bazarnews

کد خبر: ۶۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۶
همتی رئیس بانک مرکزی مدتی پیش خودرو سازی کشور را مورد انتقاد قرار داد که با واکنش وزیر صمت مواجه شد. در توئیتر نیز برخی از کاربران به بیان دیدگاه خود پرداختند.

چند روز پیش در نشستی که رئیس بانک مرکزی با اعضاء اتاق بازرگانی داشت، بحث هایی در خصوص برنامه های پیش رو و اتفاقات گذشته صورت گرفت که مهمترین آن تسهیل امور برای صادرات کالاها و پرداختن به موضوع ارز 4200 تومانی بود.

همتی: 4 هزار میلیارد تومان ریالی و 840 میلیون یورو ارزی به خودروسازان دادیم!

همتی رئیس بانک مرکزی در میان صحبت هایش با اشاره به هدر رفتن اعتباری که برای خودروسازان در نظر گرفته شده است، آنها را سیبل انتقاد خود قرار داد و گفت: « پارسال برای اینکه حسن‌نیت خودم را نشان دهم، ۴ هزار میلیارد تومان ریالی و ۸۴۰ میلیون یورو به‌ صورت ارزی به آن‌ها اختصاص دادیم. بعضی‌ بی‌انصافی می‌کنند و ما را مورد نقد قرار می‌دهند. اما من آن زمان به خودروسازان گفتم ۸۴۰ میلیون یورو را به شما مانند ال‌سی خارجی می‌دهم و شما سال دیگر این مبلغ را یا ریالی یا ارزی برگردانید. اما آن‌ها گفتند چرا ما ریسک نرخ ارز یک‌سال آینده را بپذیریم؟ شاید ارز گران شود. به آن‌ها گفتم شما که هر روز قیمت خودرو را بالا می‌برید، ریسک نرخ ارز را هم نمی‌خواهید بپذیرید؟ آن ریسک را هم بانک مرکزی باید بپذیرد؟ یک‌سال معطل کردند و این ارز را نگرفتند.»

خودروسازان می خواهند هرچه که گفتند، بانک مرکزی بگوید چشم

وی افزود: «ارز را ما به‌عنوان بانک مرکزی نمی‌فروشیم. ارز را به بانک عامل می‌دهیم و آن‌ها می‌فروشند. بانک عامل هم می‌خواهد ریال را به نرخ روز به بانک مرکزی بدهد. در نتیجه ارز را فروخت؛ بنابراین، این خودروسازان بودند که ریسک را نپذیرفتند. مقصر بانک مرکزی نبود. آن‌ها خودشان می‌خواهند همه چیز به نفعشان باشد و هر چه گفتند بانک مرکزی بگوید چشم. تا صحبتی هم می‌کنیم می‌گویند این همه کارگر داریم و اگر آسیب ببینیم بحران ایجاد می‌شود. تا کی می‌خواهیم این خودروسازی فشل را ادامه دهیم؟ بانک مرکزی چرا باید تاوانش را بدهد؟»

واکنش وزیر صمت به صحبت های همتی چه بود؟

صحبت های تند رئیس بانک مرکزی، مقدمه را برای پاسخ رحمانی وزیر صمت، فراهم کرد. رحمانی در حاشیه مراسم انعقاد تفاهمنامه داخلی ساری تجهیزات صنایع پتروشیمی در پاسخ سوال خبرنگاران در خصوص فشل خواندن صنعت خودروسازی توسط رئیس بانک مرکزی، گفت: «رییس کل بانک مرکزی خودش اعلام کرده و خودش نیز باید این موضوع را ثابت کند.»

میرخانی: مگر بانک مرکزی فشل نیست؟

یک روز بعد از سخنان عبدالناصر همتی علیه خودروسازان و «فشل» خواندن آنها، دبیر انجمن خودروسازان سخنان همتی را «بسیار غیرکارشناسی و عوام‌گرایانه» توصیف کرد.

داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان ایران نیز همزمان با رد ادعای همتی درباره تسهیلات ارزی همزمان اعلام کرده است «چرا همتی گفته صنعت خودرو فشل است؟ مگر بانک مرکزی فشل نیست؟ مگر نقدینگی به شدت بالا نرفته است؟ بانک مرکزی نتوانست نرخ تورم، نقدینگی و نرخ ارز را کنترل کند. بانک مرکزی باعث شد که خودروسازان به این روز بیفتند. اگر خودروسازی فشل است اول باید بانک مرکزی فشل بودنش را برطرف کند».

وی در ادامه گفت اگر به خودروسازان تسهیلات پرداخت نشود، تولید داخل تعطیل می شود و باید ۱۵ میلیارد دلار بابت واردات خودرو هزینه شود.

در توئیتر چه خبر است؟

در میان کش و قوس های ایجاد شده بین مسئولین مربوطه، برخی از کاربران توئیتر هم با پرداختن به این موضوع، نظرات خود را در قالب توئیت اعلام کردند.

کاربر شازده کوچولو ضمن اشاره به صحبت های وزیر صمت، با انتشار عکسی از تناقض بین صحبت ها و رفتارهای ایشان پرده برداشت.

همتی: خودروسازی‌مان فشل است/ رحمانی: ثابت کنید! / نظر توئیتری‌ها چیست؟

 

مجید قربانی نیز در توئیت خود به وزیر صمت انتقاد وارد کرده و در خصوص فشل بودن خودروسازی گفت: «دیگه هر کور مادرزادی میدونه اینو!»

همتی: خودروسازی‌مان فشل است/ رحمانی: ثابت کنید! / نظر توئیتری‌ها چیست؟

 

همچنین کاربری با شناسه جالب توجهی به نام «خنذر پنذری» با اشاره به یک لطیفه قدیمی، از بدیهی بودن نسبت فشل، به خودروسازی گفت.

همتی: خودروسازی‌مان فشل است/ رحمانی: ثابت کنید! / نظر توئیتری‌ها چیست؟

 

سعید مالکی، خبرنگار مستقل و فعال توئیتری نیز در توئیتی طنز، وزیر صمت را دعوت به تجربه رانندگی با خودروهای پراید و سمند کرد.

همتی: خودروسازی‌مان فشل است/ رحمانی: ثابت کنید! / نظر توئیتری‌ها چیست؟

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: