bazarnews

کد خبر: ۵۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸
بازار نیوز بررسی می کند:
معاون پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: «اگر فعالیتی مثل درآمدزایی از طریق فضای مجازی،زیر زمینی باشد، قطعا فرار مالیاتی است و اگر شناسایی شوند، برخورد سختی خواهد شد.»

گروه اقتصاد کلان بازار نیوز: اینستاگرام بعنوان یکی از شبکه‌های پر طرفدار اجتماعی در ایران و سراسر دنیا شناخته می‌شود. تعداد بسیار زیادی از مردم ایران روزانه وقت زیادی را صرف گشت زنی در اینستاگرام می‌کنند. بر اساس برآورد‌های فیسبوک، حداقل ۲۴ میلیون کاربر ایرانی یعنی ۳۰ درصد جمعیت کشور در اینستاگرام فعالند که این عدد، ایران را به یکی از پر کاربرترین کشور‌ها در اینستاگرام تبدیل کرده است.

خون پلنگ ها و شاخ های اینستاگرام از کارمندان رنگین تر است/درآمد بیش از صد میلیونی از استوری!

 

*شاخ های مجازی،با فالوورهای میلیونی

در گذشته، تنها راه ارتباط مستقیم یک سلبریتی با طرفدارانش، تجمع آن‌ها بر سر محل رفت و آمد وی بود. تجمعی برای  گرفتن یک امضا یا در زمان جدیدتر یک سلفی! اما در چند سال گذشته، با ظهور پدیده‌ای به نام اینستاگرام، ارتباط سلبریتی‌ها با طرفدارانشان گسترده‌تر شده و علاقه‌مندان یک سلبریتی می‌توانند تقریبا تمام اتفاقات مربوط به او را در صفحه‌ای که خود او مدیریت می‌کند، پیگیری کند.

خون پلنگ ها و شاخ های اینستاگرام از کارمندان رنگین تر است/درآمد بیش از صد میلیونی از استوری!

خون پلنگ ها و شاخ های اینستاگرام از کارمندان رنگین تر است/درآمد بیش از صد میلیونی از استوری!

 

*درآمد میلیونی، بدون پرداخت مالیات 
 
میلیون‌ها کاربر اینستاگرامی ایرانی که دنبال کننده اکانت‌های پر فالوور هستند، بستر مناسبی برای درآمد‌های هنگفت این شاخ‌ها و پلنگ‌ها ایجاد کردند. مخاطبانی که دنبال کننده محتوای عمدتا سخیف و مضحک همراه با دلقک بازی‌ها و رقاصی‌ها و گا‌ها بدن نمایی‌های افراد هستند. این شاخ‌ها و پلنگ‌های اینستاگرامی، با زحمت کم و بدون داشتن سواد کاری که انجام می‌دهند، سرمایه دار شده اند. فعالیتی که بدون ثمردهی تولیدی و خدماتی ارزشمند و بدون اخذ مالیات بطور گسترده انجام می‌شود.

خون پلنگ ها و شاخ های اینستاگرام از کارمندان رنگین تر است/درآمد بیش از صد میلیونی از استوری!

 
*اکانت‌های پر فالوور اینستاگرام چقدر درآمد دارند؟

توجه به رقم درآمد این اکانت‌ها با دریافت پول به ازای تبلیغات، مسئله را روشن‌تر خواهد کرد. هرکدام از این اکانت‌ها روزانه بطور متوسط حداقل یک استوری با محتوای تبلیغاتی قرار می‌دهند که برای آن رقمی بین ۶۰۰ هزار  تا ۴ میلیون تومان دریافت می‌کنند. خبرنگار بازارنیوز، به سراغ برخی از شاخ های اینستا رفته و از آنها قیمت استوری یا تبلیغات را پرسیده است. جدول زیر نوع فعالیت و رقم دریافتی برخی از اکانت‌های پر فالوور اینستاگرام را مشخص میکند.

 

رقم دریافتی

اکانت

۲۳۰ هزار تومان برای تبریک تولد!!

آنا بانو

۸۰۰ هزار تومان برای تبلیغ در استوری

حمید

۲/۵ میلیون برای تبلیغ در استوری

کامی

۴ میلیون تومان برای معرفی در استوری

عرفان علیرضایی

۴ میلیون برای ساخت کلیپ تبلیغاتی

امیر

۱۰ میلیون تومان برای ساخت کلیپ تبلیغاتی

حسین شاهرخ نیا

۲۰ میلیون تومان برای ساخت کلیپ تبلیغاتی

محمدامین کریم پور

* ماهی 120 میلیون درآمد !

با یک حساب و کتاب ساده، مشخص خواهد شد که این اکانت‌ها فقط در ازای تبلیغ در استوری، ماهیانه بین ۲۰ تا ۱۲۰ میلیون  تومان درآمد دارند. درامد در ازای فعالیت‌های عجیبی، چون تبریک تولد، ساخت کلیپ تبلیغاتی برای افراد و شرکت ها، فحاشی و نزاع مجازیی، اتفاقات عجیبی است که در این آَشفته بازار اینستاگرام، منبع درآمد افراد شده است.

*هیچ نظارتی بر درآمد های مجازی نیست

این گردش مالی غیر قابل اغماض که بخش عمده فعالیت‌ها در اینستاگرام را تحت تاثیر قرار داده، عملا بدون هیچ نظارتی در حال گسترش است. با وجود نیاز جدی کشور به درآمد مالیاتی بعلت کاهش شدید درآمد‌های نفتی و صادراتی در اثر تحریم‌های سنگین، اراده‌ای برای اخذ مالیات از چنین فعالیت‌های گسترده‌ای وجود ندارد. شاید خیلی از مسئولین اصلا در جریان گردش مالی سنگین در این فضا نیستند.
 
*شاخهای مجازی هم شبیه پزشکان هستند

این عدم پرداخت مالیات شاخ‌های مجازی، به نوعی به سان فرار مالیاتی پزشکان است. شباهت این دو، حجم تراکنش‌های بالای مالی آنهاست که  قطعا مالیات بر آن‌ها می‌تواند درآمد خوبی برای سازمان امور مالیاتی داشته باشد. این در حالی است که  مالیات گروه‌های مالی مختلف از جمله کارمندان دولت بلافاصله بعد از دریافت حقوق ماهیانه، خود به خود پرداخت شده و در واقع از یک جیب دولت به جیب دیگر دولت می‌رود.
 
 
*اگر خودشان هم بخواهند،دولت مالیات نمی گیرد
یکی از مشکلات دیگر، عدم به روز رسانی بسیاری از قوانین است. قانون های مالیاتی نیز از همین دست قوانین هستند که به روز نشده اند.به عنوان مثال در حال حاضر اگر هر یک از این شاخ های مجازی قصد پرداخت مالیات داشته باشد و به اداره مالیات مراجعه کند برای پرداخت مالیاتش، اداره مالیات از او مالیات دریافت نمی کند، زیرا در قانون، مالیات بر درآمد فضای مجازی وجود ندارد.
هادی خانی،معاون پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی،در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز درباره عدم دریافت مالیات از شاخ های مجازی گفت:«سازمان امورمالیاتی مجری قانون است.ممکن است قانون ضعف داشته باشد و این ضعف قانون تبعاتی را ایجاد کند.»
 
*فعالین تبلیغات مجازی مجرمند!
خانی درباره نوع فعالیت فعالین فضای مجازی گفت: «فعالیت های ما دو نوع اند، یا فعالیت رسمی و دارای مجوز هستند یا فعالیت های زیر زمینی است. اگر فعالیتی مثل فعالیت فضای مجازی،زیر زمینی باشد، قطعا فرار مالیاتی است و اگر شناسایی شوند برخورد سختی خواهد شد.»
وی افزود: «اگر فعالیتی رسمی صورت گیرد،دستگاه متولی آن فعالیت که مجوز ارائه می دهد باید سازمان امور مالیاتی را مطلع کند و تا وقتی سازمان تایید نکند،هیچ مجوزی نباید صادر شود»
خانی گفت: «اگر فعالیتی در حال انجام است و سازمان امور مالیاتی از آن مطلع نیست دو حالت وجود دارد که یا فعالیت زیر زمینی است،یا دستگاه اجرایی متولی که مجوز صادر کرده،قانون را رعایت نکرده و تخلف انجام داده است.»
 
*به حسابشان نظارت کنید تا مالیات بدهند!
دریافت مالیات از تبلیغات اینستاگرامی می‌تواند با ساده‌ترین مکانیسم‌ها انجام شود. تبلیغات این افراد علنا انجام می‌شود و برای پیگیری نیاز به نظارت و هزینه زیاد ندارد. کافی است روی حساب بانکی این افراد، نظارت صورت بگیرد تا متوجه حجم بالای تراکنش های این افراد بشویم.

* عدم توجه رسانه ها به درآمد بالای شاخهای مجازی

بی توجهی مسئولین در حالتی است که حساسیت رسانه‌ای خاصی هم روی درآمد‌های رو به گسترش این طیف قارچ گونه از جامعه وجود ندارد. چندی پیش در زمینه فرار مالیاتی پزشکان بوسیله ممانعت از اتصال به پرداخت الکترونیکی (کارتخوان) جنبش‌های رسانه‌ای گسترده‌ای ایجاد شده بود، اما برای فعالیت غیر ضروری و بعضا مخرب این گروه از افراد، هیچ تحرکی از سوی رسانه‌ها دیده نمی‌شود.
بر همین اساس، توجه به آنچه در اینستاگرام می‌گذرد، در شرایط فعلی ضروری است. قانونی سازی این فعالیت‌ها و تعیین ضوابط مشخص، از یک طرف موجب کنترل و نظارت بهتر بر روی محتوای تبلیغی و فعالیت این دسته افراد خواهد شد و از طرف دیگر، منبع نسبتا بزرگ درآمدی که می‌تواند مشمول مالیات قابل توجه شود را تحت پوشش قرار خواهد داد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: