bazarnews

کد خبر: ۵۹۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
چیزهایی که می‌خوریم تأثیر زیادی در کیفیت زندگی ما دارند. سفر با هواپیما به خاطر شرایط جوی متفاوت پیچیدگی‌های مخصوص به خودش را دارد و به این دلیل دانستن بایدها و نبایدهای خوراکی مربوط به پرواز اهمیت زیادی دارد.

سفر با هواپیما معمولا لذت‌بخش و بی‌دردسر است. اما ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که سفر را آزاردهنده کند. یکی از مشکلاتی که می‌تواند تجربه‌ی سفر هوایی و روزهای بعدش را به کابوس تبدیل کند، مشکلات جسمی و به خصوص گوارشی است. در طول پرواز به خاطر شرایط محیطی بدن تحت فشار قرار می‌گیرد و اگر نتوانید به بدنتان کمک کنید که راحت‌تر با این شرایط کنار بیاید، اذیت خواهید شد. در این نوشته به معرفی و توضیح چیزهای پرداخته‌ایم که خوردن و نخوردنشان باعث می‌شود سفر راحت‌تری داشته باشید. پس بعد از خرید بلیط هواپیما لیستی تهیه کنید و خوراکی‌هایی که باید با خودتان همراه داشته باشید را در آن بنویسید.

باید و نبایدهای خوراکی قبل و حین سفر هوایی

خوراکی‌هایی که نباید قبل پرواز بخورید

۱- اسنک‌های پر نمک

چیپس و پفک و چیزهایی شبیه به این‌ها در ظاهر خوراکی مناسبی برای سفر هستند. اما نمک به کار رفته در این خوراکی‌ها باعث می‌شود بدن شما در طول سفر با کمبود آب مواجه شود.

۲- غذاهای سرخ‌کردنی

خوردن غذاهای سرخ‌کردنی قبل و در حین پرواز از دو جهت می‌تواند مشکل‌ساز باشد. اول اینکه هضم این غذاها مشکل است و باعث می‌شود دچار سوء هاضمه شوید. دوم اینکه این غذاها به علت داشتن سدیم زیاد می‌توانند مثل خوراکی‌های پرنمک بدنتان را با مشکل کمبود مایعات مواجه کنند.

۳- لوبیا

لوبیا منبعی سرشار از فیبر است که به دلیل نفاخ بودن، خوردنش را پیشنهاد نمی‌کنیم. فضای بسته‌ی هواپیما و جمعیت زیادی که در آن نشسته‌اند باعث می‌شود دل‌پیچه و پیچیدن باد در دستگاه گوارش به مشکلی جدی تبدیل شود.

۴- غذاهای پرادویه

غذاهای پرادویه می‌توانند باعث ایجاد تپش قلب بشوند. داشتن حس تپش قلب در طول سفر با هواپیما چیزی نیست که به دنبالش باشید.

۵- سبزیجات چلیپایی

به سبزیجاتی مثل کلم بروکلی سبزیجات چلیپایی می‌گویند. درست است که معمولا سبزیجات را در دسته‌ی «نبایدهای خوراکی» قرار نمی‌دهند، اما این دسته از سبزیجات به دلیل نفاخ بودن می‌توانند دردسرساز باشند.

باید و نبایدهای خوراکی قبل و حین سفر هوایی

۶- قهوه

نوشیدن قهوه همیشه لذت‌بخش است. اما ممکن است این لذت در طول سفر هوایی برایتان مشکل‌ساز شود. نوشیدن قهوه در بعضی افراد باعث حس بی‌قراری و اضطراب می‌شود و همچنین باعث می‌شود بدن دی‌هیدراته شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اگر یک یا دو ساعت به پرواز زمان دارید از نوشیدن قهوه صرف نظر کنید.

۷- نوشیدنی‌های گازدار:

با اینکه مصرف نوشیدنی‌های گازدار حس خوبی می‌دهد، اما به دلیل ایجاد گاز و داشتن شکر زیاد خوردنش را هنگام پرواز توصیه نمی‌کنیم.

 

خوراکی‌هایی که قبل از پرواز بخورید

۱- پروتئین

پروتئین را در هر رژیم غذایی سالمی می‌بینید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل و حین پرواز هم پروتئین درست بخورید. منظورمان از پروتئین دقیقا این است که گوشت و مرغ با کیفیت بخورید؛ نه غذاهای فست‌فودی مثل همبرگر و چیزبرگر. اگر ساعت بلیط هواپیما منطبق با یکی از وعده‌های ناهار یا شام باشد، ایرلاین برای شما غذا سرو می‌کند؛ غذایی که احتمالا حاوی پروتئین هم هست.

۲- موز

فضای بسته‌ی جلوی پا می‌تواند باعث گرفتگی عضله شود و با توجه به شرایط هواپیما، امکان اینکه بتوانید به پایتان حرکت بدهید و حرکات کششی انجام دهید کم است. پتاسیم موجود در موز کمک می‌کند با این گرفتگی‌ها مبارزه کنید و در آسمان شرایط فیزیکی بهتری داشته باشید.

۳- پرتقال

پرتقال و لیمو به عنوان منابع غنی ویتامین سی شناخته می‌شوند و ویتامین سی هم چیزی است که به شکل چشمگیری باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شود. این نکته را در نظر بگیرید که در محیط داخلی هواپیما و محوطه‌ی فرودگاه آدم‌های مختلفی هستند که ممکن است آلوده باشند. با تقویت سیستم ایمنی بدنتان از سرما خوردن و مریض شدن جلوگیری می‌کنید.

۴- آجیل

به جای خوردن یک بسته چیپس و پفک، می‌توانید آجیل بخورید. خوبی آجیل این است که دارای روغن طبیعی است و این موضوع باعث می‌شود به راحتی سیرتان شوید؛ بدون اینکه آسیبی به بدنتان بزنید.

۵- دمنوش

قهوه را فراموش کنید و به سراغ دمنوش‌ها بروید. اول به این دلیل که دمنوش‌ها به طور طبیعی بدون کافئین هستند و همانطور که گفتیم کافئین باعث دی‌هیدراته شدن بدنتان در طول پرواز می‌شود. دوم اینکه خاصیت آرام‌بخشی که دمنوش‌ها دارند به شما کمک می‌کند در طول پرواز استرس نداشته باشید و سفری آرام را تجربه کنید.

۶- آب

پرواز باعث دی‌هیدراته شدن بدن می‌شود. این موضوع به خاطر تغییر شرایط جوی و ارتفاع رخ می‌دهد. اینکه رطوبت بدنتان را حفظ کنید و به اصطلاح بدنتان را هیدراته نگه دارید باعث می‌شود از علائم آزاردهنده‌ی بی‌آبی دور بمانید. این علائم شامل حالت تهوع، خستگی، میگرن، گنگی و اضطراب می‌شود. برای اینکه کمتر به سرویس بهداشتی نیاز پیدا کنید، سعی کنید از چند روز قبل از سفر بدنتان را به خوردن هشت لیوان آب در روز عادت بدهید. هر چه پرواز طولانی‌تر باشد، احتمال از دست دادن آب بدن بیشتر می‌شود. طول پرواز را می‌توانید روی بلیط هواپیما مشاهده کنید.

باید و نبایدهای خوراکی قبل و حین سفر هوایی

چیزهایی که می‌خوریم تأثیر زیادی در کیفیت زندگی ما دارند. سفر با هواپیما به خاطر شرایط جوی متفاوت پیچیدگی‌های مخصوص به خودش را دارد و به این دلیل دانستن بایدها و نبایدهای خوراکی مربوط به پرواز اهمیت زیادی دارد. در این نوشته لیستی را ارائه کردیم که می‌توانید پس از خرید بلیط هواپیما به سراغش بیایید و خودتان را از لحاظ خوراکی برای سفر آماده کنید.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: