bazarnews

کد خبر: ۶۱۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
مهدی تقوی اقتصاددان ،در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز:
براساس آمار بانک مرکزی در پنج ماه اول سال 1395 نرخ تورم ماهانه، نرخ تورم نقطه به نقطه و حتی نرخ تورم متوسط سالانه نشانه‌هایی از وارونه شدن روند نزولی نرخ تورم را در خود داشته است، به طوری که هم اکنون تداوم نرخ تورم نزولی یا قرار گرفتن نرخ تورم سالانه در حدود 5 تا 6 درصد نه تنها دیگر کم احتمال به نظر می‌رسد، بلکه مجموعه شواهد حکایت از احتمال بسیار بیشتر افزایش نرخ تورم و به احتمال زیاد عدم تک رقمی شدن آن برای کل سال دارد.
مهدی تقوی، اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز گفت: نرخ تورم باید به صورت سالانه محاسبه شود و برآورد نرخ تورم به صورت نقطه به نقطه رسمیت ندارد.

این کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه نرخ بهره واقعی از تفریق نرخ سود بانکی از نرخ تورم محاسبه می شود، تصریح می کند: نرخ بهره واقعی در زمان دولت احمدی نژاد 20 درصد بود که هم اکنون نرخ بهره واقعی 5.5 درصد است که این رقم همچنان نسبت به سایر کشورهای دنیا بسیار بالا است.

تقوی، ادامه می دهد: در حال حاضر رکود اقتصادی در کشور وجود ندارد که به منظور خروج از آن باید نرخ تورم افزایش پیدا کند.

با او درباره این موضوع و موضوعاتی چون تاثیر اجرای سیاست تک نرخی ارز بر وارونه شدن انتظارات تورمی به گفت‌و‌گو نشستیم که ماحصل آن بدین شرح است:

چرا روند نزولی نرخ تورم متوقف و نشانه‌هایی از مسیر صعودی برای نرخ تورم پدیدار شده است؟
بانک مرکزی با محاسبه نرخ تورم به صورت نقطه به نقطه اعلام کرده که نرخ تورم در سال 95 افزایش پیدا کرده است، اما لازم به ذکر است که نرخ تورم باید به صورت سالانه محاسبه شود، بنابراین آمار نرخ تورم به صورت نقطه به نقطه به منظور تعیین نرخ تورم در کشور رسمیت ندارد و به عنوان اقتصاددان مخالف تعیین نرخ تورم به صورت نقطه به نقطه هستم.

در دولت گذشته در راستای نرخ تورم 40 درصدی فقط  20 درصد به حقوق ها اضافه شد و همچنین حدود 20 درصد قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد. درحال حاضر نرخ تورم زیر 10 درصد و نرخ رشد تورم منفی است، بنابراین نرخ تورم تا پایان سال 95 تک رقمی خواهد ماند.

آیا کاهش دستوری نرخ سود بانکی و به دنبال آن عدم تمایل به نگهداری سپرده‌های غیر دیداری باعث تغییر جهت روند نزولی نرخ تورم می شود؟ 
افرادی که کاهش نرخ سود سپرده های بانکی را دلیل افزایش نرخ تورم تلقی می کنند از سواد علمی کافی برخوردار نیستند در حال حاضر نرخ بهره واقعی اهمیت دارد که نرخ بهره واقعی از تفریق نرخ سود بانکی از نرخ تورم محاسبه می شود. 

نرخ بهره واقعی در زمان دولت احمدی نژاد نرخ تورم منهای 20 درصد بود که هم اکنون نرخ بهره واقعی 5.5 درصد است که این رقم همچنان نسبت به سایر کشورهای دنیا بسیار بالا است.
چنانچه دولت نرخ تورم را به 5 درصد برساند و نرخ اسمی بانک ها بین 8 تا 9 درصد باشد، همچنان نرخ سود سپرده های بانکی با توجه به نرخ بهره واقعی به نفع سپرده گذاران خواهد بود.

دلار باید ارزان شود

آیا اجرای سیاست تک نرخی ارز باعث وارونه شدن انتظارات تورمی می شود؟
خیر.به طور حتم آزاد شدن 25 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده، لغو تحریم های بانکی و افزایش قیمت هر بشکه نفت به حدود 45 تا 50 دلار باعث افزایش عرضه دلار و به دنبال آن کاهش قیمت ارز خواهد شد، بنابراین اگر دولت نخواهد کسری بودجه خود را با دلار گران تامین کند بدون شک قیمت دلار کاهش پیدا خواهد کرد.

میزان صادرات نفت قبل از تحریم ها حدود یک میلیون بشکه در روز بود که پس از اجرایی شدن برجام به حدود 2 میلیون بشکه در روز رسیده است، همچنین پنج سال پیش میزان تولید نفت خام ایران بیش از چهارمیلیون و 380 هزار بشکه در روز بود که تولید نفت ایران امروز از سه میلیون 8 هزار بشکه فراتر رفته، اما با میزان تولید پنج سال گذشته بیش از 500 هزار بشکه فاصله وجود دارد که با پس گرفتن سهیمه اوپک بدون شک با فروش بیشتر هر بشکه نفت دلار بیشتری به کشور وارد شده که این امر باعث کاهش نرخ ارز می شود.

نرخ دلار باید به 2950 تومان برسد و چنانچه نرخ دلار کاهش پیدا نکند حاکی از آن است که بانک مرکزی به دلیل تامین کسری بودجه اقدام به فروش گران دلار کرده است.

کشور با رکود اقتصادی مواجه نیست

جلوگیری از افزایش نرخ تورم و کاهش آن برای اقتصاد کشور ضرورت دارد اما به عقیده برخی از اقتصاددانان در دوران پساتحریم برای خروج از رکود اقتصادی باید نرخ تورم چند درصد افزایش پیدا کند، در اینباره چه نظری دارید؟
در حال حاضر کشور با رکود اقتصادی مواجه نیست به طوری که حرکت از نرخ های رشد منفی به سمت نرخ های رشد مثبت رونق تلقی می شود.

رکود اقتصادی یعنی از نرخ های رشد مثبت به سمت نرخ های رشد منفی حرکت کنیم که در حال حاضر دولت نرخ رشد منفی 6.5 درصدی اقتصاد را به مثبت 4 درصد رسانده است، بنابراین در حال حاضر کشور با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم نمی کند.

در دولت گذشته علاوه بر نرخ تورم 40 درصدی نرخ رشد اقتصادی هم منفی شد و در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دولت برای تامین 45 هزار تومان به عنوان یارانه اقدام با افزایش قیمت گاز کرد. گاز به عنوان انرژی خوراک واحدهای تولیدی محسوب می شود که با گران شدن آن هزینه های متوسط و نهایی واحدهای تولیدی افزایش پیدا کرد که این امر باعث افزایش نرخ تورم و به دنبال آن رکود تورمی در کشور شد.
در حال حاضر رکود اقتصادی در کشور وجود ندارد که به منظور خروج از آن باید نرخ تورم افزایش پیدا کند.

اگر رکود اقتصادی در کشور وجود ندارد پس چرا ظرفیت تولیدی بنگاه های اقتصادی پایین است؟
به دلیل تحریم ها ناوگان هوایی کشور و ماشین آلات کارخانه ها بسیار فرسوده، مستهلک و با تکنولوژی قدیمی هستند که این امر خود باعث کاهش ظرفیت اسمی واحدهای تولیدی شده است به طور حتم با آزاد شدن 25 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده و لغو تحریم های بانکی کارخانه های می توانند ماشین آلات و تکنولوژی های نوین به منظور افزایش ظرفیت تولید خریداری کنند.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ه ل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
0
0
هر از گاهی آماری مبنی بر کاهش تورم اعلام میشود این در حالی است که در سال شاهد افزایش قیمت ها در 2 یا 3 مرحله هستیم. بهتر است آقایان کاهش نرخ تورم مورد نظر خود را برای مردم تعریف کنند .آِیا ثابت نگه داشتن نرخ ارز یعنی کاهش تورم ؟ قیمت ارزاق عمومی و دیگر کالا ها پیوسته یک سیر صعودی را طی میکند و مردم از قشر ضعیف در این شیب تند برای بالا رفتن و ادامه حرکت به حالت چهار دست و پا در امده اند .
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: