bazarnews

کد خبر: ۶۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
مدیرعامل سرمایه‌گذاری خوارزمی عنوان کرد:
مدیرعامل سرمایه‌گذاری خوارزمی گفت: برنامه‌ها و اهدافی که رئیس سازمان بورس ارائه کرده‌اند نیازمند یک آرمان و هدف است. موفقیت ایشان در این مسیر مستلزم وجود یک برنامه عملیاتی یا action plan موفق است.
بازار نیوز - حجت‌الله صیدی در پاسخ به این سوال که از نگاه شما رئیس جدید سازمان بورس چه اهدافی را با اعلام برنامه‌هایشان دنبال می‌کنند؟ گفت: با صحبت‌هایی که طی یک جلسه حضوری با آقای دکتر محمدی داشته‌ایم و اظهارنظرهایی که در رسانه‌ها از ایشان شنیده‌ام، محور اصلی برنامه‌های رئیس سازمان بورس نیازهای بازار سرمایه است که در سه بخش قابل طبقه‌بندی است.

او افزود: این موارد در سه بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت عملی است. برخی از آنها در بازه زمانی کوتاه‌مدت قابلیت اجرایی ندارد، مانند تعامل‌های بین‌المللی، تعامل با نهادهای دیگر، یا موضوع افزایش شفافیت که زمانبر است و زمان بیشتری نیاز دارد تا اجرایی شود. برخی دیگر میان‌مدت است، مانند افشای ماهانه صورت‌های مالی که به نظر می‌رسد در زمان کوتاهی به نتیجه خواهد رسید. در مجموع برنامه‌های بیان‌شده مطلوب است و نتیجه‌گیری از آنها یک مقدار زمان نیاز دارد.

صیدی در ادامه گفت‌وگوی خود  بیان کرد: از سوی دیگر برنامه‌ها و اهدافی که ایشان ارائه کرده‌اند نیازمند یک آرمان و هدف است. موفقیت ایشان در این مسیر مستلزم وجود یک برنامه عملیاتی یا action plan موفق است. به نظر می‌رسد دکتر محمدی با توجه به تجربیاتی که از قبل داشته‌اند، در این برنامه موفق شوند و در یک بازه حدود پنج‌ساله بتوانند به تمام اهدافی که مد نظرشان است، برسند.

او در پاسخ به این سوال که به نظر شما رئیس جدید سازمان چه مکانیسمی برای بهبود روند بازار در پی گرفته است؟ گفت: یکی از بحث‌های مطرح‌شده در روزهای اخیر ارتقای شفافیت و کارایی بازار است. ارتقای شفافیت بدین معناست که اطلاعات صحیح بیشتری در اختیار فعالان بازار قرار دهیم. این اطلاعات باید درست و صحیح باشد و به موقع در اختیار سهامداران قرار گیرد؛ وقتی شرایط بدین گونه باشد دیگر معامله هیجانی در بازار رخ نمی‌دهد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری خوارزمی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر، کمبود اطلاعات منجر به افزایش شایعات در بازار می‌شود و شایعه مسبب اصلی رفتار هیجانی است. حجم شایعات در حال حاضر بسیار زیاد است. یکی از نکات خوبی که در برنامه‌های ایشان مشاهده کردم استفاده بهینه از رسانه‌ها به خصوص شبکه‌های اجتماعی در انتقال اخبار موثق است. این موضوع اگر با نظارت کامل و حسن نیت خبررسان‌ها همراه باشد می‌تواند کمک بسیاری به شفافیت بازار کند.

او در پاسخ به این سوال که وجود اهداف کلیشه‌ای در برنامه مدیران، نشان از چه چیزی دارد؟ گفت: این مشکلات به همان موضوع فقدان برنامه عملیاتی مدیران برمی‌گردد. هر شخصی که بر مسند ریاست بورس بنشیند و با مکانیسم بازار آشنا باشد حتماً به دنبال ارتقای شفافیت در بازار سهام است. بنابراین غیرطبیعی نیست اگر هرکدام از روسایی که آمده‌اند به دنبال ارتقای شفافیت باشند. البته در زمان آقای دکتر صالح‌آبادی موضوع شفاف‌سازی از اهمیت بیشتری برخوردار شد. اینکه شرکت‌ها موظف باشند اتفاقات قابل اهمیت را سریعاً گزارش دهند به شفافیت کمک بسیاری می‌کند. باید دید تیم جدید سازمان بورس تا چه حد در این موضوع می‌تواند موفق باشد.

صیدی در پاسخ به این سوال که به نظر شما شرکت‌ها پتانسیل چنین کاری را دارند؟ در حال حاضر در مورد گزارش‌های گروه بانکی مشکلات بسیاری وجود دارد. بیشتر از 30 روز معاملاتی است که نماد بانکی‌ها متوقف است. در این شرایط افشای اطلاعات به صورت ماهانه ممکن است؟ گفت: شک نکنید که ممکن است، این موضوع نیاز به اراده دارد. اتفاقاً بانک‌ها کامل‌ترین و بهترین اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهند. در هر بانکی آمار تمام بدهکاران، بستانکاران، وام‌های سررسید گذشته، مطالبات مسکوت و حتی جا‌به‌جایی پول نقدی، قابل پیگیری و دنبال کردن است. اینکه بانک‌ها نتوانسته‌اند اطلاعات خود را به صورت IFRS ارائه دهند به اختلاف‌نظر میان سازمان حسابرسی و بانک مرکزی برمی‌گردد.

او افزود: با این حال شاید اصلاً لازم نباشد ما هر ماه صورت‌های مالی به بورس ارائه دهیم. ما می‌توانیم صورت‌های مالی را در بازه‌های زمانی دو تا شش‌ماهه یا سه تا چهارماهه در بازار منتشر کنیم. به نظر می‌رسد در حال حاضر با زیرساخت‌های IP و سیستم‌های فناوری اطلاعات که شرکت‌ها دارند، هیچ مشکلی برای انتشار وجود ندارد.
تجارت فردا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: