bazarnews

کد خبر: ۶۱۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
بازارنیوز رصد می کند؛
سازمان امور مالیاتی کشور به همراه وزارت امور اقتصادی و دارائی مدتی پیش با انتشار یک پیش نویس در خصوص اصلاح قانون مالیات های مستقیم، از اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی و سود سهام گفتند اما چند روز بعد، وزیر اقتصاد ادعای مطرح شده درباره طرح اخذ مالیات از سپرده های بانکی و سود سپرده ها را تکذیب کرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز : سازمان امور مالیاتی کشور به همراه وزارت امور اقتصادی و دارائی مدتی پیش با انتشار یک پیش نویس در خصوص اصلاح قانون مالیات های مستقیم، از اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی و سود سهام گفتند.

گفتنی است در متن این پیش نویس، درآمد 20 تا 30 هزار میلیاردی حاصل از اخذ مالیات از سپرده های بانکی و سود سهام، پیش بینی شده است که رقم بالایی است.

در بند 54 این پیش نویس صراحتا مواردی که مشمول مالیات می شوند آورده شده است که 50 درصد از سود سهام و سهم الشرکه از اشخاص حقوقی، و همچنین سود سرمایه گذاری در اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار، از بازار سهام مشمول سود می شوند. در ادامه این پیش نویس، 60 درصد از سپرده های کمتر از 6 ماه، و 40 درصد از سپرده های بیشتر از 6 ماه بعنوان مالیات در نظر گرفته شده است.

*باید از سود سپرده بانکی مالیات بگیرند!

بسیاری از کارشناسان این اقدام را تحسین کردند و آن را حرکتی موثر برای هدایت نقدینگی به سمت تولید معرفی کردند.

شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس در گفتگویی به این مسئله اشاره کرد و گفت: «اگر از سود سپرده و سیستم بانکی مالیات گرفته شود منابع به سمت بازار سرمایه و به سمت تولید سوق داده می‌شود. هدف سازمان امور مالیاتی همین بوده که منابع بانکی را در اختیار تولید و توسعه اقتصادی قرار دهد نه اینکه افراد زیادی پول خود را در بانک گذاشته و تنها سود بگیر باشند.»

*تکذیب وزیر اقتصاد!

اما با گذشت چند روز از این اتفاق و مشاهده بازخورد منفی عده ای از کاربران عادی در اینترنت، وزیر اقتصاد ادعای مطرح شده درباره طرح اخذ مالیات از سپرده های بانکی و سود سپرده ها را تکذیب کرد و گفت: «در طرح قانون مالیات‌های مستقیم نیز تاکنون چنین موضوعی مطرح و بررسی نشده است.»

همچنین غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در خصوص این طرح گفت: «این بحث، کاملا منتفی است. اگر بخواهیم از سود سپرده‌ها در کشورمان مالیات بگیریم پول‌ها از سیستم بانکی خارج می شود.»

یک مقام آگاه بانکی با اشاره به کاهش وابستگی بودجه به نفت و لزوم درآمدزایی از طریق اخذ مالیات گفت: «اینکه موضوع اخذ مالیات بر سود سپرده بانکی از سوی وزیر اقتصاد تکذیب شده به معنی تکذیب کلیت موضوع نیست، بلکه درمورد رقم مربوط به آن بوده که نرخ مالیاتی آن برابر صفر در نظر گرفته شده است.»

این رخدادها و تائید و تکذیب ها باعث شده که بسیار از سپرده داران کلان بانکی با موجی از سردرگمی مواجه شوند و چه بسا ممکن است اتفاقی ناخوشایندی در حوزه بانکی برای کشورمان رقم بخورد.

*توییتری ها چه می گویند؟

در این رابطه عده از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر با اشاره به تائید و تکذیب ها در این باره، مواضع خود را اعلام کردند.

یک فعال رسانه ای به نام «وحید روحی» با انتقاد به خبر خبرگزاری فارس، مالیات را کلید توسعه دانست و از این طرح دفاع کرد.

مالیات از سود سپرده های بانکی اجرایی می شود؟/ بحرانی جدید برای بانک ها با خروج سرمایه مردم

 

اما محسن صلح دوست با انتشار یک توئیت، از بسته شدن راه های سرمایه گذاری گفت و بانک را آخرین ملجا سرمایه گذاران خرد دانست که قرار است از آن هم مالیات گرفته شود.

مالیات از سود سپرده های بانکی اجرایی می شود؟/ بحرانی جدید برای بانک ها با خروج سرمایه مردم

 

محمدرضا چراغی نیز در توئیت خود از بانک مرکزی و دولت خواست برای جبران کمبود بودجه به راهکارهای دیگری فکر کند.

مالیات از سود سپرده های بانکی اجرایی می شود؟/ بحرانی جدید برای بانک ها با خروج سرمایه مردم

 

کاربری به نام مجید، مالیات از سود سپرده را بهانه ای غلط برای حمایت از تولید دانست و گفت: این وظیفه بانک هاست که سرمایه ها را جمع کند و از تولید حمایت کند.

مالیات از سود سپرده های بانکی اجرایی می شود؟/ بحرانی جدید برای بانک ها با خروج سرمایه مردم

 

و در آخر علیرضا بهرامی فعال رسانه ای و دانشجو علوم سیاسی، ضمن دفاع از این طرح، معافیت مالیاتی سود سپرده های بانکی را در تعارض با رونق تولید دانست.

مالیات از سود سپرده های بانکی اجرایی می شود؟/ بحرانی جدید برای بانک ها با خروج سرمایه مردم

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: