bazarnews

کد خبر: ۵۵۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۲
در گفت‌وگو بازارنیوز مطرح شد
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه نابسمانی فعلی در بازار پوشاک ناشی از وقفه در واردات پنبه است، گفت: طرح مبارزه با قاچاق پوشاک در سال گذشته، افزایش 900 میلیون دلاری ظرفیت تولید داخلی را به دنبال داشت.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: سعید جلالی قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در گفت‌وگو با خبرگزاری بازار نیوز، با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید پوشاک در بازار گفت: از اسفندماه سال گذشته به دلیل جهش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه تولید پوشاک افزایش غیرمتعارفی داشته است به طوریکه برای حل این مشکل، اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با هدف رسیدن به قیمت تعادلی در بازار، جلساتی را با تولیدکنندگان حلقه‌های مختلف زنجیره تولید برگزار کرد که این جلسات کماکان ادامه دارد.

وی علت افزایش غیرمتعارف نرخ مواد اولیه در صنعت پوشاک را وقفه در واردات پنبه به کشور دانست و گفت: هنگامی که برای تولید پارچه، نخ پنبه‌ای در بازار وجود نداشته باشد، مابقی حلقه‌های زنجیره تولید پوشاک شامل ریسندگی، رنگرزی، بافندگی و تولید پارچه نیز از کار افتاده و در بازار بحران ایجاد می‌شود که حل این مساله نیازمند ورود جدی‌تر دستگاه‌های نظارتی و حمایت دولت از این صنعت است.

*افزایش 3برابری قیمت مواد اولیه در صنعت پوشاک

قدیری با بیان اینکه افزایش نرخ ارز منجر به کاهش نقدینگی تولیدکنندگان صنعت پوشاک شد، اظهارداشت: به همین دلیل قدرت خرید پنبه توسط تولیدکنندگان کاهش پیدا کرد و خریدهای اعتباری آن‌ها نیز نقدی شد؛ به عبارتی تولیدکنندگان صنعت پوشاک با افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه‌شان سه برابر گران‌تر شد.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: متاسفانه بیشتر پنبه‌ای که در صنعت پوشاک استفاده می‌شود، وارداتی است و علاوه بر این، نرخ پنبه‌های تولید داخل نیز براساس قیمت جهانی تعیین می‌شود که هم اکنون در حدود 1.7 تا 2 دلار است.

*آورده 900میلیون دلاری مبارزه با قاچاق

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در بخش دیگری از صحبت‌های خود، «ممنوعیت ثبت سفارش برای واردات پوشاک»، «افزایش نرخ ارز» و «ورود دستگاه‌های نظارتی به بازار پوشاک قاچاق» را از جمله عواملی دانست که موجب کاهش صرفه اقتصادی قاچاق پوشاک شد و به دنبال آن، فروشندگان پوشاک قاچاق، فعالیت‌های خود را محدود کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته از قاچاق پوشاک به ارزش  2میلیارد و 700 میلیون دلار به کشور جلوگیری شد، اظهارداشت: این اقدام که با همکاری دستگاه‌های نظارتی صورت گرفت، منجر به افزایش900 میلیون دلاری  ظرفیت تولید داخلی شد.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در پایان گفت: دستگاه‌های نظارتی باید به رصد کالا از زمان تولید و یا ورود آن به کشور تا زمانی که کالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد، نظارت برخط داشته باشند؛ البته این امر، با فعالیت سامانه جامع تجارت و سامانه شناسه کالا تا حدود زیادی انجام شده اما این نظارت سیستمی  باید توسعه یابد.

/// انتهای پیام

برچسب ها: پوشاک ، قاچاق ، پسنبه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: