bazarnews

کد خبر: ۵۹۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
سید فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ما اگر اعتقاد داشتیم که  اجرای طرح مالیات بر عایدی مسکن موفقیت آمیز نخواهد بود یک دقیقه هم از زمانی که باید برای مردم کار کنیم را صرف این موضوع نمی‌کردیم.

گروه راه و مسکن بازارنیوز: سید فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست اقتصادی بازارنیوز، موفقیت طرح مالیات بر عایدی مسکن را حتمی دانست و گفت: ما اگر اعتقاد داشتیم که  اجرای این طرح مالیات بر عایدی مسکن موفقیت آمیز نخواهد بود یک دقیقه هم از زمانی که باید برای مردم کار کنیم را صرف این موضوع نمی‌کردیم. ما و کارشناسانی که جزئیات این طرح را دیدند و صحه گذاشتند معتقدیم که این طرح با این مفاهیم می‌تواند کارساز باشد.

وی افزود:  ما پیچیدگی در اجرا را نداشتیم و سازکاری که تعریف شده فکر می‌کنیم که ما را به این هدف می‌رساند. خود سازمان امور مالیاتی فکر کنم به این قضیه نیاز دارد. چون در آمد مالیاتی کشور الان به گونه‌ای اتفاق افتاده است که هر یک ریال هم برایشان مهم است. حالا برآوردی که برای مالیات بر عایدی می‌کنند حدودا بین ۸ تا ۱۰ هزارمیلیارد پیش بینی شده است. این برآورد اولیه‌ای است که دارند. البته ما بیشتر دنبال تنظیم گری هستیم تا درآمد. سازمان مالیاتی هم باید دنبال این باشد. ما اگر بحث تنظیم گری و عدالت را در نظر بگیریم سومین هدفمان بحث تقویت درآمد‌های مالیات دولت خواهد شد.

 

*نمی خواهیم همه مشکل اسلام و مسلمین را حل کنیم

موسوی درباره از اصالت افتادن اسناد رسمی کشور با اجرای طرح مالیات بر عایدی مسکن گفت:بحث دیگر که گفتید اسناد رسمی ممکن است از اصالت بیفتد، ما همه مشکلات اسلام و مسلمین را که نمی‌خواهیم با یک طرح حل کنیم. بحث قولنامه و از اول بوده است. بعد این که اعداد و ارقام در بخش مسکن انقدر بزرگ است که کمتر کسی ریسک می‌کند از اسناد رسمی استفاده نکند.

وی افزود: مثلا می‌بینید طرف یک میلیارد پول می‌دهد، ریسک نمی‌کند که با یک قولنامه کار کند یا مثلا میگویند با وکالت دور می‌زنند. به محض این که طرف فوت کند وکالت بر می‌گردد. پس این مسائلی است که مانع می‌شود.

موسوی گفت: همچنین اگر با وکالت یا قولنامه‌ای هم کار کنند، در این چرخه یک روزی بخواهند این را بفروشند شاید کسی ریسک نکند، اینجا همه این مالیات‌هایی که از قبل بوده را خودش باید پرداخت کند. این تجارب کشور‌های دیگر هم هست فقط ما نیستیم. چطور ۱۷۰ کشور توانستند این را اجرا کنند و هیچ مشکلی هم نداشتند و توانستند با استفاده از این ابزار، بازار مسکن خود را مدیریت و ساماندهی کنند ما بگوییم نه این اتفاق نمی‌افتد. من فکر می‌کنم بالا بودن ریسک تن دادن به اسناد رسمی، نگرانی دوستان را به شدت کاهش می‌دهد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: