bazarnews

کد خبر: ۵۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد:
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:اگر به مردم می گفتند که حساب های شما  از موسسات مالی اعتباری به فلان بانک انتقال پیدا کرد و آن بانک در نظر مردم معتبر بود، نگران نمی شدند و نقدینگی خود را تقاضا نمی کردند، نقدینگی به دست مردم نمی رسید. وقتی نقدینگی به دست آید، هر اتفاقی می‌افتد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: غلامرضا مصباحی مقدم درباره علت افزایش نرخ ارز در سال گذشته گفت: سال گذشته چند مشکل باعث بروز مشکلات ارزی در کشور شد. یک اشکال این بود که دولت در شرایطی نرخ سود بانکی را از ۲۰ درصد به ۱۵ درصد  کاهش داد که شرایط مساعدی نبود. نکته دوم، نقدینگی که مردم در موسسات مالی و اعتباری داشتند، توسط دولت و با استقراض از بانک مرکزی به دستشان داده شد، این نقدینگیِ در دست، آفت زا است.

مصباحی مقدم در ادامه گفت: اگر  می گفتند که حساب های شما  از موسسات مالی اعتباری به فلان بانک انتقال پیدا کرد و آن بانک در نظر مردم معتبر بود و نگران نمی شدند و نقدینگی خود را تقاضا نمی کردند، نقدینگی به دست مردم نمی رسید. وقتی نقدینگی به دست آید، هر اتفاقی می‌افتد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کاهش نرخ سود بانکی نیز گفت: کاهش نرخ سود بانکی موجب شد بخشی از منابع بانک ها به سمت خرید ارز بیاید. به قدری که خود دولت هم در فروردین سال گذشته یک افزایش در نرخ ارز ایجاد کرد. ارز ۳۸۰۰ تومان بود، وقتی گفتند قیمت ۴۲۰۰ ،مردم پیش خود می گویند که قیمت دیگر روی 4200 نمی ماند.  پس می روند سراغ ارقام و اعداد بالاتر. یعنی این رفتار سیگنال قیمت های بعد را هم داد.

وی در پایان گفت: این ها عوامل موثر در پیدایش این جهش است. البته اینجا دلال ها  و عوامل خارجی در دبی، هرات، کردستان و ترکیه دست به کار شدند برای چه؟ برای اینکه از این فرصت پدید آمده برای ضربه زدن به اقتصاد ایران بهره بگیرند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: