر سابق فرانسه در آمریکا، اقدام ایران برای کاستن از تعهداتش ذیل برجام، بعد از خروج آمریکا از این توافق را قابل پیش‌بینی دانسته است.

«آورد» که بارها از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای انتقاد کرده بود در حساب کاربری‌ خود در توئیتر خاطرنشان کرده ادامه وضعیتی که در آن آمریکا همزمان از امتیاز محدود ماندن برنامه هسته‌ای ایران و حفظ تحریم‌ها منتفع بوده امکان‌پذیر نبوده است.

وی نوشت: «ایران از لحاظ سیاسی ملزم بود دیر یا زود به تحریم‌های آمریکا واکنش نشان دهد. نمی‌شد آمریکا هم خدا را داشته باشد، هم خرما را؛ یعنی برجام و تحریم‌ها را [با هم حفظ کند.]»

«بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز دوشنبه (۲۷ خرداد) در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) تصریح کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف 300 کیلو عبور خواهد کرد.

آرود این واکنش ایران را اینطور تعبیر کرده است: «واکنشی که محدود است تا اروپایی‌ها را به دشمن تبدیل نکند و بهانه‌ای برای مداخله نظامی فراهم ایجاد نکند.»

دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده بود تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را احیا کرده است. این تصمیم با مخالفت‌های گسترده در دنیا رو به رو شده است.

کشورهای اروپایی وعده دارند خروج آمریکا از این توافق را جبران خواهند کرد، اما در یک سال گذشته عملاً از اراده یا توانایی لازم برای جامه عمل پوشاندن به این وعده برخوردار نبوده‌اند.

اتهام‌زنی نماینده شورای امنیت آمریکا علیه ایران

واشنگتن در واکنش به اقدامات اخیر کشورمان در کاهش تعهدات برجامی، تهران را به " باج گیری هسته ای" متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از اسپوتنیک، نماینده شورای امنیت ملی کاخ سفید هارت مارکی بیانیه ایران در خصوص بالا بردن سطح غنی سازی اورانیوم را تشریح کرد.
وی بیان داشت: " باج گیری هسته ای ایران باید با افزایش فشار بین المللی پاسخ داده شود."
به گفته وی رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ " به روشنی بیان داشت که هیچ وقت به ایران اجازه نمی دهد، سلاح هسته ای تولید نماید." معاهدات هسته ای موجود با تهران به عقیده مارکی وحشتناک است از آنجا که به قدرت هسته ای جمهوری اسلامی کاری ندارد.
پیشتر نماینده سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود که ایران قادر است سطح غنی سازی اورانیوم را ضمن مد نظر داشتن معاهده هسته ای ، افزایش دهد.

وزارت خارجه آمریکا: جامعه بین‌الملل تسلیم «اخاذی هسته‌ای» ایران نشود

وزارت خارجه آمریکا تصمیم ایران برای استناد به مفاد برجام و کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای که واشنگتن از آن خارج شده را «اخاذی هسته‌ای» توصیف کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تسلیم آن نشود.
«مورگان اورتاگوس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری دوشنبه به تصمیم ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام واکنش نشان داد.

اورتاگوس به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس در خصوص اینکه آیا دولت «دونالد ترامپ» ارزشی برای پایبند ماندن ایران به محدودیت‌های تعیین‌شده در برجام قائل است یا خیر، اینطور پاسخ داد: «باید بگویم که متأسفانه ما از بیانیه ایران شگفت‌زده نشدیم. این الگوی رفتار ۴۰ ساله آنها است.»

در حالی که دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در اجرایی شدن آن کارشکنی کرده و دولت ترامپ به مشارکت واشنگتن در آن خاتمه داده است مقام آمریکایی تلاش کرد ایران را ناقض توافق هسته‌ای جلوه دهد.

او گفت: «بیانیه امروز با نحوه رفتار رژیم ایران همخوان است؛ آنها وقتی ما داخل برجام بودیم هم همین کارها را می‌کردند: توسعه سلاح هسته ایشان را ادامه می‌دادند، ما تحریم‌ها را رفع کردیم، آنها ملوان‌های آمریکایی را گروگان گرفتند. ما شاهد هیچ رفتار متعادلی از سوی این رژیم نبوده‌ایم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «بنابراین، فکر می‌کنم چیزی که در اینجا شاهد آن هستیم چالشی نه فقط مربوط به برجام، بلکه چالشی در برابر هنجارهای بین‌المللی نحوه رفتار توسط یک کشور و چالشی در برابر هنجارهای مربوط به آزادی تردد دریایی است.»

وی در ادامه تصمیم ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام با استناد به مفاد این توافق که آمریکا از آن خارج شده را «اخاذی هسته‌ای» توصیف کرد و از جامعه بین‌المللی خواست در برابر آن تسلیم نشود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «بنابراین ما به جامعه بین‌المللی می‌گوییم نباید در برابر اخاذی هسته‌ای از سوی رژیم ایران تسلیم شویم.»

خبرنگار آسوشیتدپرس با یادآوری اینکه مسائل مطرح‌شده از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توافق هسته‌ای پوشش داده نشده‌اند سوال خود را تکرار کرد و پرسید: «آیا دولت به این معتقد هست که پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام ارزشی دارد؟»

اورتاگوس در پاسخ گفت: «ما کماکان از ایران می‌خواهیم به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، به تعهداتش در برابر جامعه بین‌الملل پایبند باشد.»

او درباره اینکه آیا «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا فکر می‌کند کارزار فشار حداکثری دولت علیه ایران جواب می‌دهد گفت: «کارزار فشار حداکثری ما ادامه دارد و ادامه خواهد داشت.»

«بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز دوشنبه (۲۷ خرداد) در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) تصریح کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف 300 کیلو عبور خواهد کرد.

«دونالد ترامپ» ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته در ادامه کارشکنی‌های دولت آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای برجام به مشارکت کشورش در این توافق پایان داد و تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را احیا کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در آن زمان برای محقق کردن خروج از برجام گزینه‌های متعددی در اختیار داشت که برخی از آنها می‌توانست به «لغو کامل» برجام و احیای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران منجر شود.

او در صورتی که به «ساز و کار حل اختلاف» در بند ۳۶ توافق هسته‌ای استناد می‌کرد می‌توانست علاوه بر تحریم‌های آمریکا، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را هم علیه ایران احیا کند.

ترامپ در آن زمان به جای استفاده از این گزینه ترجیح داد از قوانین داخلی آمریکا برای خروج از برجام استفاده کند تا ضمن حفظ محدودیت‌های هسته‌ای علیه ایران، امکان برخورداری تهران از مزایای برجامی را به حداقل برساند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری دوشنبه مدعی شد رژیم صهیونیستی برنامه‌ای را برای ضمیمه کردن کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی فلسطین تحویل دولت آمریکا نداده و رایزنی‌هایی در این خصوص در جریان نیست.

اورتاگوس از اظهارنظر درباره اعلانیه امروز دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران مبنی بر «کشف و نابودی یکی از پیچیده‌ترین شبکه‌های سایبری سازمان سیا» خودداری کرد.

 

گوترش از ۵+۱ می‌خواهد به برجام متعهد بمانند

باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد دبیرکل از همه طرف‌های دخیل در توافق هسته‌ای خواست به طور کامل به تعهدات متقابل خود عمل کنند.

استفان دوژاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد "دبیرکل سازمان ملل ایران را ترغیب کرد به اجرای تعهدات خود در زمینه هسته‌ای ادامه دهد و از همه طرف‌های دخیل در توافقنامه خواست به طور کامل به تعهدات متقابل خود عمل کنند و از سایر کشورهای عضو نیز خواست توافقنامه ۲۰۱۵ (برجام) را اجرا کنند".

سخنگوی سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود اعلام کرد: آنتونیو گوترش از همه طرف‌ها دعوت می‌کند از هرگونه تدبیری که می‌تواند به تشدید تنش‌ها در منطقه منجر شود، اجتناب کنند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پس از خروج آمریکا از برجام،کشورهای اروپایی هنوز نتوانسته‌اند به تعهداتشان در قبال ایران در برجام عمل کنند.

 

فارس

برچسب ها: انگلیس ، ایران ، برجام
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: