bazarnews

کد خبر: ۶۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
«ارتباطات بانکی» و «بحران‌های منطقه» کلیدواژه گفت‌وگوها
حسن روحانی در دومین روز سفر خود به نیویورک، تمام روز را به دیدارهای دوجانبه با مقامات ارشد کشورهایی چون ژاپن، سوئد، نروژ، بلغارستان، پاکستان، عراق و همچنین دبیر کل سازمان ملل متحد سپری کرد.
بازار نیوز - حسن روحانی در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن که شامگاه چهارشنبه به وقت نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، اظهارداشت: آماده ایم نقشه راه مناسبات اقتصادی مشترک طی ده سال آینده را تدوین کنیم.

روحانی با اشاره به توافقات انجام شده در سفر وزیر اقتصاد کشورمان به توکیو، گفت: برای تسریع در اجرای توافقات بانکی اعتباری، نیازمند تلاش مشترک هستیم و ضروری است بانک‌های ژاپنی برای تامین نیازهای مربوط به مناسبات اقتصادی فعال شوند.

رئیس‌جمهور با استقبال از سرمایه گذاری و همکاری های مشترک در حوزه فناوری از جمله حوزه بهداشت و درمان و فعالیت های علمی و محیط زیست، افزود: اکنون این فرصت مهیا است که توکیو مانند گذشته در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کند.

نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار مجدد با رئیس‌جمهور کشورمان، اظهارداشت : ژاپن قدردان رویکرد ایران در تعامل سازنده با جامعه بین المللی است و در جهت توسعه مناسبات در حوزه های متنوع تلاش می کند.

شینزو آبه با تاکید بر ضرورت توسعه بیش از پیش سطح همکاری های تهران - توکیو، گفت: آرزو می کنم روابط اقتصادی دو کشور را به بالاترین سطح ممکن برسانیم و در همین راستا نیز همکاری های دو کشور در حوزه محیط زیست و ایمنی فعالیت های صلح آمیز هسته ای ادامه دارد.

وی با بیان اینکه توکیو از ارتباط بانکی و همکاری شرکت‌های ژاپنی با بخش خصوصی ایران حمایت می کند، تصریح کرد: از ابتکار شما استقبال می کنم و دستور می دهم تا تدوین نقشه راه همکاری بلند مدت ده ساله توکیو و تهران در دستور کار قرار گیرد.

نخست وزیر سوئد: به زودی به تهران می‌آیم
روحانی همچنین در دیدار با استفان لوون، نخست وزیر سوئد که در محل اقامت رئیس‌جمهور انجام شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده جذب و مشارکت در سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی است و باید بخش خصوصی دو کشور را با امکانات یکدیگر آشنا و آنها را به مشارکت و همکاری بیشتر تشویق کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه همکاری های بانکی می تواند پایه روابط نوین اقتصادی دو کشور باشد، اظهارداشت:حل و فصل برخی مشکلات بانکی تحول بزرگی نیز در روابط ایران و کشورهای اروپایی ایجاد خواهد کرد و امیدواریم شاهد فعالیتهای اقتصادی مشترکی به نفع دو کشور و منطقه، با کشور دوست سوئد باشیم.

روحانی با اشاره به اینکه دولت های اروپایی و از جمله سوئد باید به بانکهای بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند، گفت: توسعه همکاری های بانکی و برداشتن موانع در این مسیر، بخشی از تعهدات طرفین طبق برجام و قطعنامه مرتبط با آن در شورای امنیت است.

وی همکاری های بانکی را یکی از پایه های روابط اقتصادی دو کشور ذکر کرد و افزود: با شماری از کشورها همکاری های جدید بانکی را آغاز کرده ایم و مایلیم چنین همکاری را با بانکهای اروپایی و از جمله سوئدی نیز داشته باشیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عضویت سوئد در شورای امنیت، گفت: حضور سوئد در شورای امنیت با توجه به فرهنگ و رویه معتدلی که مردم این کشور دارند می تواند در حل مسایل پیچیده بین المللی بسیار مفید باشد.

روحانی با اشاره به مسایل بسیار پیچیده و مهم در منطقه و تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی یکی از مهمترین پایه های ثبات در منطقه و محو ریشه های تروریستی است، گفت که دو کشور می توانند در نحوه کمک رسانی انساندوستانه به مردم آسیب دیده منطقه همکاری کنند.

نخست وزیر سوئد نیز در این دیدار با بیان اینکه در ماه های آتی در صدر یک هیات بزرگ اقتصادی راهی تهران می شود، گفت : سوئد به دنبال توسعه روابط با ایران در همه عرصه ها بویژه اقتصادی است.

استفان لوون با اشاره به روابط قوی دو کشور در حوزه های مختلف، اظهارداشت: بی صبرانه منتظر دیدار از ایران هستم و باید با تلاش بیشتر موانع همکاری بانکی را برداریم.

نخست‌وزیر نروژ: از فرصت برجام استفاده می‌کنیم
روحانی روز چهارشنبه به وقت نیویورک در دیدار «ارنا سولبرگ» نخست‌وزیر نروژ نیز با اشاره به ظرفیت‌های موجود دو کشور برای ارتقاء همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، گفت: جمهوری اسلامی ایران از همکاری و فعالیت شرکت‌های نروژی در حوزه انرژی و سایر بخش‌های اقتصادی خود استقبال می‌کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز در فضای پسابرجام باید هر دو کشور برای توسعه و ایجاد تنوع در مناسبات و همکاری‌های خود به نفع دو ملت استفاده کنند.

روحانی همچنین بر توسعه روابط و همکاری‌های بانکی، علمی، فرهنگی و فناوری تهران – اسلو تأکید کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه مشکلات منطقه نیازمند راه حل سیاسی است، اظهار داشت: به‌رغم پیچیدگی‌ها و مشکلات موجود در منطقه، راه‌حل نهایی، اتخاذ رویکرد سیاسی و مذاکره است و بدون تردید اگر توافق سیاسی حاصل شود مبارزه و بیرون راندن تروریست‌ها سریعتر و امکان‌پذیرتر خواهد بود.

روحانی تأکید کرد: تهران و اسلو در مسایل منطقه‌ای می‌توانند رایزنی‌ها و همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر داشته باشند و معتقدیم اگر جامعه جهانی خواستار حل و فصل مسایل و مشکلات منطقه‌ای است، باید به حامیان تروریست‌ها فشار وارد کند.

«ارنا سولبرگ» نخست‌وزیر نروژ نیز در این دیدار با تأکید بر اراده کشورش بر توسعه و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران، گفت: برجام گشایش جدیدی ایجاد کرده و اکنون فرصت خوبی برای تعمیق روابط دو کشور، بوجود آمده است و مصمم هستیم از این فرصت نهایت استفاده را به عمل آوریم.

نخست وزیر نروژ افزود: تهران و اسلو در زمینه صنایع و فناوری جدید ظرفیت زیادی برای همکاری دارند و امیدوارم پس از برجام شاهد تحولات خوبی در عرصه روابط همه جانبه دو کشور باشیم.

بلغارستان، دروازه ورود ایران به اروپا
حسن روحانی همچنین در ملاقات با رئیس‌جمهور بلغارستان از این کشور به عنوان یکی از دروازه های ایران برای رسیدن به اروپا نام برد و گفت: با برنامه ها و همکاری های منطقه ای شبکه ریلی ایران از شرق آسیا تا بنادر گرجستان و از آنجا نیز از طریق دریای سیاه به بنادر بلغارستان اتصال خواهد یافت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای ما مهم است که مسیرهای تجاری متقابل بین منطقه و اتحادیه اروپا با کشورهای دوست نظیر بلغارستان ایجاد کنیم، گفت: بخش های خصوصی باید با ظرفیت های دو کشور آشنا و برای افزایش روابط حمایت شوند بویژه اینکه در ایران به عنوان قلب یک بازار منطقه ای 400 میلیونی، فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری شرکت های بلغارستانی وجود دارد .

روحانی همچنین با توجه به پیشرفت های دو کشور در حوزه های علمی و فناوری اظهارداشت: در حوزه هایی از جمله داروسازی، از تاسیس شرکتهای مشترک و صادرات تولیدات آنها به بازارهای منطقه ای استقبال می کنیم.

رئیس‌جمهور بلغارستان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه صوفیه خواهان تقویت همکاری های خود با تهران است، تفاهم، بردباری، صلح و دوستی را رویکرد مشترک دو کشور دانست و اظهارداشت: بلغارستان به عنوان کشوری دوست، علاقمند است که پایه ای برای روابط ایران با کل اتحادیه اروپا باشد.

روسن پلونلیف افزود: بلغارستان آماده تسهیل روند تجارت ایران با اروپا است و در عین حال آماده است در حوزه تولید تجهیزات داروسازی سرمایه گذاری کند.

وی اظهارداشت: بلغارستان همچنین آماده است شرکت‌های ایرانی را برای حضور فعال‌تر و با هزینه ای کمتر در اروپا یاری دهد.

ایران انرژی مورد نیاز پاکستان را تامین می‌کند
روحانی عصر چهارشنبه به وقت نیویورک در دیدار نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز، با بیان اینکه روابط دو کشور روز به روز در حال توسعه است، اظهار داشت: مردم ایران جایگاه ویژه‌ای برای توسعه روابط با پاکستان قایل هستند و این نتیجه پیوند فرهنگی و تاریخی با مردم پاکستان است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران برای تأمین انرژی مورد نیاز پاکستان آمادگی دارد، گفت: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های علمی و فرهنگی نیز همکاری‌های خود را هر چه بیشتر افزایش دهند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: روابط بانکی پایه اصلی مناسبات اقتصادی است و باید برای عملیاتی شدن و تسریع در اجرای توافقات بانکی، تلاش‌های ویژه‌ای را انجام دهیم.

روحانی با بیان اینکه ایران امنیت و پیشرفت پاکستان را امنیت و پیشرفت خود می‌داند، گفت: بندر گوادر را رقیب چابهار نمی‌‌دانیم و هر بخشی از پاکستان که توسعه یابد آن را توسعه خود می‌دانیم.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: همواره تلاش ایران بر این بوده که مرزهای دو کشور، مرز امنیت و دوستی باشد و امروز پیشرفت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده و باید همچنان تلاش‌های خود در این زمینه را ادامه دهیم.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه پاکستان و ایران را یک ملت، یک کشور و یک دولت می‌دانیم، گفت: فرهنگ، سنت و اقتصاد ما مکمل یکدیگر است و بدنبال افزایش سطح همکاری های خود با تهران هستیم.

نخست وزیر پاکستان با بیان اینکه سطح مناسبات تجاری فعلی دو کشور با ظرفیت‌های موجود همخوانی ندارد، گفت: باید در این زمینه تلاش‌های خود را تقویت کنیم تا تجار و بازرگانان دو کشور با تسهیلات بیشتری فعالیت کنند.

نواز شریف تصریح کرد: پاکستان هم توسعه بندر چابهار را تحولی مثبت و مکمل بندر گوادر و کرویدور ایران، پاکستان و چین می‌داند.

لغو روادید میان ایران و عراق؛ به زودی
روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با نخست‌وزیر عراق هم دیدار کرد. وی در این دیدار با ابراز خرسندی از توسعه روزافزون روابط دو کشور در همه زمینه‌ها بر تقویت همکاری‌های بانکی نیز تأکید کرد و گفت: اراده تهران، توسعه روابط همه جانبه با بغداد است.

روحانی همچنین با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین حسینی، از میزبانی بزرگ عراق در این ایام از زائرین حسینی قدردانی کرد و گفت: امیدوارم در آینده نزدیک دو طرف با لغو ویزا بتوانند رفت و آمد مردم خود را برای زیارت هموارتر کنند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در این دیدار روابط تهران - بغداد را استراتژیک و دارای منافع مشترک و منطقه ای دانست.

وی با اشاره به همکاری ایران در عرصه مبارزه با تروریسم گفت: امروز هزاران نیروی مردمی علیه داعش در حال نبرد هستند و این گروه تروریستی تقریباً در مرحله آخر عمر خود در عراق قرار دارند و تلاش داریم به زودی راه را برای آزادی موصل تسهیل کنیم.

نخست وزیر عراق تأکید کرد: هدف عراق از نبرد با تروریست‌ها تنها آزادی سرزمین نیست بلکه به دنبال آزادی مردم از دست تروریست‌ها هستیم و در این راستا تلاش داریم با همکاری‌ جامعه بین المللی مشکلات را کمتر کنیم.

العبادی در ادامه از برنامه‌ریزی برای تسهیل شرایط برای زایران عتبات عالیات خبر داد و گفت: به دنبال تسهیل امور و رسیدن به مرحله لغو ویزا در این زمینه هستیم.

انتقاد روحانی به گزارش‌های برجامی بان کی‌مون
دیدار با دیدار دبیرکل سازمان ملل متحد دیگر برنامه روز گذشته روحانی در نیویورک بود. رئیس‌جمهور در این ملاقات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نماد گفت وگو و همکاری به جای اختلاف در عرصه بین المللی دانست و تاکید کرد که وظیفه همگان بویژه دبیرخانه سازمان ملل متحد، حفظ و تقویت برجام است و این موضوع ایجاب می کند که گزارش های اجرایی دبیرکل از روند اجرای قطعنامه 2231 واقع بینانه، مستقل و موجب تقویت همکاری ها باشد.

وی اظهارداشت: برجام فرصت خوبی برای نشان دادن قدرت گفتگو و تقویت دیپلماسی چندجانبه بود و زمینه ایفای نقش سازمان ملل را نیز در مورد مسایل اختلافی فراهم کرد. در همین چارچوب انتظار این است که در مراحل مختلف اجرای برجام، دبیرخانه همواره نقش حمایتی و تسهیل کننده داشته باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فضای پسابرجام باید فضای همکاری باشد، گفت: اگر یک طرف به همه تعهداتش دقیق عمل کند در حالیکه طرف دیگر در اجرای تعهداتش تعلل می کند، این بزرگترین خدشه به توافق برجام و اصل گفتگو است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات مهم منطقه خاورمیانه بویژه سوریه و یمن اشاره کرد و اظهارداشت: در یمن استمرار حملات نظامی و ارتکاب جنایات جنگی بسیار نگران کننده است، به طور مداوم همه کنوانسیون های بین المللی در این کشور نقض می شوند. این جنگ علیه مردم یمن بدون مبنا و برخلاف همه مقررات شروع و با بمباران زنان و کودکان ادامه یافته و عمده سازمان های بین المللی نیز بیطرف تایید می کنند که کشوری در آنجا مرتکب جنایات جنگی شده است.

رئیس‌جمهور در موضوع سوریه با تاکید بر آمادگی ایران برای تداوم نقش سازنده اش در این کشور گفت: در روند مبارزه با تروریسم اصل مهم حفظ حاکمیت و یکپارچکی کشورها است و در شرایط کنونی مسایل انسانی نیز در صدر اولویت ها است.

روحانی با بیان اینکه سازمان ملل باید به وظیفه و رسالت خود در قبال مردم یمن عمل کند ، اظهارداشت: از سازمان ملل انتظار می رود که به رغم برخی فشارها، از اصول اولیه حقوق بشر در یمن کوتاه نیاید و به وظیفه اش عمل کند. سازمان ملل و دبیر کل باید مسوولیت مهم خود را در این مقطع تاریخی ایفا کنند.

رئیس‌جمهور در این دیدار با اشاره به تمجید دبیر کل از ریاست 4 ساله ایران بر جنبش عدم تعهد، با بیان اینکه ما طی دوره ریاست خود تلاش کردیم که جنبش در مسیر رسیدن به اهدافش فعال تر باشد، ابراز امیدواری کرد که این جنبش به عنوان جمعی تاثیرگذار در عرصه بین الملل بتواند براساس اهداف و اساسنامه عمل کرده و موفق باشد .

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز در ابتدای این دیدار با اشاره به دوره ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد گفت که کار فوق العاده و درخشان شما را در دوره ریاست جنبش غیرمتعهدها تحسین می کنم.

دبیر کل سازمان ملل متحد در ادامه به موضوع برجام اشاره و تصریح کرد: تمام طرفین باید از تمام قوا برای پایبندی اعضا برتعهداتشان استفاده کنند.

وی در ادامه به موضوعات سوریه و یمن پرداخت و با تاکید بر ضرورت یافتن یک راه حل با دوام برای بحران های سوریه و یمن، خواستار حمایت های بیشتر و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در جهت حل این بحران ها شد.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: