bazarnews

کد خبر: ۶۱۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
سخنگوی کمیسیون اقتصادی با اشاره به حذف ارز دولتی برخی کالاها؛
حسینی شاهرودی در خصوص درآمد حاصل از حذف ارز دولتی برای برخی کالاهای اساسی از سوی دولت گفت: تاکنون گزارشی دراین باره به مجلس و کمیسیون ارائه داده نشده است.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: دولت بر اساس قانون بودجه ۹۸ موظف است تا سقف ۱۴ میلیارد دلار به ۲۵ قلم کالای اساسی ارز دولتی اختصاص دهد، ولی اوایل اردیبهشت ماه امسال رأسا تصمیم گیری و اعلام کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی را به برخی اقلام اساسی نمی‌دهد. 

برای نمونه محمد قبله مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت در  ۲۷ فروردین سال جاری، در واکنش به حذف گوشت از کالا‌های اساسی که ارز دولتی دریافت می‌کنند، اظهار داشت: این کار غیرقانونی نیست، زیرا تعداد کالا‌های اساسی در هر سال را دولت مصوب می‌کند و ممکن است، تعداد کالا‌های اساسی که باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شود برحسب شرایط افزایش یا کاهش یابد.

اما بحث مهمی که در عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالا‌های اساسی وجود دارد این است که دولت با درآمد ارزی ناشی از حذف برخی اقلام اساسی چه می‌کند و مابه التفاوت این مبلغ در کجا هزینه می شود.
 
*دولت به ما گزارشی نداده است

سید حسن حسینی شاهرودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری بازار نیوز در پاسخ به این سوال که دولت درآمد حاصل از حذف ارز دولتی برای برخی کالا‌های اساسی را صرف چه اموری کرده است، اظهار داشت: تاکنون گزارشی دراین باره به مجلس و کمیسیون اقتصادی ارائه داده نشده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مابه التفاوت درآمد حاصل از ارز دولتی برخی کالا‌های اساسی یا باید صرف تامین کالا‌های اساسی و توزیع آن در قالب سامانه می‌شد و یا اینکه ما به التفاوت آن، بصورت نقدی و یا یارانه در اختیار اقشار آسیب پذیر قرار می‌گرفت، خاطرنشان کرد: ما درباره هیچ کدام از این دو اطلاعی نداریم و فقط در جریانیم که این ارز به کالا‌های اساسی اختصاص داده نشده، اما اینکه مابه التفاوت آن کجا رفته و یا اینکه آیا هزینه برای اقشار کم درآمد شده یا خیر، هنوز گزارش مستند و مکتوبی را از دولت دریافت نکرده ایم.
 
*دولت باید پاسخگو باشد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در این خصوص سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و حوزه‌های دولتی باید پاسخگو باشند گفت: هنوز دولت به کمیسیون اقتصادی مجلس گزارشی در این زمینه ارائه نداده و بعید می‌دانم که به کمیسیون برنامه و بودجه هم گزارش مستندی ارائه شده باشد.
 
*درآمد 81هزار میلیاردی دولت از حذف ارز 4200 تومانی

لازم به ذکر است که اگر به طور کلی ارز ۴۲۰۰ تومانی برای همه کالا‌ها حذف شود آن گاه با توجه به مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی مصوب و ارز ۱۰ هزار تومانی نیمایی، درآمدی در حدود ۸۱ هزار میلیارد تومان نصیب دولت خواهد شد. به هر حال هم اکنون دولت برای بخشی از کالا‌ها اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف و باید پاسخگو باشد که درآمد حاصل از این تصمیم را چه کرده است؟
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: