bazarnews

کد خبر: ۵۵۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
معاون سابق پژوهشکده پولی بانکی بانک مرکزی عنوان کرد:
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) درباره پیگیری پرونده کسانی که ارز دولتی را با رانت گرفتند گفت: من نمی گویم امسال به پرونده اینها رسیدگی کنند ولی بدانند که ده سال دیگر می روند سراغشان می گویند 10 سال پیش ارز 4200 گرفتی چه کار کردی؟حقوق ملت کجاست؟باید احساس نگرانی کنند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: کامران ندری در نشست اقتصادی بازارنیوز درباره درآمد های نفتی کشور در سال 98 گفت: ما فکر می کردیم درآمد نفتیمان خیلی بیشتر از چیزی است که الان فکر می کنیم برای سال 98 محقق می شود.

*معادل یک سوم بودجه دچار کسری بودجه هستیم

وی افزود: ما فکر می کردیم ویورهایی که امریکا به 8 کشور داد به طور کامل برداشته نمی شود.الان به نظر می رسد آن 140 هزار میلیارد تومانی که از محل درآمد های نفتی که دولت در اختیار دارد به میزان قابل توجهی کم شده است.

ندری ادامه داد:مدیران دولتی و مسئولان مصاحبه آن چنانی که بتوانید اطلاعات دقیقی از آن ها بدست بیاورید نمی کنند ولی به نظر می رسد چیزی که در دهان ها است که البته درست و غلطش را نمی دانم، گفته می شود که در حال حاضر تقریبا معادل یک سوم بودجه دچار کسری بودجه هستیم.

*ارز 4200 تومانی به هدف اصابت نکرد

این استاد دانشگاه تصریح کرد: منتهی باز اگر کسری بودجه هم نبود، ارز 4200 به هدف اصابت نکرده که این اتلاف منابع است.هم اتلاف منابع است هم میدان دادن به شبکه رانت جویانی است که این ارز 4200 را می گیرند ولی کالاهایی که به دست مردم می رسد، متناسب با ارز 4200 قیمت گذاری نمی شود . 

*رسانه ها درباره مداخله دولت در بازار ارز، از مسئولان سوال کنند

ندری از رسانه ها خواست تا درباره مداخله دولت از مسئولان سوال کنند و اظهار داشت: این مکانیزم تخصیص که مبتنی است بر مداخله دولت است آسیب های زیادی را به اقتصاد ما وارد کرده، من خواهشم از شما این است که بروید بپرسید چه کسانی این ارزها را گرفتند و چه کردند. باید به شما میدان دهند و نباید این افراد که ارزها را گرفتند رها شوند .

*نباید سوءاستفاده کنندگان از ارز دولتی را رها کرد

وی افزود: بیش از مقدار کالایی که وارد کردند، ارز گرفتند، کالا را وارد کردند، ارز دولتی گرفتند، ولی به قیمت بازار فروختند. این‌ها سواستفاده کردند.اصلا فرض کنیم این تصمیمی که دولت گرفت تصمیم غلطی است، هیچ چیزی از مسئولیت آنهایی که سواستفاده کردند کم نمی کند.

ندری ادامه داد: نباید آنها را رها کنیم و بگوییم چون دولت تصمیم غلط گرفت و چون دولت زمینه را برای این سواستفاده فراهم کرد پس آنها تقصیری ندارند. اگر در خانه مردم باز باشد شما داخل می روید؟ نمی توانید بگویید چون در خانه باز بود من رفتم پس مقصر نیستم. من خواهشم از شما این است که اگر دولت هم رها کرده، شما رها نکنید .سوال کنید ارزی که گرفتی را چه کردی؟

*چرا منابع ارزی دولتی باید در جهت منافع شخصی هزینه شود؟

وی گفت: چرا در جایی که هدف اصلی امریکا این است که این منابع ارزی ما که باید از آن استفاده خوب کنیم را محدود کند، این منابع ارزی را در جهت منافع شخصی خودت استفاده کردی نه در جهت منافع اجتماعی، این یعنی خیانت ، درست است دولت باعث و بانی این رانت جویی در اقتصاد بوده ولی این هیچ چیز از مسئولیت کسانی که از این برنامه دولت سواستفاده کردند کم نمی کند.

*سوءاستفاده کنندگان از ارز دولتی باید احساس ناامنی و نگرانی کنند

ندری درباره پیگیری پرونده کسانی که ارز دولتی را با رانت گرفتند گفت: من نمی گویم امسال به پرونده اینها رسیدگی کنند ولی بدانند که ده سال دیگر می روند سراغشان می گویند 10 سال پیش ارز 4200 گرفتی چه کار کردی؟حقوق ملت کجاست؟باید احساس نگرانی کنند.

وی در پایان گفت: شما فکر می کنید در بقیه دنیا چه کار می کنند، همین کار را می کنند، اتفاقا من می گویم عجله هم نکنیم. پرونده هم تشکیل بدهیم و رسیدگی کنیم.اگر گناه کار نبودند تبرئه می شوند اما اگر گناه کار بودند چرا؟ آن هم در این شرایط که عده ای این ارز را دریافت کنند ولو این که اشتباه کردند اما جور دیگر خرجش کنند و از آن استفاده کنند.

 

برچسب ها: بازارنیوز ، ندری ، ارز ، دلار ، امریکا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: