bazarnews

کد خبر: ۶۱۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
روزنامه ایران نوشت: مسئولان آموزش و پرورش هر چند وقت یکبار درباره اجرای فاز دوم این لایحه قول‌هایی می‌دهند، اما برای اجرایش گویا مشکلات جدی مالی وجود دارد.

چند سالی می‌شود که نظام رتبه‌بندی معلمان به یکی از مطالبات جدی فرهنگیان تبدیل شده است. موضوعی که این روزها بحث داغ مسئولان آموزش و پرورش هم شده است . طرحی که با اجرایش قرار است وضعیت معیشتی معلمان بهبود یابد وهمچنین موجب ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان شود ، حالا اما همین موضوع مهم به یکی از چالش‌های جدی مسئولان آموزش و پرورش تبدیل شده است.

ماجرای رتبه‌بندی فرهنگیان از آن دست برنامه‌ها در وزارت آموزش و پرورش است که بیش از آنکه اجرا شود، خبرهایش حاشیه‌ساز می‌شود. البته سال گذشته بود که محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش از تنظیم لایحه رتبه‌بندی خبر داد که به دولت ارسال شده است. در نهایت رتبه‌بندی معلمان در بودجه سال ۹۸ آمد و دولت موظف شد که سازوکاری برای آن در نظر بگیرد. بودجه اجرای نظام رتبه‌بندی هم برای سال ۹۸ دو هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد. ششم شهریور ماه سال‌جاری، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیأت دولت اظهار کرد: براساس تمهیداتی که در دولت انجام شده و همچنین هماهنگی که با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته از ابتدای مهر طرح رتبه‌بندی در سطح فرهنگیان انجام خواهد شد و امیدواریم که فرهنگیان شاهد افزایش حقوق در آغاز سال تحصیلی باشند حالا دو ماهی از مهر گذشته و هنوز رتبه‌بندی معلمان عملیاتی نشده است. این بار وزیر آموزش و پرورش از شیوه نامه رتبه‌بندی معلمان می‌گوید: در شیوه‌نامه رتبه‌بندی، معلمان براساس صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی در 5 رتبه تقسیم می‌شوند.
به گزارش فارس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست هم‌اندیشی با مدیران، فرهنگیان و مجمع خیرین استان مازندران درباره طرح رتبه‌بندی معلمان می‌گوید: این طرح امسال حتماً اجرایی خواهد شد و مبنای اجرای این طرح از ابتدای مهر 98 است و براساس شیوه‌نامه مورد نظر، معلمان بر اساس صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی در 5 رتبه تقسیم می‌شوند و متناسب با همین تقسیم‌بندی، رتبه‌های خود را کسب می‌کنند.وی می‌گوید : تمام تلاشم در دوماه گذشته، رفع دغدغه‌های فرهنگیان بود چون باور قلبی دارم باید این مشکلات رفع و حل شود تا همه و از جمله معلمان، بر آموزش تمرکز کنیم. شیوه‌نامه تبدیل وضعیت مربیان پیش‌دبستانی، خرید خدمت‌ها، حق‌التدریسی‌ها مراحل نهایی خود را می‌گذراند و ظرف چند هفته آینده اجرایی خواهد شد.
وزیر آموزش‌وپرورش اظهار می‌کند: امروز نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران 15 میلیون دانش‌‍‌آموز را در اختیار دارد و همین دانش‌آموزان، آینده و فردای ایران اسلامی را در دست خود خواهند گرفت. پس اگر امروز به این فرزندان توجه ویژه کنیم فردا در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، ایمن خواهیم بود. برای نیل به یک جامعه بهتر و سالم‌تر باید به آموزش و پرورش بپردازیم؛ پژوهش‌های بین‌المللی و تجربیات ما ثابت کرده است که توجه به آموزش و پرورش تضمین‌کننده توسعه پایدار است و اساساً پایداری یک جامعه در ظرفیت فکری است و ریشه در خلاقیت آنها دارد که این مهم در داخل کلاس‌های درس رخ می‌دهد.
گفتنی است اعتباری که برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده 2 هزار میلیارد تومان است اما تاکنون این طرح به مرحله عمل نرسیده است. هرچند دولت تلاش دارد تا پایان سال‌جاری آن را اجرا کند. البته مرحله اول طرح رتبه‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد و طی آن حقوق فرهنگیان میانگین تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: