از امروز طرح صدور کارتهای جدید اعتباری با سه سقف تسهیلاتی ١٠، ٣٠ و ٥٠ میلیون تومان وارد فاز اجرا شد.
بازار نیوز - این اقدام در حوزه سیاستهای پولی در ذات خود قصد دارد تسهیلات خرد مانند وام جعاله، وام خرید خودرو و وام کالاهای اساسی را در قالب اعطای کارت اعتباری خرید تجمیع کند. اما عدم پیشبینی برنامه لازم برای رفع چالشهای این تصمیم پولی، شکلگیری دوباره بازار سیاه وامفروشی را محتمل میکند. هنوز خاطره فاکتورفروشیها در خصوص تسهیلات کالاهای اساسی و خودرو از ذهن نرفته است.
فاکتورهای جعلی که یا به واسطه آشنایی تسهیلاتگیرنده با فروشنده کالا یا با تبانی پرداخت درصدی از وام اخذ شده به فروشنده کالا، صادر میشد و به خیال رونق خرید و فروش کالا و به حرکت درآمدن گردش مالی در بخش تولید و اقتصاد کشور، سر از بخشهای سوداگرانه درمی آورد. امروز نیز با توجه به سقف ٥٠ میلیون تومانی این تسهیلات، انگیزه برای تبدیل اعتبارات به وجه نقد و صرف آن در بازار غیرمتشکل پولی بالاتر نیز میرود و این در شرایطی است که هنوز سیاستگذاران پولی تدبیری برای این حواشی تصمیمشان نیندیشیدهاند. صرف نظر از احتمال ایجاد بازار سیاه و به مقصد نرسیدن این طرح، موضوع چگونگی تامین اعتبارات مورد نیاز و پاسخگویی به خیل عظیمی از تقاضا برای این کارتها نیز مطرح است. تجربهای که در طرح صدور کارتهای اعتباری خرید کالای ایرانی در سال گذشته و کاهش سقف اعتبار این کارتها و ریزش شدید جامعه هدف آن این واقعیت را نشان میدهد.
١٦ سال از زمانی که بانک مرکزی پا روی سیم فعالیت بخش خصوصی درحوزه صدور کارت اعتباری گذاشت؛ میگذرد. از آن زمان نه تنها اتفاقی رخ نداده بلکه شرایط برای توسعه این نوع کارتها سال به سال سختتر نیز شده است. بعد از تجربههای گاه به گاه صدور کارت در دهه هفتاد، ثمین کارت به عنوان یک نمونه نسبتا داخلی در حوزه کارت اعتباری در سال ٧٩ به بازار عرضه شد و از همان سال نیز مخالفتها و مقاومتهای نهاد نظارتی با این حرکت آغاز شد تا اینکه در نهایت ثمین کارت به گل نشست و حاصل تلاشهای نهاد ناظر به یک آییننامه با عنوان «بخشنامه؛ کارت بانک ویژه» در تاریخ ٢٦ فروردین سال ٨٠ صادر شد.
آن زمان هنوز هیچ بانک خصوصی سعادت تولد پیدا نکرده بود و تنها بانک ملی چند تجربه مقطعی درباره صدور کارت داشت که به علت فقدان زیرساخت مناسب نتوانسته بود چندان موفق عمل کند. در نهایت اینکه «بخشنامه کارت بانک ویژه» در راستای توسعه صدور کارت اعتباری به سیستم بانکی ابلاغ شد اما تجربه سالهای بعد نشان میدهد که کارت اعتباری در گرداب چالشهای نظام بانکی عملا فرو رفته است.
تجربه عقیمحدود یک سال و نیم بعد، یعنی تابستان سال ٨١ بانکهای خصوصی پای به میدان فعالیت نهادند و بانک پارسیان خیلی زود و در سال ٨٢ به سمت استفاده گستردهتر از ظرفیتهای حوزه پرداخت حرکت کرد و یکی از خدمات این بانک مقوله کارت اعتباری بود. این تجربه اما به دلایل مختلف عقیم ماند؛ از جمله مهمترین علت، گرایش بانکها به سمت صفر کردن کارمزد استفاده از خدمات بانکی و پرداخت در نیمه دوم دهه ٨٠ است. یکی دیگر از موانع توسعه، فقدان فرهنگ استفاده از این کارت نزد فروشندگان بود. آنان کارمزد حدود نیم تا یک و نیم درصد قیمت کالا یا خدمت را از دارنده کارت دریافت میکردند.
هشت سال بعدحدود هفت سالی از صدور نخستین دستورالعمل درباره کارت اعتباری گذشت اما در حالی که تعداد کارتهای صادره بانکی به بیش از ٤/٤٨ میلیون کارت رسیده بود تنها ٢٨١ هزار فقره کارت اعتباری معادل نیم درصد کل کارتها صادر شد. ضمن اینکه تعداد تراکنشها و حجم مبالغ خرید انجام شده با این کارتها هیچگاه تا اکنون اعلام نشده تا در خصوص فعال بودن و کیفیت عملکرد این نوع کارت نیز تحلیل واقعی انجام شود. در چنین شرایطی درسال ٨٧ نوبت اداره نظامهای پرداخت رسید تا با ردیف کردن ٦ قانون و مصوبه در مقدمه خود در ٢٩ آبان سال ١٣٨٧ اعلام کند: ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ ﺍﺟﺮﺍﻳـﻲ صدور و ﺭﺍﻫﺒﺮﻱ ﮐﺎﺭﺕ ﺧﺮﻳﺪ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﻱ در ﺷﺒﻜﻪ ﺑﺎﻧﻜﻲ ﻛﺸﻮﺭ در ۲۲ ماده و ١٤ تبصره ﺍﺑﻼﻍ ﻣﻲشود. اما الگوی کلی این ابلاغیه تفاوت زیادی با ساختار آنچه در فروردین ٨٠ ابلاغ شده بود نداشت.
تفاوتها بیشتر در میزان توضیحات و تشریح بیشتر بود. برای مثال اگر در ابلاغیه اول از ایجاد نظام مشخص اندازهگیری ریسک سخن گفته شده بود، در ابلاغیه دوم مقوله اعتبارسنجی مشتری به صورت مشخص مورد تاکید قرار گرفته بود. همچنین مبلغ سقف اعتبار از ٣٠ میلیون ریال به ٦٠میلیون ریال از منابع قرضالحسنه افزایش یافت.
سه سال دیگر گذشتپس از گذشت ١٠ سال همچنان کارت اعتباری محل تردید بانکها بود. در شهریور سال ١٣٩٠ اداره کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبازه با پولشویی سومین بخشنامه را با عنوان «دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه به بانکها» ابلاغ کرد. بعد از این دستورالعمل نیز برای کارتهای اعتباری میزان تعداد چند دستورالعمل صادر شد که همه این بخشنامهها اثر مثبتی بر روند توسعه استفاده از کارت اعتباری نداشت. این دستورالعمل بنا بر تغییر عقد از قرض الحسنه به مرابحه دچار تغییراتی در ساختار شده بود اما در عمل تفاوت زیادی در فرآیند اجرا ایجاد نکرده بود.
چهارسال سال دیگر هم گذشت و فقط تعداد مادههای دستورالعملها افزایش یافت. در مرداد سال ٩٤ از سوی بانک مرکزی دستورالعمل کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه اصلاح شد. تدوینکنندگان در اصلاحیه با اشاره به دستورالعمل سال ٩٠ نوشته بودند: ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺑﺎﺯﺧﻮﺭﺩﻫﺎﻱ ﻭﺍﺻﻠﻪ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﺭﻓﻊ ﺑﺮﺧـﻲ، ﺍﺑﻬﺎﻣﺎﺕ ﻭ ﺍﻳﺮﺍﺩﺍﺕ ﻣﻮﺟﻮﺩ، ﺍﻧﻄﺒﺎﻕ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻔﺎﺩ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﺎ ﻣﻘﺘﻀـﻴﺎﺕ ﻭ ﺷـﺮﺍﻳﻂ ﻓﻌﻠـﻲ ﺟﺎﻣﻌـﻪ، ﺗﺮﻭﻳﺞ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﺕ ﻫﺎﻱ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﻱ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ بانکی ﻭ ﻧﻴﺰ ﻓـﺮﺍﻫﻢ کردن ﺑﺴـﺘﺮ ﻻﺯﻡ ﺟﻬـﺖ ﺍﺟـﺮﺍﻱ ﻧﺮﻡ افزاری و ﺳﺨﺖ ﺍﻓﺰﺍﺭﻱ کارت اعتباری ﻣﺮﺍﺑﺤﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻧﮏ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﻧﮕﺮﻱ ﻣﻔﺎﺩ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ ﺻﺪﺭﺍﻻﺷـﺎﺭﻩ کرد.
در این زمان یعنی مرداد سال ٩٤ تعداد کارتهای اعتباری صادره با توجه به توضیحاتی که پیشتر داده شد در عمل حدود ٩٠٠ هزار فقره است. اگر چه در آمار ٦/١ میلیون ذکر شده است. سهم این میزان کارت اعتباری از مجموعه ٣٥٥میلیون کارت رقم ٢٥/٠ درصد است. حتی اگر ٦/١ میلیون اعلام شده در آمار بانک مرکزی را هم لحاظ کنیم این تعداد کارت حدود ٤٥/٠ درصد کل کارتهای صادره بانکی است.
مقایسه دستور العملهای صادره درباره کارت اعتباری تا سال ٨٤ نشان میدهد تعداد مادههای دستورالعملهای کارت اعتباری از ١٨ ماده در سال ٨٠ به ٣٥ ماده در سال ٩٤ افزایش پیدا کرده بود اما در عمل هیچ اتفاقی در خصوص گسترش استفاده از کارت اعتباری در کشور رخ نداده بود. نهایتا در تابستان ٩٥ باز تب توسعه کارت اعتباری در بانک مرکزی فزونی گرفت و در ١٨ شهریور جاری سایت بانک مرکزی نوشت: دستورالعمل جدید کارت اعتباری مرابحه ابلاغ شد. در ذیل دستورالعمل نوشته شده است: ««ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ ﺍﺟﺮﺍﻳﻲ ﮐﺎﺭﺕ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﻱ» ﺗﺒﺼﺮﻩ در٣٨ ماده و ٥ تبصره در ﻳﺎﺯﺩﻫﻤﻴﻦ ﺟﻠﺴﻪ ﮐﻤﻴﺴﻴﻮﻥ ﻣﻘـﺮﺭﺍﺕ ﻭ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﻣوﺳﺴﺎﺕ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﻱ بانک ﻣﺮﮐﺰﻱ ﻣﻮﺭﺥ ٣١/٥/٩٥ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﺑﻼﻍ ﻻﺯﻡ ﺍﻻﺟﺮﺍ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.»
به تعبیر دیگر در حالی که تعداد مواد دستورالعملها از ١٨ به ٣٨ رسیده اما سهم کارت اعتباری از تقریبا نیم درصد به نصف یعنی ٢٧/٠ درصد کاهش یافته است. در آخرین آمار منتشره از سوی بانک مرکزی تعداد کارتهای صادره کارت اعتباری به ٩٥٠ هزار فقره رسید که این میزان سهم ٢٧/٠ درصدی در ٣٤٤میلیون فقره کل کارتهای صادره بانکی را به خود اختصاص داده است .
کارتهای سه رنگ اعتباریکارتهای اعتباری خرید کالا در سه رنگ برنزی تا سقف ۱۰ میلیون تومان، نقرهای ۳۰ میلیون تومان و طلایی ۵۰ میلیون تومان صادر و براساس بازپرداخت اقساط از سوی مشتری به وی تحویل میشود. سود بازپرداخت تسهیلات این کارتها براساس عقود مبادلهای که اکنون با سود عقود مشارکتی برابر و تا ۱۸ درصد است، خواهد بود. گرچه قرار بود کارتهای اعتباری خرید کالای ایرانی به مدت یکسال توزیع شود، اما براساس موافقتی که از سوی بانک مرکزی انجام شد تا پایان سال جدید زمان آن تمدید شده و در این حالت متقاضیان اکنون با دو گزینه برای دریافت کارتهای اعتباری در شبکه بانکی مواجه خواهند بود.
اما کارتهای اعتباری سهرنگ قرار است به زودی جایگزین تسهیلات خرد از جمله کالا، خودرو و امثال آن شود و براساس وعده بانک مرکزی این کارتها حداکثر تا پایان سال آینده جای وامهای خرد را خواهد گرفت. در مورد کارتهای جدید اعتباری باید این را هم اضافه کرد که خرید طی ماه انجام شده و در پایان آن صاحب کارت میتواند نسبت به تسویه بدهی اقدام کند، اما اگر تسویه وجود نداشت دارندگان باید مانده بدهی خود را به مدت ۱۲ تا ۳۶ ماه تقسیط کرده و پرداخت کنند. در اعطای این کارتها اعتبارسنجی مشتریان و سابقه خوشحسابی آنها مورد توجه بوده و هر شهروند میتواند از بانکهای مختلف کارت اعتباری بگیرد، اما سقف اعتبار دریافتی نمیتواند بیش از ۵۰ میلیون تومان باشد.