bazarnews

کد خبر: ۶۱۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
روز چهارشنبه 8 آبان 98، قیمت جهانی اونس طلا به 1490 دلار در بازار جهانی رسید.

 همچنین با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 11210 تومان، نرخ طلا و سکه کاهشی شد و مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار یک میلیون و 728 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 398 هزار و 900 تومان، سکه طرح جدید 3 میلیون و 900 هزار تومان، طرح قدیم 3 میلیون و 895 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 10 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 210 هزار تومان و سکه یک گرمی 820 هزار تومان معامله شد.

 صرافی‌های مجاز بانکی و ملی نیز نرخ فروش دلار را 11 هزار و 150 تومان، نرخ خرید دلار را 11 هزار و 50 تومان، نرخ فروش یورو 12 هزار و 450 و نرخ خرید یورو را 12 هزار و 350 تومان اعلام کردند.

سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای روز دوشنبه 6 آبان 98 را برای دلار 11 هزار و 95 تومان، یورو 12 هزار و 362 تومان، پوند انگلیس 13 هزار و 961 تومان، درهم امارات 3 هزار و 55 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 11 تومان و یوآن چین یک هزار و 670 تومان اعلام کرد.

در بازار ارز رسمی، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز چهارشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۲ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز دوشنبه افزایش و قیمت ۱۶ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۸ ارز دیگر نیز ثابت ماند. براساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز چهارشنبه 8 آبان ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز دوشنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۸۴ ریال افزایش نسبت به روز دو شنبه ۵۴ هزار و ۲۴ ریال و هر یورو نیز با ۱۰۷ ریال افزایش نسبت به روز دو شنبه ۴۶ هزار و ۶۵۷ ریال ارزش‌گذاری شد. همچنین قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به‌طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۴۶۵ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد که نسبت به روزهای قبل کاهش یافته است. تحولات ارزی نشان می‌دهد که قیمت دلار در بازار ارز در هفته‌های اخیر و پایان ماه‌های محرم و صفر در سراشیبی قرار گرفت و کاهش یافت. این در حالی است که قیمت یورو در روزهای اخیر ثابت بوده است. اما برخی کارشناسان انتظار دارند که مانند سال‌های قبل، باپایان ماه صفر و همچنین خریدهای نیمه دوم سال و نزدیک شدن به پایان سال میلادی و تسویه حساب شرکت‌ها، تاحدودی شاهد ثبات نرخ ارز یا افزایش احتمالی آن باشیم. البته برخی صاحب‌نظران معتقدند که پدیده خاصی در طرف تقاضا رخ نداده و لذا نمی‌توان شاهد رشد نرخ ارز بود زیرا رکود برخی بازارها و گرانی و افزایش قیمت‌ها و تورم، قدرت خرید را کاهش داده و لذا نمی‌توان انتظار رشد نرخ ارز را داشت. ضمن اینکه در دو سال اخیر نرخ ارز تاحدود زیادی رشد خود را در مقایسه با تورم و نقدینگی پیش خور کرده است.

از سوی دیگر، گرچه هنوز تصمیم نهایی در مورد تعیین نرخ دلار در بودجه سال آینده اخذ نشده، اما احتمالا متفاوت از سال جاری و با تعیین یک نرخ برای تمامی کالاها همراه خواهد بود. به گزارش ایسنا، حدود یک ماه دیگر لایحه بودجه ۱۳۹۹ به مجلس شورای اسلامی می‌رود و این در حالی است که همچنان رایزنی‌ها در مورد ارقام کلان بودجه بین بودجه‌نویسان و سازمان برنامه و بودجه و همچنین دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه ادامه دارد. تعیین نرخ دلار در بودجه از اهمیت ویژه‌ای در هر سال برخوردار است، چراکه مبنای تبدیل درآمد نفتی به ریال بوده و از سویی دیگر با توجه به شرایط ارزی کشور در مورد تامین ارز واردات مورد توجه است. هنوز تصمیم نهایی در مورد وضعیت ارز در بودجه سال آینده گرفته نشده، اما اطلاعات دریافتی از این حکایت دارد که بحث‌هایی در مورد تعیین یک نرخ برای تمامی واردات مطرح است بطوری که احتمالا نرخ ارز سامانه نیما به عنوان مبنای تبدیل دلار به ریال و واردات کالا قرار گیرد و در این بین این موضوع مطرح است که تمامی کالاها با نرخ نیمایی تامین ارز شده و برای کالاهای اساسی و دارو یارانه‌ای اختصاص پیدا کند. البته این بحث‌ها نیز نهایی نیست و هرگونه تغییری احتمال دارد ایجاد شود.

برای امسال دولت نرخ میانگین موزون ۵۴۰۰ تومان را برای دلار در بودجه تعیین کرد؛ بطوری که کالاهای اساسی و دارو نرخ ۴۲۰۰ تومان دریافت می‌کردند و سایر کالاها با نرخ بازار نیما تامین ارز شدند. اما در همین رابطه نیز بحث‌ها و چالش‌هایی وجود داشت که احتمالا موجب شده برای سال آینده یک نرخ مدنظر قرار گیرد.در حال حاضر نرخ ارز در سامانه نیما حدود ۱۱ هزار تومان است که فاصله آن با نرخ ۴۲۰۰ تومانی موجب ایجاد رانت و مسائل خاص خود شده بود. از سوی دیگر با افزایش احتمال سومین کاهش نرخ بهره امریکا ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش بدون تغییر باقی ماند. به گزارش رویترز، معاملات روز چهار شنبه بازارهای ارز بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قرار گرفت. پس از مدت‌ها کش و قوس، مجلس این کشور سرانجام با خواسته دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کرد. انتخابات پارلمانی دوازدهم دسامبر که نخستین انتخابات مجلس انگلیس در ماه دسامبر طی یک قرن اخیر نیز محسوب می‌شود، احتمالا به سه سال جنجال بر سر مساله برگزیت خاتمه خواهد داد. اتحادیه اروپا نیز با ارسال نامه‌ای به بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که تصمیم گرفته است مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را تا پایان ماه ژانویه سال آینده میلادی تمدید کند. در معاملات، پوند نسبتا بدون تغییر نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۶۳ دلار مبادله شد هر چند هنوز زیان این هفته ارز انگلیسی در برابر دلار بالای یک درصد باقی مانده است. همچنین هر یورو به ۱.۱۱۱۰ دلار افزایش یافت تا مجددا موفق به بازپس‌گیری کانال ۱.۱۱ دلاری شود. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، نسبتا بدون تغییر در مقایسه با روز گذشته و در سطح ۹۷.۶۸۲ واحد بسته شد. در برابر دیگر ارز مهم اروپایی، نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۰۶۱ دلار اعلام شد. رویداد مهم دیگر بازار ارز در معاملات امروز، احتمال بالای کاهش نرخ بهره برای سومین بار متوالی در سال جاری توسط فدرال رزرو بود. بسیاری از ناظران با توجه به کاهش رشد اقتصادی امریکا و باقی ماندن اختلافات تجاری با چین معتقدند بانک مرکزی امریکا چاره‌ای جز تداوم رویکرد انبساطی ندارد. سامومیتو میتسوئی، استراتژیست ارزی در موسسه “ میتسوئی دی اس است منیجمنت “ گفت: معامله گران به دنبال مشخص‌تر شدن موضع فدرال رزرو در خصوص چشم‌انداز سیاست‌های پولی هستند. احتمالا بانک مرکزی از رفتاری که منجر به هیجانی شدن بیش از حد بازارها شود خودداری خواهد کرد و تا زمانی که شاهد یک ریسک واقعا بزرگ نباشیم، شاهد تغییر ریل محسوسی در سیاست‌های فدرال رزرو نیز نخواهیم بود.

همچنین در معاملات روز چهار شنبه بازارهای ارز، هر دلار امریکا به ۱.۳۰۹۰ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۲۴ دلار سنگاپور مبادله شد. فیلیپ وی، استراتژیست ارشد بازار ارز در بانک “ دی بی‌اس “ سنگاپور گفت: ریسک‌ها سر راه اقتصاد جهانی باقی مانده‌اند اما نشانه‌هایی از بهبود وضعیت پدیدار شده است. روند افزایش تنش‌های بین چین و امریکا متوقف شده است و به نظر می‌رسد که بانک مرکزی امریکا دست به کاهش نرخ بهره دیگری خواهد زد. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با اندکی کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۰۸.۸۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۵۷۰ دلار مبادله شد.

همچنین قیمت طلا تحت تاثیر احتمال تاخیر در توافق تجاری امریکا و چین که صعود بازارهای سهام را متوقف کرد و در آستانه اعلام تصمیم بانک مرکزی امریکا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تغییر چندانی نداشت و تقریبا ثابت ماند. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱۴۸۸ دلار و ۶۳ سنت رسید.در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا تغییر چندانی نداشت و در ۱۴۹۰ دلار و ۸۰ سنت ایستاد. به گفته جفری هالی، تحلیلگر شرکت OANDA، به نظر می‌رسد که در حدود قیمت فعلی تا اندازه‌ای تعادل برقرار شده و قیمت‌ها بین ۱۴۸۰ تا ۱۵۲۰ دلار مانده است. اگر بانک مرکزی امریکا در دورنمای سیاست پولی خود رویکرد تسهیلی نشان دهد، برای بالا بردن قیمت طلا کافی خواهد کرد اما اگر نرخ‌های بهره را ثابت نگه دارد برای طلا منفی خواهد بود زیرا بازده اوراق خزانه بالاتر می‌رود و جذابیت سرمایه‌گذاری در طلا را کمتر می‌کند.

سرمایه‌گذاران منتظر نتیجه نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی امریکا هستند که بعدازظهر روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای به پایان می‌رسد. ابزار دیده بان فدرال شرکت CME Group نشان می‌دهد که معامله‌گران احتمال سومین دور کاهش ۲۵ واحدی نرخ‌های بهره امریکا در سال میلادی جاری را بیش از ۹۰ درصد ارزیابی می‌کنند. با این حال تنها ۳۰ درصد کاهش نرخ‌های بهره در دسامبر را پیش‌بینی می‌کنند در حالی که یک ماه پیش این احتمال حدود ۷۰ درصد بود. نرخ‌های بهره پایین‌تر با کاهش هزینه نگهداری طلا که دارایی بدون بازدهی است، سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را جذاب‌تر می‌کند. سکون بازارهای سهام آسیا در معاملات روز چهارشنبه از قیمت طلا پشتیبانی کرد. شاخص MSCI آسیا-اقیانوسیه به جز ژاپن در مقایسه با رکوردشکنی روز سه شنبه، ۰.۱۶ درصد افت داشت. پس از اینکه رویترز به نقل از یک مقام دولت امریکا خبر داد توافق تجاری موقت میان واشنگتن و پکن ممکن است به موقع برای امضا در زمان دیدار ماه آینده سران دو کشور در شیلی آماده نشود، بازارها بخشی از رشد خود را از دست دادند. اما این مقام تصریح کرد که این به معنای شکست توافق نیست و این اظهارات مانع از لطمه دیدن بیشتر جو بازار شد. بر اساس گزارش رویترز، امریکا و چین در مدت بیش از ۱۵ ماه روی میلیاردها دلار صادرات یکدیگر تعرفه تلافی جویانه وضع کردند که باعث برانگیخته شدن نگرانی‌های رکود جهانی و التهاب بازارهای مالی شد و به رشد بیش از ۱۷ درصدی قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون کمک کرد اما تحولات اخیر، رشد قیمت این فلز ارزشمند را محدود کرده است. آماری که روز سه شنبه منتشر شد نشان داد که اعتماد مصرفی امریکا در اکتبر برای سومین ماه متوالی در بحبوحه نگرانی خانواده‌ها نسبت به چشم‌انداز کوتاه‌مدت شرایط کسب و کار و اشتغال، کاهش پیدا کرد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۷ دلار و ۷۸ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری تغییری نداشت و ۹۲۰ دلار و ۲۴ سنت بود. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۳ درصد رشد کرد و ۱۷۸۶ دلار و ۳۴ سنت معامله شد.

  اثر بهره بر نرخ دلار و طلا

دونالد ترامپ نیز بار دیگر از مدیران بانک مرکزی این کشور برای کاهش ندادن نرخ بهره انتقاد کرد. به گزارش رویترز، جنگ بین مدیران بانک مرکزی امریکا با رییس‌جمهور این کشور بر سر نرخ بهره کماکان ادامه دارد ودر تازه‌ترین دور این اقدامات، دونالد ترامپ از مدیران فدرال رزرو خواست تا مسیر دیگر کشورها در نرخ بهره منفی را بپیمایند. وی افزود: آنها درک درستی از شرایط موجود ندارند! ما یک پتانسیل (رشد) نامحدود داریم که تنها توسط فدرال رزرو عقب نگه داشته شده است. مدیران بانک مرکزی امریکا قرار است با یکدیگر در واشنگتن دیدار و در خصوص مهم‌ترین مسائل پولی و مالی این کشور بحث و تبادل نظر خواهند کرد. انتظار می‌رود با توجه به تداوم جنگ تجاری بین امریکا و چین و کاهش رشد اقتصادی این کشور، بانک مرکزی برای سومین مرتبه متوالی در طول سال جاری دست به کاهش نرخ بهره بزند. کارشناسان می‌گویند که در صورت کاهش بهره، ارزش دلار کاهش یافته و در نتیجه قیمت طلا و ارز در بازارهای مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دونالد ترامپ که یکی از منتقدان جدی عملکرد جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا محسوب می‌شود بارها و بارها از وی به خاطر کاهش ندادن نرخ بهره به سطح صفر یا منفی انتقاده کرده و وی را عامل اصلی کند شدن شتاب رشد اقتصادی امریکا معرفی کرده است. با این حال انتظار نمی‌رود که فدرال رزرو دست‌کم در حال حاضر قصد موافقت با خواسته ترامپ را داشته باشد و بسیاری از کارشناسان معتقدند نرخ بهره در نشست این هفته با ۰.۲۵ درصد کاهش در محدوده ۱.۵ تا ۱.۷۵ درصدی قرار خواهد گرفت. بانک مرکزی در نشست اواخر شهریور ماه خود با کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره موافقت کرد تا دومین کاهش در سال جاری نیز به ثبت برسد. با این حال اعضای هیات‌مدیره بانک مرکزی در این خصوص هم نظر نبوده‌اند به گونه‌ای که ۳ نفر از ۱۰ عضو هیات‌مدیره فدرال رزرو به این کاهش رای منفی داده‌اند.

برچسب ها: طلا ، ارز ، دلار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: