bazarnews

کد خبر: ۵۶۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
«هیأت دولت با تعیین شروطی (مانند ثبت‌نام و گرفتن مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، پرداخت مالیات، نپذیرفتن ضمانت، معتبر نبودن استفاده از ارز دیجیتال در کشور و...) با استخراج ارز دیجیتال به‌عنوان فعالیتی صنعتی موافقت کرد.»

در پی اعلام رسمی این خبر از سوی دولت، روزنامه ایران به سراغ ماینرها و فعالان عرصه بلاک‌چین رفت و دیدگاه آنها را درباره این اقدام دولت مبنی بر پذیرفتن ماینینگ به‌عنوان صنعت و تعیین شروط برای ادامه فعالیت آنها جویا شد.

راه‌اندازی رمزارز بومی

«اقدام دولت در شناختن ماینینگ و به عبارتی حوزه بلاک‌چین اقدام مثبتی بوده و حرکتی خوب و رو به جلو است.» حسین اسلامی فعال حوزه بلاک‌چین با بیان مطلب فوق گفت: این مصوبه اخیر فعلاً بندهای مربوط به ماینینگ را علنی کرده است و دیگر مصوبات آن‌که مربوط به حوزه فعالیت در زمینه بلاک‌چین است، هنوز رسانه‌ای نشده .

این فعال حوزه بلاک‌چین البته قیمت تمام شده برق را نگرانی اصلی فعالان حوزه بلاک‌چین دانست و افزود: اگر دولت بلاک‌چین و بخصوص ماینینگ را به‌عنوان یک صنعت پذیرفته است، بنابراین نباید تفاوتی بین این صنعت با دیگر صنایع قائل شود اگر به مابقی صنایع انرژی با قیمت ریال ارائه می‌دهند باید به این صنعت نیز با ریال انرژی بفروشند و فروش انرژی با قیمت دلار و صادراتی معنایی ندارد. وی با بیان اینکه گویا این سوء‌تفاهم پیش آمده است که استخراج ارز دیجیتال حاشیه سود بالایی دارد، افزود: این موضوع واقعیت ندارد و باید منطقی با قیمت انرژی برخورد شود.اسلامی با اشاره به اینکه بهتر است به جای ممنوعیت ارزجهان روا بحث رمزارز بومی را برای خرید و فروش در کشور رایج کنند، گفت: چرا مردم دوست دارند در این زمینه ورود کنند، بنابراین بهتر است در زمینه رمزارزهای بومی اقدام شود حال که مردم دوست دارند در این حوزه ورود پیدا کنند، سریع‌تر تکلیف‌شان مشخص شود.

فروش برق در بورس

«خدا را شکر که بعد از این همه سال اولین قسمت پازل رمزارزها پذیرفته شد. هرچند برخوردها متناقض است و فعلاً مکانیسم تعریف شده به‌صورت کامل درست و منطقی نیست.»مصطفی امیری دیگر فعال حوزه بلاک‌چین نیز  گفت: ساختاری که دولت برای استخراج ارز دیجیتال تنظیم کرده است، منتهی به فساد خواهد شد از این‌رو بهتر است با منطقی کردن مکانیسم‌ها انرژی را در بورس به فعالان ماینینگ ارائه دهند.امیری افزود: مکانیسم ارائه انرژی در بورس مکانیسم روشن‌تری خواهد بود و فعالان می‌توانند برق را عملاً در یک مکانیسم شفاف و روشن خریداری کنند.

چابکی در تصویب مصوبات

«دولت در زمینه صنعت استخراج ارز دیجیتال و به رسمیت شناختن آن گامی رو به جلو برداشته است و فعالان حوزه ماینینگ و بلاک‌چین از این تصمیم استقبال می‌کنند.» سپهر محمدی رئیس هیأت مدیره انجمن بلاک‌چین با اعلام این مطلب گفت: فعلاً بعد از موافقت دولت با صنعت ماینینگ بزرگ‌ترین نگرانی فعالان این عرصه، رقابتی نبودن تعرفه برق است. امیدواریم در گام بعدی مسئولان دولتی تعرفه برق منطقی‌تری برای فعالیت در این حوزه ارائه دهند.رئیس هیأت مدیره انجمن بلاک‌چین نگرانی دیگر فعالان این حوزه را کندی در تصویب مصوبات این صنعت عنوان کرد و گفت: دولت باید در این زمینه چابک‌تر عمل کند، چرا که باید در تمامی ابعاد تکلیف بخش خصوصی مشخص شود و بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.وی از دولت خواست از نظرات فعالان بخش خصوصی این عرصه استفاده کرده و بی‌گدار به آب نزند تا اشکالات در ابتدای کار سریع‌تر رفع شود.این فعال ابراز امیدواری کرد مکانیسمی ایجاد شود حال که امکان استفاده از ارزهای دیجیتال خارجی در داخل کشور وجود ندارد، بخش خصوصی بتواند از ارزهای جهان روا در بخش صادرات، خدمات و... استفاده کند.

فرار سرمایه‌گذار

«موافقت هیأت دولت با استخراج ارز دیجیتال فی‌نفسه اتفاق مثبتی است. فعالان حوزه ماینینگ از اینکه حاکمیت این صنعت را به‌عنوان یک صنعت اقتصادی به رسمیت شناخته است، خوشحال هستند ولی نقدهایی نیز به آن وارد می‌دانند.»

 یاشار راشدی فعال حوزه بلاک‌چین با بیان مطلب فوق  گفت: ماینینگ یک فعالیت اقتصادی است و فعالان این حوزه به‌دنبال درآمدزایی هستند و درآمدزایی این بخش به قیمت نهاده آن‌که همان برق است، ارتباط مستقیم دارد. از آنجایی که کشور ما به منابع انرژی قابل توجه برق و گاز دسترسی دارد و همین انرژی را با قیمت پایین به دیگر صنایع مانند فولاد، سیمان و... اختصاص می‌دهد که خود نهاده دیگر بخش‌ها است بنابراین فعالان حوزه ماینینگ انتظار دارند انرژی را نه به قیمت دیگر صنایع، بلکه حداقل کمی بهتر و منطقی‌تر به صنعت ماینینگ اختصاص دهند.وی افزود: وقتی دولت می‌خواهد برق را به قیمت دلار (6 تا 7 سنت) برای بخش ماینینگ در نظر بگیرد برای فعالان این بخش دیگر سودآور نخواهد بود و همین اقدام منفی موجب می‌شود فعالان دستگاه‌های خود را در دیگر کشورها مانند عراق و افغانستان برپا کنند. راشدی در ادامه گفت: با خروج دستگاه ها سرمایه‌ها نیز از کشور خارج می‌شوند چون برای یک فعال راحت‌تر است که با مکانیسم سهل‌تر در بیمه، مالیات و... در کشور دیگری فعالیت کند. مسئولان باید بدانند مهاجرت سرمایه‌گذار برای کشور تبعات منفی در بردارد، برای اینکه سرمایه‌ها در داخل کشور بماند باید شرایط و مکانیسم‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم و تصویب کنند که ماینرها در کشور مانده و به درآمدزایی برسند.

تخلف در فروش برق به دلار

«دولت اقدام مبارکی را رقم زده است، چرا که موافقت با شکل‌گیری صنعت استخراج ارز دیجیتال موجب شد نه تنها این صنعت در کانون توجه همگان قرار بگیرد، بلکه سبب شد فعالیت فعالان این حوزه از حالت غیرقانونی و ریسک خارج شود.»

سهیل نیکزاد فعال حوزه ماینینگ به خبرنگار ما گفت: فعالان این عرصه مشکلی با بسیاری از شروط مانند دریافت مجوز، پرداخت مالیات، نپذیرفتن ضمانت آن از سوی دولت و... ندارند و این امر کاملاً طبیعی و منطقی است از آنجایی که صاحب رمزارز خود فرد است و اگر هم اتفاقی افتاد دیگر دولت مسئول آن نیست اما بهتر است این شروط را به گونه‌ای تنظیم کرده و جزئیات آن را بنویسند که امکان دور زدن قانون، تخلف و رانت وجود نداشته باشد.

نیکزاد افزود: به‌عنوان مثال در بخش مجوز امکان دور زدن و تقلب وجود دارد و اگر شرایطی را برای دریافت مجوز تعیین کنند، ممکن است فردی که شرایط را نداشته باشد برای دریافت مجوز، تقلب کند.

وی با بیان اینکه در بین شروط تنها شرط غیرمنطقی فعلاً بحث تعرفه برق مصرفی استخراج ارز دیجیتال است، گفت: دولت قیمت برق مصرفی برای استخراج ارز دیجیتال را دلار تعیین کرده و این خلاف قانون کشور است. چون وقتی فردی حق ندارد در داخل کشور چیزی را به دلار بخرد و باید به ریال پرداخت کند بنابراین خرید برق مصرفی برای استخراج ارز دیجیتال در داخل کشور نیز باید به ریال باشد و فروش برق به ایرانی ها به دلار تخلف محسوب می‌شود.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: