bazarnews

کد خبر: ۶۱۷۳۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
پرونده مناطق آزاد-1؛
ایجاد اشتغال سالم و مولد، از وظایف مناطق آزاد است که مجلس در پی توسعه و تاسیس چنین مناطقی است. اما بسیاری از ساکنین مناطق آزاد، عملکرد چندین ساله این مناطق را به چالش کشیده اند. باید دید نهایت امر، به کجا میل می کند. به نفع مردم یا به کام نمایندگان مجلس؟

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز : مناطق آزاد برای اولین بار در کشورهایی که اقتصاد آزاد ندارند، ایجاد شدند. مسئله ای که منجر به آزاد شدن تدریجی اقتصاد کشورها می شد. در کشورمان نیز مناطق آزاد به عنوان گریزگاهی برای اقتصاد بسته دولتی ایجاد شد. شایان ذکر است که در ماده اول از قانون چگونگی اداره مناطق آزاد که در شهریور 72 مصوب شده، وظایف مناطق آزاد به شکل زیر تعیین شده است:

«تسریع در انجام امور زیر بنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی».

دیدگاه مردم درباره مناطق آزاد چیست؟

اما طبق گزارش های میدانی بازارنیوز، بسیاری از ساکنین مناطق آزاد، با اعلام این که اوضاع رفاهی و بهداشتی شهر نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده، عملکرد چندین ساله مناطق آزاد را به چالش کشیدند.

در مجلس چه خبر است؟ / کارشناسان: افزایش مناطق آزاد، منطقی نیست

با این وجود عده کثیری از نمایندگان مجلس، نسبت به ایجاد مناطق آزاد جدید و توسعه آنها اصرار دارند. در سال گذشته مجلس شورای اسلامی پیشنهاد ایجاد چند منطقه آزاد را تقدیم به شورای نگهبان کرده بود که پس از طی مراحل قانونی و رسیدن لایحه به هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت،  به علت مغایرت با اسناد بالادستی، از جمله سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، رد شد. براساس لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی در کمیسیون اقتصادی، منطقه اینچه برون در استان گلستان، منطقه مهران در ایلام، منطقه اردبیل در استان اردبیل، منطقه سیستان در استان سیستان و بلوچستان، منطقه بانه- مریوان در استان کردستان، منطقه جاک در استان هرمزگان، منطقه بوشهر در استان بوشهر و منطقه قصر شیرین در استان کرمانشاه به عنوان مناطق آزاد جدید اقتصادی جدید تعیین شدند. در همان مقطع زمانی، 30 اقتصاد دان برجسته با اعلام اینکه افزایش مناطق آزاد به لحاظ علمی منطقی نیست، مخالفت خود را اعلام کردند.

گفتنی است در سال جاری و با نزدیک شدن به انتخابات مجلس، بار دیگر وکلای ملت به تصویب این لایحه دامن زدند.

یک نماینده مجلس: اسناد تخلف مناطق آزاد موجود است، نشان بدهم؟

در این بین عده ای از نمایندگان مجلس، با اشاره به مغایرت ایجاد مناطق آزاد با اسناد بالادستی، مخالفت خود را اعلام کردند. برای مثال مدتی پیش امیر آبادی فراهانی با حضور در برنامه «مناظره»، با ارائه اسنادی که به گفته خودش توسط یکی از نهادهای امنیتی تهیه شده است، به تخلفات شرکت های ثبت شده در مناطق آزاد، دامن زد.

دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره چیست؟

 در همین رابطه مصباحی مقدم، عضو هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت و گو با بازار نیوز، گفت: «زمانی این موضوع در هیات نظارت مطرح می‌شود که این هیات نسبت به مصوبه مجلس ورود کند و خلاف سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری شناسایی کند. این طرح هنوز به مصوبه مجلس تبدیل نشده است.»

وی در پایان در خصوص زمان ورود به این لایحه گفت: «هر زمانی که این طرح به تصویب مجلس برسد، قطعا هیات نظارت مجمع به آن ورود می‌کند.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
0
3
این ها نماینده مردم نیستند اینها نماینده نظام هستند
بهزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
0
0
اگه تخلفی هم تو مناطق آزاد صورت میگیره ،مسلما توسط خود همین نماینده که اسناد ارایه داده ، و یا توسط خود عوامل مجلس و شورای نگهبان صورت میگیره ، و مردم عادی هیچ نقشی ندارند.در ثانی هنوز اون افراد به اصطلاح اقتصاددان مفهوم مناطق ازاد رو نمیدانند ،بهتره لااقل یه مقاله در این مورد بخونن، و لازم به ذکر است شورای نگهبان تو هر کاری دخالت بیجا و بدون پایه علمی داره، متاسفانه الان دیگه دوره عرف و شرع نیست، دوران ، دوران ه عقل و شعور و منطق ه‌
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: