bazarnews

کد خبر: ۵۸۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
به ریاست قاضی موحد؛
در ابتدای جلسه قاضی موحد گفت: در تاریخ ۲۶.۶.۹۸ و به صورت علنی و رسانه‌ای، دادگاه رسیدگی به اتهامات علی دیواندری، مجید سعادتی، بهروز مختاری، رحمت الله باختری، مهدی فلاحتیان، حسین ابوالحسنی، اسماعیل احدی، خانم سمانه آ‌شتیانی و وحید نمازی با رعایت مقررات مربوط تشکیل شده است.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: جلسه اول دادگاه رسیدگی به اتهامات علی دیواندری و ۸ متهم دیگر دایر بر اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تشکیل و سردستگی شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت نسبت به وجوه بانک‌های ملت و پارسیان امروز در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخللاگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی موحد برگزار شد.


در ابتدای جلسه قاضی موحد گفت: در تاریخ ۲۶.۶.۹۸ و به صورت علنی و رسانه‌ای، دادگاه رسیدگی به اتهامات علی دیواندری، مجید سعادتی، بهروز مختاری، رحمت الله باختری، مهدی فلاحتیان، حسین ابوالحسنی، اسماعیل احدی، خانم سمانه آ‌شتیانی و وحید نمازی با رعایت مقررات مربوط تشکیل شده است.

وی گفت: متهمان مجید سعادتی، رحمت الله باختری و خانم سمانه حضرتی آشتیانی متواری هستند و سایر متهمین به همراه وکلا حضور دارند.

رئیس دادگاه گفت: قهرمانی نماینده دادستان و نمایندگان و وکلای اشخاص حقوقی به عنوان شاکی حضور دارند و رعایت نظم دادگاه از سوی حاضرین الزامی و عدم رعایت آن مستلزم اتخاذ تصمیم خواهد بود.

قاضی موحد ادامه داد: رسمیت دادگاه را اعلام می‌کنم و از نماینده دادستان می‌خواهم کیفرخواست را قرائت کند.

نماینده دادستان به اذن قاضی در جایگاه حاضر شد و گفت: در شرایطی که مسئولان عالی نظام و ملت ایران در برابر تحریم‌ها مقاومت می‌کردند اشخاصی که بر اساس اعطای مجوز مسئولیت خطیر در بانک را بر عهده داشتند و موظف بودند در جهت محصولات صادراتی اقدامات متناسبی را انجام بدهند با سوء استفاده از اختیارات و سومدیریت باعث سو جریان کار شده و از اموال برای خود و دیگران تحصیل کرده اند.
نماینده دادستان در بیان محور‌های اصلی فساد در این پرونده گفت: فساد رخ داده در موضوع خرید و فروش کشتی، فساد رخ داده در واگذاری نفت خام به رحمت الله باختری، تحصیل مال نامشروع با موضوع سفر‌های محرمانه و قاچاق ارز به ترکیه از این موارد به شمار می‌رود.

قهرمانی در بیان مشخصات متهمین گفت: متهم ردیف اول علی دیواندری، متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام ارزی کشور از طریق تشکیل و سردستگی شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت به مبلغ ۱۶ هزار دلار موضوع هزینه سفر‌های محرمانه، مشارکت در قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۵۰۰ هزار یورو.

وی افزود: متهم ردیف دوم مجید سعادتی متولد ۱۳۵۱، کارشناس، کارمند بازنشسته بانک ملت،  متهم است به مشارکت در اخلال عمده از طریق عضویت در شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت نسبت به وجوه و تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۳۰۰ هزار درهم و همچنین ۳۶ میلیون دلار وجه کشتی و مشارکت در قاچاق ارز به ترکیه.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم ردیف سوم بهروز مختاری بازداشت به دلیل عجز از تودیع وثیقه، متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام ارزی کشور از طریق عضویت در شبکه کلاهبرداری به مبلغ ۳۶ میلیون دلار.

وی گفت: متهم ردیف چهارم رحمت الله باختری متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام ارزی کشور از طریق عضویت در شبکه کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۲۱ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۴۹۴ دلار از طریق فروش نفت به مجید سعادتی.

قهرمانی بیان کرد: متهم ردیف پنجم مهدی فلاحتیان بازداشت به دلیل عجز از تودیع وثیقه، فاقد سابقه کیفری، متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام ارزی کشور از طریق عضویت در شبکه کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۳۸۹ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۷۴۰ درهم از بانک ملت و تحصیل مبلغ ۲۲۰ میلیون درهم از بانک پارسیان.

نماینده دادستان گفت: متهم ردیف ششم حسین ابوالحسنی، ازاد با قرار وثیقه، متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام ارزی کشور از طریق عضویت در شبکه کلاهبرداری.

وی ادامه داد: متهم ردیف هفتم اسماعیل احدی آزاد با قرار وثیقه متهم است به مشارکت در خلال عمده ارزی کشور از طریق عضویت در شبکه کلاهبرداری، متهم ردیف هشتم سمانه آشتیانی متولد ۱۳۶۱، متواری و  متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام ارزی کشور از طریق عضویت در شبکه کلاهبرداری و متهم ردیف نهم وحید نمازی متولد ۱۳۵۲ متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام ارزی کشور از طریق عضویت در شبکه کلاهبرداری.

قهرمانی در ادامه توضیح داد: در بانک ملت در زمان تحریم شرکت داریس کیش تاسیس می‌شود و اقدام به فعالیت تراستی برای فروش کالا‌های صادراتی می‌کند و با تشکیل شبکه فساد برخلاف قوانین بانکی وجوه کلان از این بانک تحصیل کرده‌اند.
 
*خرید و فروش کشتی با هدایت دیواندری
 
فساد اول موضوع خرید و فروش کشتی است که متهمین با نقش فعال مجید سعادتی و بهروز مختاری با هدایت علی دیواندری در تاریخ ۱۹.۱.۹۲ مبادرت به خرید دو کشتی با مبلغ ۲.۴۰ میلیون دلار با وجوه بانک ملت می‌کنند.

نماینده دادستان افزود: این قرارداد در تاریخ ۱۰.۳.۲۰۱۳ منعقد شده در حالی که پس از انعقاد قرارداد بانک ملت و شرکت داریس کیش اطلاعی از این موضوع نداشتند.

وی گفت: در انعقاد این قرارداد متهمین با مدیریت دیوان دری و در موضوع خرید دو کشتی صددرصد وجوه را از بانک ملت استفاده کردند و به نام خویش خریده‌اند نه به نام شرکت بانک ملت که علت این موضوع را بیان نکردند.

قهرمانی افزود: متهمین از جمله مجید سعادتی در بانک ملت و ابوالحسنی در بانک پارسیان با سرکردگی علی دیواندری اقدامات خود را انجام داده‌اند و وانمود می‌کردند در مقابل کار انجام شده قرار گرفته‌اند و بدین طریق اعضا را مجاب می‌کردند یا به صورت کاملا محرمانه به دستور علی دیواندری کار‌های خود را انجام می‌دادند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: