bazarnews

کد خبر: ۵۶۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
با نزدیک شدن به انتخابات سال 2020 در امریکا،وعده های زیادی بین دموکرات ها و جمهوری خواهان رد و بدل می شود که یکی از آنها وعده دموکرات ها برای آموزش رایگان است.

گروه بین الملل بازارنیوز: جنگ سیاسی در آمریکا استارت خورده و دو حزب دموکرات و جمهوری خواه با هر ترفندی یک دیگر را بمباران کرده و از مواضع خود دفاع می‌کنند. یکی از مواردی که دموکرات‌ها برای بازپس گیری قدرت در انتخابات سال ۲۰۲۰ از جمهوری خواهان مطرح می‌کنند، رایگان کردن آموزش در این کشور در صورت پیروزی آن‌ها در این انتخابات است.
 
 دموکرات ها وعده آموزش رایگان دادند
امریکا دارای دانشگاه‌ها و کالج‌های بسیار مهم در سطح جهان است. تعداد این‌ها به بیش از ۵ هزار کالج‌ها و دانشگاه‌ می‌رسد. دانشگاه هایی، چون هاروارد، استنفورد، شیکاگو و دیگر دانشگاه‌ها که بزرگترین اساتید هر رشته تحصیلی در این دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند و حضور در این مکان‌ها آرزوی هر دانشجوی مستعد و باهوشیست، از افتخارات علمی امریکا محسوب می‌شوند.

همه دموکرات‌ها برای انتخابات ۲۰۲۰، از آموزش سطح سوم (کارشناسی ارشد) بدون شهریه پشتیبانی می‌کنند. این مفهوم در حال حاضر در برخی ایالت‌های امریکا و شهر‌هایی که برنامه‌های خود را بر این اساس ایجاد کرده اند، وجود دارد.
 
از 9 تا 22 هزار دلار هزینه تحصیل در امریکا
 سالهاست که این اتفاق در بیشتر نقاط اروپای غربی برقرار بوده است. در حالی که یک دانشجوی کارشناسی ارشد ایالات متحده به طور متوسط ​​باید شهریه سالانه نزدیک به ۹ هزار دلار را بپردازد که این رقم در برخی دانشگاه‌ها به ۲۲ هزار دلار نیز می‌رسد، یک دانشجوی کارشناسی ارشد در اتریش، دانمارک، فنلاند یا آلمان هیچ هزینه‌ای برای تحصیل در این مقطع تحصیلی را متقبل نمی‌شود.
 
انگلیس مانند همیشه استثناست
البته در اروپا هم استثنائاتی وجود دارد که انگلستان یکی از این موارد قابل توجه است. انگلیس هم مانند امریکا دارای دانشگاه‌های بسیار بزرگ و معروفی است که یکی از معروف‌ترین‌های آن‌ها دانشگاه کمبریج نام دارد. دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در انگلیس باید بیش از ۱۱ هزار  دلار پرداخت کنند.

همچنین در کشور‌های دیگر تحت لوای بریتانیا مثل  ولز و ایرلند شمالی نیز هزینه‌های سنگینی برای تحصیل وجود دارد .اما در اسکاتلند، هیچ کدام از این هزینه ها وجود ندارد.
 
ایران و دو مدل آموزشی
 آنچه که در ایران محل بحث است، وجود دو مدل نظام آموزشی است. در کشورمان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مانند سایر مقاطع، یک مدل حضور در دانشگاه‌های دولتی است که تحصیل در این دانشگاه‌ها به صورت رایگان است. علاوه بر رایگان بودن، تحصیل در این دانشگا‌ها مزایای دیگری، چون رزومه پر و پیمان‌تر و مدرک معتبرتر برای شغل آینده نیز دارد.

مدل دیگر، حضور در سایر دانشگاه‌ها اعم از دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور، غیر حضوری و علمی کاربردی است که برای تحصیل در این دانشگا‌ه ها دانشجو باید متحمل هزینه شود. مدل‌هایی نیز در دل دانشگاه‌های دولتی وجود دارد که برای تحصیل در آن‌ها هم باید هزینه پرداخت شود، مثل پردیس‌های خودگردان.
 
موافقین و مخالفین آموزش رایگان چه می گویند
آموزش رایگان همیشه دارای مخالفین و موافقین بسیاری بوده است. مخالفین آموزش رایگان، خروج دانشجویان از کشور یا به اصطلاح فرار مغزهاست. آن‌ها می‌گویند دولت هزینه تحصیل افرادی را از بیت المال می‌دهد که این‌ها پس از تحصیل از کشور خارج می‌شوند و عملا تحصیل آن‌ها سودی برای کشور ندارد. از آنجا که فرار مغز‌ها در کشور ما، خصوصا بین دانشجویان دانشگاه‌های ممتاز کشور، بسیار دیده می‌شود، لذا دولت باید هزینه تحصیل را از این دانشجویان بگیرد تا هم مانعی برای خروجشان شود، هم منابع بیت المال هدر نرود.

اما موافقین رایگان بودن دانشگاه‌ها با این پیشنهاد مخالف‌اند. آن‌ها می‌گویند پرداخت هزینه توسط دانشجو در دانشگاه‌های ممتاز کشور، باعث عدم حضور عده‌ای از افراد که از هوش و استعداد بالا، ولی درآمد پایینی برخوردارند در دانشگاه‌ها می‌شوند و این طرح باعث ناشناخته ماندن استعداد‌ها و همچنین بی انگیزگی بین جوانان نخبه خواهد شد.
به نظر می رسد سیستمی که در کشور وجود دارد تقریبا معقول است، به شرط آن که سطح آموزش،اساتید و همچنین اعتبار مدرک تحصیلی در دانشگاه های غیر دولتی نیز بالاتر برود.
آموزش رایگان یا پولی؟ مسئله این است!
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: